Ecologische kleding

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Loulou
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2016, 20:52

Ecologische kleding

Bericht door Loulou »

Ik probeer mijn kleren en die van mijn kinderen zoveel mogelijk tweedehands te kopen (of te krijgen van vrienden en familie :D ). Af en toe lukt dat niet of heb ik iets dringends nodig (en dus geen tijd om te wachten tot ik het op een rommelmarkt tegenkom) en als ik dan toch iets nieuws moet kopen, wil ik dat graag ecologisch verantwoord doen.

Nu zijn kleren in biokatoen etc. wel gemakkelijk te vinden tegenwoordig maar er zijn een aantal dingen die ik maar niet kan vinden in de ecovariant (dus van biokatoen, hennep, bamboe...), bijvoorbeeld gewatteerde bh's (ik weet niet of dat de juiste benaming is, ik bedoel dus een bh met 'kussentjes' in), wegens kleine borsten en toch nog een beetje ijdel :D .

Net was ik online nog op zoek naar balletkledij voor mijn dochter die net haar eerste balletles heeft gehad en duidelijke instructies wat kledij betreft gekregen heeft. Ook niet te vinden dus... De andere ouders gaan alles bij Decathlon kopen wegens betaalbaar. Zelf zou ik dus liefst tweedehands iets vinden maar het probleem is dat ze het volgende week al nodig heeft (op tweedehandssites heb ik niks gevonden). In Google en Ecosia gezocht naar ecologische nieuwe balletkledij maar dus niet gevonden. Iemand een idee of dat bestaat en zo ja, waar ik het kan vinden?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Ecologische kleding

Bericht door Joepie »

Loulou schreef:Ik probeer mijn kleren en die van mijn kinderen zoveel mogelijk tweedehands te kopen (of te krijgen van vrienden en familie :D ). Af en toe lukt dat niet of heb ik iets dringends nodig (en dus geen tijd om te wachten tot ik het op een rommelmarkt tegenkom) en als ik dan toch iets nieuws moet kopen, wil ik dat graag ecologisch verantwoord doen.

Nu zijn kleren in biokatoen etc. wel gemakkelijk te vinden tegenwoordig maar er zijn een aantal dingen die ik maar niet kan vinden in de ecovariant (dus van biokatoen, hennep, bamboe...), bijvoorbeeld gewatteerde bh's (ik weet niet of dat de juiste benaming is, ik bedoel dus een bh met 'kussentjes' in), wegens kleine borsten en toch nog een beetje ijdel :D .

Net was ik online nog op zoek naar balletkledij voor mijn dochter die net haar eerste balletles heeft gehad en duidelijke instructies wat kledij betreft gekregen heeft. Ook niet te vinden dus... De andere ouders gaan alles bij Decathlon kopen wegens betaalbaar. Zelf zou ik dus liefst tweedehands iets vinden maar het probleem is dat ze het volgende week al nodig heeft (op tweedehandssites heb ik niks gevonden). In Google en Ecosia gezocht naar ecologische nieuwe balletkledij maar dus niet gevonden. Iemand een idee of dat bestaat en zo ja, waar ik het kan vinden?
Balletkleding is toch gemaakt van Lycra? Synthetischer kan eigenlijk niet (Polyurethaan, Polyester), dus daar bestaan per definitie geen ecovarianten van. Tweedehands kan ik mij wel iets bij voorstellen. Marktplaats?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Loulou
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2016, 20:52

Re: Ecologische kleding

Bericht door Loulou »

Inderdaad, daar had ik nog niet bij stilgestaan dat het lycra is... Bestaat er dan geen ecologische rekstof? Dat lijkt me dan een gat in de markt, ecologische tutu's. Er moeten toch nog ecoballerina's bestaan :) ?

Mijn zus maakt zelf haar kleren en gebruikt ook vaak rekstof omdat ze dat aangenaam vindt. Als er eco-rekstof zou bestaan, zou ze dat ook wel gebruiken denk ik.

Ondertussen heb ik op tweedehands.be al schoentjes gevonden en heeft een vriendin nog een maillot die voor haar dochter te klein is dus dat is al in orde. Als mijn dochter volgend schooljaar wil verderdoen met ballet, ga ik wel eens op de academie horen of ze daar geen tweedehandsverkoop kunnen organiseren of zoekertjes op de site kunnen zetten ofzo.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ecologische kleding

Bericht door Pietje »

Wanneer is iets "eco"...? 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Loulou
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2016, 20:52

Re: Ecologische kleding

Bericht door Loulou »

Als het niet van olie gemaakt is en het van een pesticidevrije plant komt?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ecologische kleding

Bericht door Pietje »

Tja, lycra is niet makkelijk van een ander basismateriaal te maken. Maar goed, stel dat je dat lukt. Mogen de vrachtwagens dan ook niet op fossiele brandstof rijden? En diegene die het koopt (of via internet bezorgt) mag ook geen auto rijden?

Het is heel lastig iets "Eco" te labelen. En ook enkel "Eco" kopen is maar weinig nuttig als de periferie er omheen niet wordt meegenomen...

Bio uit de supermarkt is ook zo'n voorbeeld: fijn dat er geen (waarschijnlijk slechts "minder") bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Maar de ongelooflijke hoeveelheid transport voordat het spul op je bord ligt maakt die eco-winst nietig. Vergelijk het maar eens met een komkommer uit eigen tuin ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie