Kelder (1950) schilderen: welke verf

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

akaka
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2016, 10:48

Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door akaka »

Dag!
Wij hebben onlangs een huis gekocht uit 1950 met daarin een echte kelder. De kelder is vrij droog (20% vochtgehalte in de muren, als ik het me goed herinner) en we willlen hem graag gaan gebruiken voor de voorraad.
Op de muren zaten resten kalk(verf?) en ik vermoed zouten. Dit heb ik er afgeborsteld.

Omdat de kelder goed functioneert zoals hij is, wil ik hem graag op de ouderwetse/authentieke manier opknappen. Het is alleen lastig om uit te vinden hoe het vroeger gedaan werd en de juiste kalkverf te vinden. Ik hoop dat hier mensen zitten die de juiste aanpak weten en advies willen geven.

Wat we tot dusver hebben gedaan/getest:
- Klaxo kalkverf erop (dit is eigenlijk voor kippenhokken, zegt de verpakking. Ik vond de dekking erg matig en de oplossing vrij duur (17 euro voor 2.5 liter, dit was net genoeg voor de helft van de kelder, en ik vermoed dat er nog wel drie/vier lagen op moesten)
- Vervolgens witkalk met water erop (zoals verwacht, geeft dit erg af)
- Witkalk met kwark en water erop (dit geeft minder af, maar de kalk begon te barsten, wellicht omdat ik een te dikke laag erop heb gesmeerd)

Ik vraag me erg af of we wel op het juiste pad zitten.

Winkels adviseren echte kalkverf te gebruiken, dit klinkt goed, maar is nog steeds een vrij prijzige oplossing. Bovendien moet ik dan de huidige witkalklaag er weer afhalen.

Wat adviseren jullie? Moeten we de muren met een voorstrijk behandelen (het lijkt me dat dit de ademende werking van de muren verpest)? Welke verf raden jullie aan? Is zelf maken een optie, en kan dat dan met de witkalk zoals je die koopt bij bijvoorbeeld de Welkoop of moet ik dan toch echt op zoek naar putkalk (of is dat hetzelfde)?

Alvast bedankt!
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door gerard »

Kijk eens bij http://www.keim.nl/
Bijvoorbeeld de Keim Biosil. Hier het productblad http://www.keim.nl/fileadmin/nl/product ... Biosil.pdf
groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door ritsaert snijder »

Ik denk dat de keimverf kwalitatief erg goed is.
Voor een goedkoop kalkrecept, zie viewtopic.php?f=5&t=4657
groet!

Ritsaert
akaka
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2016, 10:48

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door akaka »

Hartelijk dank voor jullie reacties!
De Keimverf lijkt me inderdaad erg goede verf, maar het is wel een acrylaat verf. Dan lijkt me een echte kalkverf (bv Kreidezeit kalkverf (marmermeel putkalk) voor binnen en buiten) me een betere oplossing. Toch?
Het recept voor kalkverf had ik al gevonden, sterker nog, dat zorgde ervoor dat ik op dit forum uitkwam. Het recept komt redelijk overeen met het recept van kalk met kwark, alleen maak je dan zelf kwark uit melk.
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jp ... oed_nl.pdf heeft wel een goed artikel over de verschillen tussen kalkverf en witkalk en hydraatkalk maar helaas weet ik na het lezen daarvan nog steeds niet wat de beste optie is voor de kelder en vooral ook wat voor voorbehandeling ik moet doen....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door ritsaert snijder »

Keimverf is op basis van waterglas. Het waterglas reageert met het kalk.

Kalkverf is van een hele andere orde dan keimverf. Het recept is een kalkverf met caseine (dat haal je uit de melk maar zit ook in kwark). De caseine zorgt er ook voor de veegvastheid. Goed het recept volgen is nodig voor een goed resultaat. Vantevoren nat maken. Meerdere dunne lagen met een blokkwast. Daarna nog een paar dagen nat houden voor de carbonisatie.

Nogmaals de keimverf is kwalitatief van een ander orde!
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door gerard »

akaka schreef:De Keimverf ......... is wel een acrylaat verf
Is niet waar
ritsaert snijder schreef:Keimverf is op basis van waterglas.
Is ook niet waar.

Waterglas =Natriumsilicaat en gebruik je o.a. om iets waterdicht te maken.
Keim gebruikt Kaliumsilicaat en dit werkt tegenovergesteld aan waterglas , het heeft juist een hoge waterdampdoorlaatbaarheid.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door deleted »

Het wordt ook wel eens kaliwaterglas genoemd.

Het gaat een verbinding (verkiezeling) aan met de ondergrond waardoor het een zeer sterke en goed dekkende verf is.
Waterdampdoorlatendheid is goed, maar het kapillair watertransport is minder dan bij kalkverf of witkalk. Ook de ph-waarde is een stuk lager dan kalk, waardoor kalk (iets)beter desinfecteert tegen schimmels (in een vochtige omgeving zoals een bewaarkelder).
Silicaatverf kan ook enkel overschilderd worden met silicaatverf.

Door de minder goede eigenschappen naar kapillair vochttransport kan er ook een probleem ontstaan met zouten. Maar dat geldt voor bijna alle verfsystemen.
Volgens mij is silicaatverf niet geschikt voor zoutbelaste muren.

Dus als je een traditionele 'oude' kelder hebt met muren in direct contact met de grond (en dus de onvermijdelijke zouten) en dat ook zo wil houden omdat die hoge RV een ideale omgeving biedt om groenten te bewaren, ben je op kalk aangewezen.
De juiste werkwijze is dan om de twee jaar de muren en zouten droog afborstelen (omdat je zouten niet nat kan verwijderen), dan de muren met een natte spons afnemen en terug witkalken.
De eerste keer kan je meerdere witkalklagen aanbrengen. (water-achtig tot magere-melkachtig verdunnen, vaak roeren tijdens het schilderen)
Best in heel dunne lagen aanbrengen met een borstel in kruiselingse beweging.
De gebruikte kalk is hydraatkalk (CL90 of CL97). Die wordt zowel in poeder- als in deegvorm (= nat= sumpfkalk) verkocht.
In poedervorm begint hij te carbonatiseren aan de lucht. Daarom moet een zak poeder hydraatkalk best direct tot deeg (onder water) gezet worden, dan is hij onbeperkt houdebaar. (kijk ook op de produktiedatum van de zak)
Het best is het zelfs om hem minstens 6 weken onder water te laten omdat dat de kalkkristallen fijner maakt.

Sumpfkalk is nat gebluste kalk en die heeft dus nog nooit lucht gezien. Die is kwalitatief nog beter, maar ook een stuk duurder.

Kalkverf verdraagt heel weinig vul- en kleurstoffen.(ongeveer 8%). Daarom is hij ook niet zo goed dekkend . Daarom in vele dunne lagen aanbrengen de eerste maal.
Door caseïne toe te voegen wordt het draagvermogen voor vul-en kleurstoffen een stuk beter, maar caseïne is een organische stof die dus ook weer schimmel in de hand kan werken in een vochtige omgeving. Dus best geen caseïne toevoegen in de kelder.

Pure kalkverf of witkalk zal altijd lichtjes afgeven, maar het wordt wel een stuk beter als je een goede kwaliteit hydraatkalk gebruikt (niet te oude datum van de poeder, of een pot sumpfkalk), als je hem in dunne lagen aanbrengt (op een stofvrije ondergrond) en hem traag laat uitharden (en dus niet "laten drogen", carbonatiseren heeft immers zowel CO als H20 nodig, dus niet te nat en niet te droog; is in een kelder niet snel een probleem, en anders met een plantenspuit af en toe benevelen)

Ondergrond afborstelen. (owv de zouten)
Ondergrond nat afwassen om alle stof en vuil weg te halen.
Net op te droge ondergronden (dan eerst goed voorbevochtigen)
Dun aanbrengen met een borstel in kruiselingse beweging.
Liever verschillende dunne lagen.
Hydraatkalk ook aanlengen met voldoende water.
Ik zou voor een bewaarkelder geen toeslagstoffen toevoegen aan de witkalk, door het jaar na jaar witten wordt de laag vanzelf steeds dikker.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 24 aug 2016, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door Albert van WdJ »

In het schildersbedrijf werkten we altijd met veegvast in oude kelders.
Werd vroeger ook wel op zachtboard plafonds gedaan.
Spul kost weinig en heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als hydraatkalk, alleen is veegvast beter verwerkbaar.
Omdat het een soort muurverf is.
Change, before you have to.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door ritsaert snijder »

Veegvast is een kalkverf.

Keimverf wordt ook wel waterglasverf genoemd.

Keim zegt er zelf over;
Aan het begin van de geschiedenis, die leidde tot de baanbrekende uitvinding van de KEIM mineraalverven stonden drie vooraanstaande persoonlijkheden: Johann Wolfgang von Goethe, König Ludwig I. van Bayern en niet in de laatste plaats de ambachtsman en onderzoeker A.W.Keim, de uitvinder van deze verf. De basis van zijn in 1878 gepatenteerde silikaatverven wordt gevormd door het in de juiste verhouding mengen van vloeibaar kalisilikaat (waterglas) en anorganische kleurpigmenten.
Ik ben zelf ook aan het experimenteren met Keimverf en ik vind het heel mooi spul. Er zijn wel veel varianten.

Duidelijke uitleg Gandalf!
groet!

Ritsaert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door Albert van WdJ »

Keimverf is prima, maar wordt weinig gebruikt door de particulier, en al helemaal niet in kelders van 1950.
Daar ging veegvast op, of gewone witkalk.
Dus wil je een kelder authentiek opknappen.....
Change, before you have to.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door deleted »

Albert van WdJ schreef: veegvast
Is dat ooit een merknaam geweest in Nederland ? Heb je er een link van ?

Ik vind zowel beschrijvingen als synoniem voor witkalk als witte (cellulose)lijm terug.
Die witte celluloselijm (kleurstof soms kalksteenpoeder, maar ook loodwit enz) ging vaak op fijn sierstucwerk en was wateroplosbaar om het fijne sierstucwerk (sierplafonds) hoekig en kantig te houden. De witte lijmverf werd dan telkens helemaal afgewassen voordat er opnieuw geverfd werd zodat de details van het sierpleisterwerk (lijsten, rozetten, moulures enz) niet werden dichtgeschilderd.
Die wateroplosbare lijmverf is niet zo geschikt voor vochtige ruimtes.

Hydraatkalk kost ongeveer 12 euro voor 25 kg en daarmee kan je je hele leven de kelder mee witen als je het in een pot onder water zet.
Goed uitgevoerd is het ook veegvast. En niet oplosbaar in water.

G
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door Albert van WdJ »

https://www.formido.nl/gold-circle-veeg ... 61628.html

Het is niet overal verkrijgbaar.
Het spul wordt op zich ook niet veel meer gebruikt, omdat het niet af te nemen/te reinigen is met vochtige doek/spons.
Maar het is prima materiaal voor in een kelder.
Change, before you have to.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door deleted »

Albert,

Dat is verf op basis van terpentine.

Uit de vele beschrijvingen en 'soorten' veegvast kan ik alleen maar besluiten dat het een containerbegrip is.
Volgens mij is het verf die ontstaan is uit de 'professionalisering' van het verfambacht.

Kalkverf met kalk als bindmiddel (kalkhydraat) is te arbeids- en tijdsintensief voor de na-oorlogse 'vakman'. Kalk is goedkoop, maar de (weken) nazorg (nat houden), de trage laagopbouw (tot 7 lagen witkalk) en de aanzienlijke carbonatietijden ertussen (24h tot meerdere dagen in een kelder) per laag, maakt deze verf zeer goedkoop voor de DHZ (enkel materiaal), maar zeer duur voor/door de vakman(werkuren; steeds terugkeren naar de vorige werf).

Gevolg is dat er verschillende soorten verf gemaakt werden met het uitzicht van kalkverf, maar zonder die trage verwerking en nazorg.
Vandaar werd het BINDmiddel hydraatkalk vervangen door alle soorten (goedkope) bindmiddelen die er te krijgen zijn(lijm, latex,alkydhars,...) en om het uitzicht na te bootsen werd kalksteenpoeder (krijt of marmerpoeder) toegevoegd als inerte VULstof.

Het uitzicht mag er dan een beetje op gelijken, de eigenschappen kunnen niet tippen aan het origineel.
(dampdoorlatend,watervast, capillair, ontsmettend, voedend/consoliderend voor de kalkstuc/kalkgemetselde ondergrond, ...)


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door ritsaert snijder »

Klopt . Maar tot in de jaren zeventig is er nog wel veel veegvaste kalkverf gebruikt. Mijn ouders gebruikten het ook. Op een bepaald moment moest het er af en moest er latex op.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Maar tot in de jaren zeventig is er nog wel veel veegvaste kalkverf gebruikt.
De term "kalkverf" werd/wordt ook gebruikt voor verven met kalk(steen) als vulmiddel.
Ik ben er voorstander van om enkel van kalkverf te spreken als kalk het bindmiddel van de verf was.

Kalk als bindmiddel is natuurlijk een delicate aangelegenheid. Teveel stof op de ondergrond: verf gaat poederen. Teveel vul/kleur-middel in de verf: poederen.Te dikke laag verf: scheuren. Te (snel) droog: poederen. Te nat: niet uitharden. Te snel volgende laag alvorens onderlaag uitgehard: scheuren.
Het moet juist zijn voor een goed resultaat.
Kennis die helaas grotendeels is verloren gegaan. (en dan nog niet zozeer de receptuur, maar vooral de uitvoeringspraktijk)

G
Plaats reactie