Kelder (1950) schilderen: welke verf

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door ritsaert snijder »

Kennis die verloren gaat :(
groet!

Ritsaert
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door Albert van WdJ »

Gandalf schreef:Albert,

Dat is verf op basis van terpentine.

Uit de vele beschrijvingen en 'soorten' veegvast kan ik alleen maar besluiten dat het een containerbegrip is.
Nee, dit is verf op basis van water.
Er staat toch duidelijk in dat het iets verdund kan worden met water.

Als je veegvast koopt, krijg je een ademende, snel drogende muur en plafondverf, die met water verdund kan worden. (Hoewel dat verdunnen meestal niet wordt gedaan.)
Qua samenstelling zal er onderling verschil zijn tussen "veegvasten".

Zoals het ook met latex is. Dat is een type muur en plafondverf, dat aan zekere eisen voldoet.
Je hebt daar kwaliteiten in, maar het doel van het product is duidelijk. Je gaat daarmee geen houten buitenkozijn in kleur zetten.

Dan is het dus geen containerbegrip, maar kwaliteitsverschil. Waar je ook voor betaald.
Change, before you have to.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door Krelis »

Albert van WdJ schreef:
Gandalf schreef:Albert,

Dat is verf op basis van terpentine.

Uit de vele beschrijvingen en 'soorten' veegvast kan ik alleen maar besluiten dat het een containerbegrip is.
Nee, dit is verf op basis van water.
Er staat toch duidelijk in dat het iets verdund kan worden met water.

Als je veegvast koopt, krijg je een ademende, snel drogende muur en plafondverf, die met water verdund kan worden. (Hoewel dat verdunnen meestal niet wordt gedaan.)
Qua samenstelling zal er onderling verschil zijn tussen "veegvasten".

Zoals het ook met latex is. Dat is een type muur en plafondverf, dat aan zekere eisen voldoet.
Je hebt daar kwaliteiten in, maar het doel van het product is duidelijk. Je gaat daarmee geen houten buitenkozijn in kleur zetten.

Dan is het dus geen containerbegrip, maar kwaliteitsverschil. Waar je ook voor betaald.
werd dat rond 1960 in poedervorm geleverd? Ik kan me herinneren dat ik als kleuter 'geëxperimenteerd' heb met overgebleven materiaal na een verbouwing.
akaka
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2016, 10:48

Re: Kelder (1950) schilderen: welke verf

Bericht door akaka »

Allemaal bedankt voor jullie hulp. Vooral het antwoord van Gandalf vond ik erg verhelderend. Al met al blijkt het schilderen van de kelder een leerzame ervaring :). Ondertussen hebben we hydraatkalk besteld, ik ben erg benieuwd!
Plaats reactie