Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 28 Jul 2017, 05:35

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2016, 10:15 
Wiki Koning
Gebruikers-avatar

Erikvr schreef:
De vraag is waarom je het wilt. Voor het geld hoeft het vaak niet want energie en water zijn hier relatief goedkoop.

Ik had mijn complete stukhout-installatie rond drie jaar break even. En voor mij was de motivatie destijds wel degelijk een financiële.
Wel alles zelf aangelegd, maar mijn budget heb ik toen ter tijd gesteld op 4 keer mijn jaarbedrag aan gas.
Ik heb wel altijd de beschikking (gehad) over gratis afval / sloop hout.
Laten brengen, niet zelf halen. Een partij sloophout werd altijd gratis geleverd wanneer men 2 x 40 M3 in containers ineens kon lossen.

Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2016, 10:34 

nck schreef:
[
Ik heb wel altijd de beschikking (gehad) over gratis afval / sloop hout.
Laten brengen, niet zelf halen. Een partij sloophout werd altijd gratis geleverd wanneer men 2 x 40 M3 in containers ineens kon lossen.

Dat is natuurlijk een luxepositie; zodra 10 mensen in jouw omgeving besluiten ook op dezelfde manier te gaan verwarmen is het snel afgelopen met het gratis hout.
In Duitsland zie je dat de prijs van brandhout de afgelopen jaren enorm is gestegen. Zelfs hout wat voor de meubelverwerking werd gekapt wordt nu als brandhout verkocht. Hier slokken de biomassacentrales ook steeds meer op.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2016, 11:39 
Wiki Koning
Gebruikers-avatar

Erikvr schreef:
zodra 10 mensen in jouw omgeving besluiten ook op dezelfde manier te gaan verwarmen is het snel afgelopen met het gratis hout.

Helemaal mee eens, dat is exact wat ik hier aan den lijve heb ondervonden.
Erikvr schreef:
Zelfs hout wat voor de meubelverwerking werd gekapt wordt nu als brandhout verkocht. Hier slokken de biomassacentrales ook steeds meer op.

Het is een van de twee redenen dat ik met mijn wilgenproject ben begonnen. Ik heb dan de luxe positie dat ik voldoende grond heb om zoiets te doen.
Het is snel omloophout. Oogsten elke 1.5 - 2 jaar. Voeden met stalmest.

De andere reden is het bezwaar vanuit milieu oogpunt dat ik een dergelijke hoeveelheid sloopmateriaal op mijn erf had liggen. Men heeft het gedoogd omdat ik kon laten zien dat het eindig was en er een alternatief aanwezig was.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2016, 12:30 

Wilgen - wij doen dat hier voor een heel dorp in verenigingsverband. De leden komen om in het hout.. :mrgreen:

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur