Overdreven mediaberichten over klimaat

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door Ingir »

Na de vertoning van Michael Moore's Planet of the Humans is het huis te klein, terechte kritiek op duurzame energie wordt niet getolereerd, de wereld moet immers gered worden en het is ook nog eens zo goed voor de economie... wie wil dat nou niet???

Dus moet Moore kapot, hij is geen wetenschapper, laat geen wetenschappers aan het woord die wel de juiste mening hebben, hij is een lelijk mens, eigenlijk onmenselijk dat hij niet laat zien hoe mooi duurzaamheid is...

https://www.trouw.nl/opinie/wat-zijn-da ... gle.com%2F
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door remco d »

Zonder een wereldwijde fokbeperking zet geen duurzaam idee zoden aan de dijk. Toename vd wereldbevolking zorgt voor minder oppervlakte per persoon en dus minder grondstoffen. Er is niet genoeg om voor iedereen een gemiddeld Nederlands leven te gunnen. Nu al niet. Dus zullen wij het met minder moeten doen als we de boel eerlijk willen houden. Besparen is de truc. Daar zit de crux van de docu, met minderen of besparen kan niemand geld verdienen dus dat zal nooit actief gepromoot worden. "Investeren in duurzaamheid" is praktisch altijd een leugen. Wellicht behalve bij isoleren.

De documentaire stipt deze punten goed aan maar was sterker geweest zonder de vele overdrijvingen. Nu is het prijsschieten voor de critici. ('T deel over zonne energie wat aan het vervallen was ging over een testveld met spiegels die warmte moesten genereren en hij doet het voorkomen of pv panelen exact hetzelfde zijn, dat lijkt me wel wat kort door de bocht bv)

Mvg Remco
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door Ingir »

Over 10 jaar is er in NL geen subsidie (SDE+) meer voor duurzame energie-opwekking. Het is vrij zeker dat het dan onrendabel wordt om windmolen- en zonneparken te exploiteren. Dan gaan we hetzelfde zien als met dat spiegelpark in Californië waar ze niet eens de moeite nemen om de troep op te ruimen. Wie gaat straks al die onrendabele en verlaten windmolens en zonneweides opruimen en wie mag daar voor betalen?

Ik vind de boodschap van Moore dan ook niet overdreven: het draait allemaal in eerste instantie om gratis geld en in tweede (lees: laatste) instantie om duurzaamheid, milieu of klimaat... en dat laatste alleen in woord beleden, niet in daden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door Ingir »

dormos schreef: 07 mei 2020, 15:15 Praat alsjeblieft voor jezelf. Behalve die paar gekkies op TV heb ik nog niemand gehoord die boos is.
Duizenden demonstranten in Berlijn tegen Corona-maatregelen van de Duitse regering. Ik begrijp het best dat je het niet wilt zien maar de werkelijkheid is toch echt anders.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door peterberg »

Ingir schreef: 10 mei 2020, 13:25Duizenden demonstranten in Berlijn tegen Corona-maatregelen van de Duitse regering. Ik begrijp het best dat je het niet wilt zien maar de werkelijkheid is toch echt anders.
Duizenden demonstranten, hoeveel duizend? Tweeduizend bijvoorbeeld lijkt al heel wat maar is op een bevolking van een slordige 80 miljoen niet meer dan een persoon in een middelgrote stad of 0,00025% van de bevolking. Lijkt mij te verwachten, er zijn altijd mensen die oppositie voeren en dat mag ook in een democratie. Maar om dan over volkswoede te gaan praten is niet in proportie.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door dormos »

Over 10 jaar is er in NL geen subsidie (SDE+) meer voor duurzame energie-opwekking. Het is vrij zeker dat het dan onrendabel wordt om windmolen- en zonneparken te exploiteren.
Ik denk dat er over 10 jaar in NL geen subsidie (SDE+) meer is voor duurzame energie-opwekking. Volgens mij is vrij zeker dat het dan onrendabel wordt om windmolen- en zonneparken te exploiteren.

Zie je het verschil?

Op de "documentaire" van Jeff Gibbs (geproduceerd door Michael Moore) valt veel volgens mij veel af te dingen, en dat gebeurt ook. Je kunt natuurlijk, omdat wat hij zegt beter in je straatje past, alle kritiek negeren, maar de docu bevat aantoonbare onjuistheden. Zo kloppen vermelde energetische terugverdientijden niet, en worden experimentele oudere zonneparken gebruikt als voorbeeld om aan te tonen dat PV slecht is. De belangrijkste strekking echter, dat Big Oil en Wall Street met de subsidies aan de haal gaan onderschrijf ik volledig.

Ik denk dat we z'n allen veel minder energie moeten gaan gebruiken, en de energie die we dan nog gebruiken zou volgens mij zoveel mogelijk hernieuwbaar moeten zijn. PV en wind kunnen een deel van de oplossing zijn, maar niet de enige.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door pelletpower »

Ik denk dat we z'n allen veel minder energie moeten gaan gebruiken, en de energie die we dan nog gebruiken zou volgens mij zoveel mogelijk hernieuwbaar moeten zijn. PV en wind kunnen een deel van de oplossing zijn, maar niet de enige.
Dat filter ik er ook uit inderdaad. Net als het grote geld en onjuiste weergave pv. Als je zelf voor je biomassa zorgt dan wordt al snel duidelijk of je wel of niet overmatig gebruikt. Grote biomassa centrales zijn net zo anoniem als fossiele centrales. Past niet in deze tijd van transparantie en kunnen in het rijtje van de dino's geplaatst worden.

Gisteren Tegenlicht gekeken. Aan het eind blijf ik toch met de vraag wat we in de winter gaan doen zonder pv.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Overdreven mediaberichten over klimaat

Bericht door dormos »

Misschien groter gaan denken. We kunnen lange aardgasleidingen leggen en kabels voor hydro stroom uit Noorwegen. Netwerken nog meer aan elkaar knopen, het waait altijd ergens en de zon schijnt ook altijd ergens.
Grote PV velden in de Sahara en in het zuiden van Europa? Energie uit het tij of golfslag. Rivieren stromen permanent naar zee, nog zelden voorzien van turbines.
En minderen....
Plaats reactie