Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door nck »

Erikvr schreef:De vraag is waarom je het wilt. Voor het geld hoeft het vaak niet want energie en water zijn hier relatief goedkoop.
Ik had mijn complete stukhout-installatie rond drie jaar break even. En voor mij was de motivatie destijds wel degelijk een financiële.
Wel alles zelf aangelegd, maar mijn budget heb ik toen ter tijd gesteld op 4 keer mijn jaarbedrag aan gas.
Ik heb wel altijd de beschikking (gehad) over gratis afval / sloop hout.
Laten brengen, niet zelf halen. Een partij sloophout werd altijd gratis geleverd wanneer men 2 x 40 M3 in containers ineens kon lossen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Erikvr »

nck schreef:[
Ik heb wel altijd de beschikking (gehad) over gratis afval / sloop hout.
Laten brengen, niet zelf halen. Een partij sloophout werd altijd gratis geleverd wanneer men 2 x 40 M3 in containers ineens kon lossen.
Dat is natuurlijk een luxepositie; zodra 10 mensen in jouw omgeving besluiten ook op dezelfde manier te gaan verwarmen is het snel afgelopen met het gratis hout.
In Duitsland zie je dat de prijs van brandhout de afgelopen jaren enorm is gestegen. Zelfs hout wat voor de meubelverwerking werd gekapt wordt nu als brandhout verkocht. Hier slokken de biomassacentrales ook steeds meer op.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door nck »

Erikvr schreef:zodra 10 mensen in jouw omgeving besluiten ook op dezelfde manier te gaan verwarmen is het snel afgelopen met het gratis hout.
Helemaal mee eens, dat is exact wat ik hier aan den lijve heb ondervonden.
Erikvr schreef:Zelfs hout wat voor de meubelverwerking werd gekapt wordt nu als brandhout verkocht. Hier slokken de biomassacentrales ook steeds meer op.
Het is een van de twee redenen dat ik met mijn wilgenproject ben begonnen. Ik heb dan de luxe positie dat ik voldoende grond heb om zoiets te doen.
Het is snel omloophout. Oogsten elke 1.5 - 2 jaar. Voeden met stalmest.

De andere reden is het bezwaar vanuit milieu oogpunt dat ik een dergelijke hoeveelheid sloopmateriaal op mijn erf had liggen. Men heeft het gedoogd omdat ik kon laten zien dat het eindig was en er een alternatief aanwezig was.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Erikvr »

Wilgen - wij doen dat hier voor een heel dorp in verenigingsverband. De leden komen om in het hout.. :mrgreen:
groet,
Erik
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Lewieke »

We streven naar wat meer onafhankelijkheid maar dat blijkt niet erg mee te vallen ;

- Water van het net : minimaal verbruik 10m3 per jaar
- regenwateropslag : 12m3
- eigen bron met grondwater

- aardgasaansluiting : 20.000kwh per jaar, normaliter minder maar door gezondheidsproblemen kan de kachel minder aan
- brandhout : houtafval (zuiver eik, onbehandeld) uit de Ardennen, afkomstig van een balkenfabriekje
- steenkool : als noodvoorraad en omwille van de energiedichtheid. Wordt zo weinig mogelijk verbruikt

elektriciteit : net als buffer, jaarverbruik wordt geproduceerd door eigen panelen

auto diesel, auto lpg sinds kort, km's worden zo veel mogeljk beperkt
elektrische fietsen voor woon-werk verkeer

moestuintje 50% van het jaarverbruik groenten
snoeptuin met bramen, aardbei, appel, peer, frambozen

vrouwlief maakt nog wel eens zelf kledij, de rest koopt tijdens de koopjes

Verder bakken we zelf brood, kopen we basisgrondstoffen ipv afgewerkte producten, drinken we water uit de kraan, brouwen we zelf wijn en bier, maken we zelf confituur, slaan we groentenoverschot op in de vriezer, ... .

L.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Boudewijn »

Wij gebruiken aan water zo rond 40 kuub in het jaar Gas alleen om op te koken electra aansluiting 3x 25 A kosten samen ongeveer 50 in de maand.Als radio amateur,luisteren en repareren kan ik zeggen dat het lichtnet heel erg vervuild is.ik heb al lang een filter in de meterkast zitten van 4x 35 ampere.dat hield lang de grootste rotzooi tegen,maar nu komt internet via het lichtnet en tv aansluiten via het lichtnet er door.Ook de led verlichting en de geschakelde voedingen zijn erg.Ook hier overdag een zware brom door die verrekte zonnepanelerij.De electriciteit van de centrale was vroeger schoon,maar is nog nooit zo vuil geweest als nu.ik hoop dat in elk geval die saldering ophoudt.op een bewolkte dag kan ik het aan de motor van de draaibank horen ,als de zon achter de wolken is loopt het motortje zonder brommen en als de zon doorkomt begint hij te brommen,een sterk faze verschil .ook op een scoop goed te zien.Ook de mitutoyo digitale uitlezing op draai en freesbank heb ik extra filter tussengemaakt omdat ze niet goed werkten.We hebben alleen peertjes en tl buizen als verlichting.we hebben een grondwaterpomp om de vijver s,zomers bij lange droogte te kunnen bijvullen,we drinken het zeker niet ,we zitten vlak bij een kerkhof.ik vang wel regenwater op om de wc in de werkplaats te spoelen.onze zelfgemaakte houtketel doet het goed en het verbruik is ongeveer 8 tot 10 kub wegwerppaletten per jaar.Als je 60.000 paletten voor de lol op een strand mag verbranden mogen ze ook wel in de kachel. radiatoren vloerverwarming en warm water.We hebben 2 gewone fietsen en een snelle ligfiets en een opel astra station 1999 deze rijd ik heel netjes en 1:18 1:20 is haalbaar. ik heb hem in 1994 gekocht en er toen nieuwe remmen en michelin banden op laten zetten.Deze michelin banden hebben er 85000 km opgezeten en ze hadden nog 5 mm profiel.maar ze moesten er zo nodig af omdat ze van opzij (poreus)waren,dat waren ze al jaren.nu zitten er 4 van die chinese betonblokken op die in 3 jaar al half weg zijn en scheef afrijden.laatst op you tube gezien dat iemand een werkplaatsje had met een stoomketeltje en een klein machientje,zoiets zou ik nog weleens willen maken met een generator eraan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Dutch John »

Terugkomend op het topic: wat is de zin om onafhankelijk te zijn van nutsvoorzieningen als je hetzelfde comfort overeind wilt houden middels decentrale techniek? Zeker als die decentrale techniek een waardeloos laag EROEI getal kent. Vergelijk het met het niet afhankelijk willen zijn van openbaar vervoer en daarom een auto nemen. De laatste is zeker comfortabel, maar energetisch een slechtere oplossing. Daarnaast blijf je afhankelijk van een technische/energetische keten, wat heet: een web, dat noodzakelijk is om al die complexiteit in stand te houden. Het enige wat onafhankelijkheid brengt is bewustzijn. Maar de moeilijkste stap is iets met dat inzicht te doen: je consumptie terug brengen naar een veel lager niveau.

Maarja, het vlees is zwak, de invloed van marketing sterk en schulden houden ons tam....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door nck »

Dutch John schreef: 09 mar 2018, 07:39 Terugkomend op het topic: wat is de zin om onafhankelijk te zijn van nutsvoorzieningen als je hetzelfde comfort overeind wilt houden middels decentrale techniek?
Voor mij persoonlijk is een van de redenen, om niet deel te nemen aan een systeem van subsidiëring en niet beïnvloedbare lasten.
Een andere reden is kostenbesparing, wat ik niet hoef in te kopen omdat ik middels eigen arbeid hierin voorzie, dan hoef ik ook het geld daarvoor niet te verdienen.
De vermeende gewonnen vrijheid is natuurlijk relatief, ga ik voor het geld werken buitenshuis als loonslaaf of werk ik rond huis, het blijft werk, maar ik kan het wel doen wanneer het mij zint. En dat voelt dan weer goed.
Dutch John schreef: 09 mar 2018, 07:39 Zeker als die decentrale techniek een waardeloos laag EROEI getal kent.
Je zou je op dit punt kunnen afvragen wat de rol van onze grote inspiratoren hierin is.
Ga maar na, wanneer de efficiëntste methode niet zo belachelijk zwaar belast zou worden zou er helemaal geen aanleiding zijn om op een alternatieve manier energie op te wekken.
Men is er helemaal niet op uit om met een zo hoog mogelijke eroei en efficiëntie energie te produceren, enkel de opbrengst is doorslaggevend.
En dan ontlok je dus ontwijk-gedrag. Helemaal wanneer een deel van die opbrengst ten goede komt aan vormen van energie opwek waar maar een enkeling heel behoorlijk aan verdient.
Dat wringt.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door nck »

Dutch John schreef: 09 mar 2018, 07:39 Het enige wat onafhankelijkheid brengt is bewustzijn. Maar de moeilijkste stap is iets met dat inzicht te doen: je consumptie terug brengen naar een veel lager niveau.
Mee eens, maar wel met dien verstande dat je je er van bewust moet zijn dat dat een lange weg is om te gaan.
Je niet meer conformeren met de groep en je eigen lijn zetten. Het is goed mogelijk, maar vooralsnog ben je dan een outsider.
Niks mis mee overigens.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door JantjeV8 »

nck schreef: 09 mar 2018, 12:41 Men is er helemaal niet op uit om met een zo hoog mogelijke eroei en efficiëntie energie te produceren, enkel de opbrengst is doorslaggevend.
Redelijk schijnheilig inderdaad. Koop Toon, hang Toon aan uw muur en u bespaart..... Maar zelf zo min mogelijk doen aan de opwekkant want steenkool is gewoon het goedkoopst.
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Lewieke »

De grote producenten van steenkool houden nu al rekening met het scenario dat steenkool wordt uitgefaseerd. https://www.fluxenergie.nl/nederlandse- ... voor-wind/

En omdat het toch een ecologieforum is kunnen we ons de vraag stellen of de prijs van steenkool ook wel de volledige kost weergeeft. Dat lijkt me nogal twijfelachtig. Net zoals hout stoken ook niet altijd de meest gezonde oplossing is.

L.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef: 09 mar 2018, 07:39 Terugkomend op het topic: wat is de zin om onafhankelijk te zijn van nutsvoorzieningen als je hetzelfde comfort overeind wilt houden middels decentrale techniek? Zeker als die decentrale techniek een waardeloos laag EROEI getal kent.
Het uitzoeken van de (on)mogelijkheden van het streven onafhankelijk te zijn, leert hoe lastig en weinig zinvol dit streven is als je de huidige levenswijze in stand houdt. Heel zinvol, zouden meer mensen moeten doen :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door mro »

Niet ver van waar ik woon heeft een zaakvoerder van een bedrijf in pelletketels/cv's zijn eigen woning offgrid gemaakt.

Een combinatie van pelletcv, sterlingmotor voor elektriciteit, zonneboiler, batterijen, PV-panelen.

Budget: iets van een 40k, zonneboiler niet inbegrepen want die stond er al langer. Waarschijnlijk zal hij zijn eigen werkuren ook wel niet al teveel meegerekend hebben.

Over het aantal vierkante meters ruimte die de installatie in neemt zullen we ook maar niet spreken, die zijn ook niet gratis...

Mijn mening: mooie en interessante techniek maar voor het geld of het milieu moet je het niet doen.
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Lewieke »

En die zaakvoerder van 'Stroomop' krijgt maar mooi publiciteit voor zijn zaak. Alhoewel ik vermoed dat hij wel authentiek is en streeft naar een betere wereld.

L.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door pelletpower »

Dit is een discussie die telkens terugkomt. Eigenlijk is het antwoord bekend: minderen. En dat is pas echt mogelijk als je mindset verandert. Voor mij persoonlijk onmogelijk, diep respect voor diegene die het wel lukt. Voor iedereen die gewoon in de kudde blijft, zie ik inderdaad ingewikkelde semiautonome oplossingen, niet zelden financieel totaal over de kop om maar de gemoedsrust af te kopen.
Wkk gaat daarin zeker een rol spelen, echtet niet in de vorm van een stirling. Die is de afgelopen 50 jaar kansloos gebleken. Een turbogenerator blijft in mijn hoofd zitten als meest levensvatbaar.
Zoutwateraccu is ook interessant, maar onbekend.
Plaats reactie