Klimaatstraatfeest winnen?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door Paul Joosten »

Hoi allemaal,

Met ons buurkracht team, mede-dorpsbewoners, de plaatselijke basisschool en wat vrienden en familie vormen wij een van de teams die strijden om de prijzen in de landelijke wedstrijd klimaatstraatfeest.nl. De winnaar krijgt €5000 om een klimaat-straatfeest mee te organiseren, #2 de helft en nummer 3 ook nog €1000 feestbudget. De wedstrijd duurt nog tot eind maart en we zijn in een nek-aan-nek race verwikkeld om de hoofdprijs. Belangrijkste tegenstander is een grotere groep uit Den Haag. Ze hebben het voordeel dat die gemeente de wedstrijd sponsort waardoor ze 40*500=20.000 punten cadeau hebben gekregen. Het verschil is momenteel nog geen 500 punten. Wij zijn team Buurkracht Ommelanderwijk-Zuidwending en de actuele stand zie je hier: http://www.klimaatstraatfeest.nl/scorebord. Om het spannend te houden gaat de tussenstand de laatste week op zwart.

Wie wil ons helpen? De grootste aantallen punten zijn te halen door bewijs (foto's, factuur) aan te leveren van genomen duurzame maatregelen op of na 10 oktober 2017 zoals het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen, isolatie etc. of offertes hiervoor. Ik zijn we geholpen met foto's van gasloos koken, vegetarische maaltijden met recept (veganistisch telt dubbel), je autobanden op spanning brengen, je CV-ketel of andere grote gasverbruiker, je ontdooide(!) vriezer, gloeilampen (hoeven niet mee in gebruik te zijn) etc. (andere voorbeelden kan je vinden op de site)

Stuur me je foto's en ander bewijs per PB en help ons dorpelingen uit de Veenkoloniën aan de winst op het grootstedelijk geweld!

Hartelijke groeten,
Paul

Hier onze teamfoto op warme-truiendag:
Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door dormos »

Hoi Paul,

Het lukt me niet om plaatjes in een PB te krijgen, dus nu maar op deze manier.
Het zijn m'n eigen elektrische autotje, Hout CV, afgesloten gasmeter, Zonnepanelen op het gebouwtje van het in eigen beheer zijnde dorpszwembad, laadpalen die ik op m'n werk geregeld heb en een certificaat voor Windstroom die ik op m'n werk inkoop ipv grijze stroom.
Moet nog even zoeken naar foto's van andere maatregelen.
Heb je hier iets aan?

Groet,

Hans
Bijlagen
Elektrische auto ter vervanging van benzine auto.jpg
HoutCV ketel Kedichem.jpg
Zonnepanelen 't Zijtje.jpg
Winstroom Pompmolenlaan 29 in Woerden.jpg
Laadpalen laten intstalleren op Pompmolenlaan 29 in Woerden (100% windstroom).jpg
HoutCV ketel Kedichem.jpg
Afsluiting gasmeter Kedichem.jpg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor je aangeboden hulp Hans! Bij duurzame maatregelen moet wel aangetoond worden dat ze zijn aangeschaft of geplaatst binnen de huidige wedstrijdperiode, dus op of na 10 oktober 2017. Dat kan d.m.v. nota's, emailwisselingen etc. In hoeverre is dit bij jouw foto's nog aantoonbaar?

We staan sinds kort bovenaan in de tussenstand maar de marge is flinterdun, alle hulp is dus welkom. Wat ook zonder nader bewijs extra punten kan opleveren zijn foto's van
  • drogende was aan de lijn of op een rekje
    CV-ketel of andere grote gasverbruiker
    gloeilampen (ook die nog ergens 'reserve' in een laatje liggen
    je slimme meter
    je zojuist ontdooide vriezer
    je vegetarische maaltijd (met beschrijving recept, veganistisch scoort nog 50 punten extra)
    je gasloze diner (met uitleg hoe je het bereid hebt)
    je jaarafrekening van het energiebedrijf (adres mag evt. onleesbaar gemaakt worden)
    etc
Foto's en ander bewijsmateriaal mag bij voorkeur per mail aan mij gestuurd worden: pma.joosten (at) gmail.com

Iedereen die wil helpen bij voorbaat hartelijk dank!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door jwardenier »

http://www.swtg.nl/about/fotoalbum-2/fo ... t-de-zeis/

Heb je hier wat aan ,maaien met de zeis ,was in jou buurt ,via je mailadres versturen lukte niet
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door Paul Joosten »

Zou leuk zijn wanneer dit niet overduidelijk buiten de wedstrijdperiode zou zijn geweest, dus na 10 oktober 2017. Dank voor het meedenken! Mijn mailadres werkt mits je de spaties weglaat en (at) vervangt door @...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door jwardenier »

Sorry even over het hoofd gezien .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door Paul Joosten »

Het is gelukt! Al enkele weken voor het eind stonden we bovenaan in het tussenklassement maar het verschil met een groot team uit Den Haag was erg klein. Hierdoor bleef het tot het laatst erg spannend. Gelukkig hebben we hier in het hoge noorden net iets meer verstand van en belang bij energie besparen waardoor het gezegde weer bewezen is: er gaat niets boven Groningen!
Team Buurkracht Ommelanderwijk-Zuidwending winnaar KSF!
Team Buurkracht Ommelanderwijk-Zuidwending winnaar KSF!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door Ingir »

Ik vind deze Klimaatstraat-wedstrijden altijd een beetje te veel gericht op het afgeven van deugsignalen en te weinig op het behalen van tastbare resultaten. Zo zou het interessanter zijn om met de meewerkende straatbewoners vooraf een opname te maken van alle energieverbruik (benzine/diesel, hout, leidingwater, gas- en stroomverbruik) en dan na de klimaatacties opnieuw een opname te maken van het verbruik. En dat dan de straat met de beste resultaten de prijs wint in plaats van de straat met de meeste deugpunten. Begrijpelijk is dit nauwelijks te doen, alleen een meteropname (gas, water en stroom) is praktisch uitvoerbaar maar dat zou al een enorme verbetering zijn t.o.v. de huidige invulling.

Voor zover ik weet komt er in 2020 geen klimaatstraatfeest?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door Paul Joosten »

Wonderlijk zo'n late reactie, wat denk je daar nog mee te bereiken? Misschien ging het de organisatoren meer om het 'tussen de oren krijgen' dat we een uitdaging hebben om onze wereld te verduurzamen dan het behalen van concrete resultaten bij de deelnemers. Overigens was het leeuwendeel van de punten wel gekoppeld aan het behalen van concrete besparingen dus waar je je mening op baseert ontgaat me. De tiende editie in 2018 was tevens de laatste.

Niets doen is alvast zeker niet beter...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door Ingir »

Late reactie... is het dan ooit te laat voor een klimaatfeestje? Ik woon vlakbij Zetten in de Betuwe waar de bewoners van de Dijkgraaf enkele jaren achtereen hun straatfeestje gewonnen hebben. Wat je dan ziet is een ruim bemeten straat met riante twee-onder-een-kap-woningen, zwembaden in de achtertuin, twee dikke dieselauto's op het pad en zonnecollectoren op het dak omdat de slecht geïsoleerde woningen anders niet aan de zojuist aangescherpte EPC kunnen voldoen.

Twee straten verder ligt een straat met sociale huurwoningen uit de jaren '90, nog slechter geïsoleerd, geen zonnecollector of zonnepaneel te bekennen, maar ook geen zwembaden en overmaatse leasebakken, de enige bakken zijn hier de vuilcontainers. Wie heeft hier nu werkelijk een klimaatfeestje verdiend? De organisatiegraad onder de sociale huurders is in ieder geval een stuk minder dan die van de beter bemiddelde Dijkgravers die hun buurtje wel weten te porren voor een gratis straat-BBQ. De kinderen worden ingeschakeld voor projecten op school, terwijl de huurders blij mogen zijn als er überhaupt nog kinderen naar hen omkijken.

Ik ben blij om te lezen dat de klimaatstraatfeest-wedstrijden in 2018 gestopt zijn want het was echt tenenkrommend voor wat ik hier van nabij heb meegemaakt. Ik kan echter niet oordelen over wat er in andere jaren/andere plaatsen werkelijk gerealiseerd is. Heeft er sowieso een evaluatie plaatsgevonden of is het gewoon doodgebloed wegens te weinig animo?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door remco d »

Zo'n feest is ter bewustwording. Maak er niet meer van zou ik zeggen. Verwarming uit en thuis in het donker op de bank liggen de hele dag is het beste voor het klimaat. Is dat dan de bedoeling?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Klimaatstraatfeest wordt klimaatstraatprotest

Bericht door Ingir »

Bewustwording is niet echt noodzakelijk, de enorme verhogingen van de energietarieven van afgelopen jaren hebben de meeste huishouden wel bewust gemaakt dat energie(belasting) peperduur geworden is. Helaas is nog niet bij iedereen het kwartje gevallen dat die belasting of preciezer Opslag Duurzame Energie geheven wordt om biomassacentrales, windmolenparken en zonneweides te subsidiëren.

Dat het klimaatstraatfeest niet meer georganiseerd wordt is geen verrassing, mensen zien hun energierekening jaarlijks uitdijen terwijl ze elk jaar minder energie verbruiken. Doe je je uiterste best om minder energie te verbruiken en wordt je beloond met een hogere energierekening.

Met de uitrol van warmtenetwerken zal dit er niet beter op worden, het NMDA-principe blijkt in de praktijk vooral MDA en huurders van NOM-woningen ontdekken dat hun nul geen nul is én dat hun huurkosten opeens veel sneller stijgen. Nu wordt er nog veel in stilte geleden, mensen willen niet te koop lopen met het feit dat ze hun energierekening niet langer kunnen betalen. Dit leidt tot nog hogere kosten, afsluiting van energie en uiteindelijk zelfs uitzetting. De vraag is hoe lang men dit nog blijft accepteren...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door pelletpower »

Hebben wij geen last van Ingir. We zijn ons klaar aan het maken gas eruit te doen, aansluiting verlichten naar 25 a of zakelijk prive scheiden, twee keer energieheffing korting oid terugkrijgen, diesel eruit, ev erin scheelt 3000 liter per jaar enz enz. Hoe mooi kan het zijn? We worden steeds minder telefonisch lastig gevallen, die gesprekken zijn heel kort, we gebruiken geen gas, wat betaal je voor ons overschot? Beter wordt het niet. Vanwaar die klagende noot? Als mensen besluiteloos langs de kant blijven staan, moeten ze dat gewoon doen, maar ook niet gaan klagen.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Klimaatstraatfeest winnen?

Bericht door dormos »

Doe je je uiterste best om minder energie te verbruiken en wordt je beloond met een hogere energierekening.
Herken me hier niet in. Laatst de afrekening gekregen, 300 Euro aan voorschotten betaald, 161 Euro teruggekregen.
Netto 139 Euro energiekosten voor 12 maanden. Dit is inclusief een elekrische boiler voor de zomemaanden en 700 kWh voor het opladen van mijn (kleine) elektrische autootje..
Het beetje stroom dat ik koop komt van Pure Energie, levert 100% Nederlandse Windstroom https://www.consumentenbond.nl/energie- ... everancier. ik weet dat ik dus af en toe grijze stroom krijg als het niet waait, maar in combinatie met mijn PV zal dat niet heel vaak zijn. Wat mij betreft de minst slechte oplossing.

Gewoon doorpakken!
Plaats reactie