Katoenen luiers zacht houden

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
yeti
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2008, 14:34

Katoenen luiers zacht houden

Bericht door yeti »

Ik gebruik voor mijn zoontje katoenen luiers.
Na een tijd worden die harder.
Ik gebruik geen wasverzachter, maar wel azijn met enkele druppels etherische olie.
En de was wordt aan een wasdroogrek te drogen gehangen.

Ik ben niet bereid een droogtrommel te gebruiken of wasverzachters.

Is er een methode om toch mijn handdoeken, katoenen luiers, washandjes een beetje zacht te houden ?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Katoenen luiers zacht houden

Bericht door maarten »

Yeti,
Hier en daar es wat gevraagd, vooral bij ouderen, over harde luiers.
Het is een onbekend fenomeen of zo gewoon dat er geen aandacht aan besteed wordt.
Het antwoord is meest zoiets als: Goed uit kloppen, of goed frommelen, en inderdaad: Azijn.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat wij er vroeger ook totaal geen moeite mee hadden met 'harde'
luiers.
Wellicht is het jou was poeder, zal je ook wel aangedacht hebben of de kwaliteit katoen is niet jedat.
Ik heb m'n best gedaan voor je maar helaas, geen afdoende antwoord.


grt Maarten

ik leergraag

ps,
Ik moet eigenlijk wel in de richting van jou was poeder gaan denken want mijn t-shirts zijn ook katoen en niet hard of stug en meest ook zon gedroogd.
evi
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:49

Re: Katoenen luiers zacht houden

Bericht door evi »

hallo ,
beetje laat antwoord misschien maar wrijving is het enige, naast een scheutje azijn wat iets aan de hardheid van je luiers kan doen, ook het verminderen van de hoeveelheid waspoeder kan meespelen, maar niet zo heel erg veel.
drogen in de wind, zal veel zachter maken dan binnen op het rekje drogen , ook in felle zon krijg je planken.

t-shirts zijn elastisch en niet alle luiers hebben die luxe , zeker als je over vouwluiers of flanellen luiers praat. je zou natuurlijk je luiers in t-shirt materiaal kunnen gaan maken, als je dat prettiger vindt.

goed door mekaar wrijven is het enige wat na droging de vezels terug wat soepeler kan maken als je ze echt zelfs niet even in de droger wil stoppen.

nu als het enige troost mag zijn , de billetjes van je kleintje zullen er geen last van hebben, vanaf het eerste plasje is de hardheid er weer volledig uit ;)

evi
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Katoenen luiers zacht houden

Bericht door junior »

Een zéér late reactie, maar wel handig voor alle dapperen die katoenen luiers (willen) gebruiken;
Een sl sodakristallen toevoegen aan je waspoeder!!!
Is goedkoop én maakt zacht. :D
Ook goed om bv je handen in te weken als ze ruw of vuil zijn...

Veel mensen gebruiken ecover waspoeder of vloeibaar, ik ook, maar heb gemerkt dat de was frisser blijft als ik ecover afwissel met "froggy" vloeibaar wasmiddel.
Is geloof ik ook voor 95% biologisch afbreekbaar.
Maar bon, das iets anders.

Succes met de katoenen luiers!

Anna.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Katoenen luiers zacht houden

Bericht door Carlo »

Wat is een sl?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Katoenen luiers zacht houden

Bericht door maarten »

Mooie eend Carlo! Maar ben je met je collektor niet bij het verkeerde draadje? Dit gaat over luiers. Mr. Green

grt Maarten

ik leer graag
HenkLK
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2012, 15:52

Re: Katoenen luiers zacht houden

Bericht door HenkLK »

Voor degene die toch wegwerpluiers gebruikt een milieubesparende tip: Bij sommige gemeenten worden wegwerpluiers ingezameld. Informeer bij uw gemeente of dit toevallig bij u ook het geval is! Voor meer tips ga naar
http://www.sesamstraat.nl
Plaats reactie