Dutch John schreef:ik ken hier in het dorp ongens die hun gehele aardgasverbruik omgezet hebben in houtstook. Dat klinkt onafhankelijk, maar nu staat er een dure, nieuwe en complexe cv installatie, waar nogal eens wat mee is, terwijl alle zaterdagen in de winter en voorjaar opgaan om de jaarlijkse 30 kuub hout bijeen te schooien, zagen, rijden, afkorten, kloven en opstapelen. Afhankelijkheid ingeruild tegen vrijwillige slavernij, het is maar wat je liever doet.
Hier heb ik toch moeite mee.
Mij biomassa installatie mag er dan voor een buitenstaander "imposant" uit zien, een nadere inspectie toont al heel snel de ver doorgevoerde vereenvoudiging.
Het geheel is aanmerkelijk minder complex dan een doorsnee gasgestookte HR(e) ketel. Oke, het is volumineuzer, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Wanneer je regelmatig iets hebt met je houtgestookte ketel dan doe je iets niet goed. Mijn (stukhout)ketel draait nu grofweg 32.500 uur, en daar is 1 keer een monteur bij geweest, voor het vervangen van de brandkamer. Ik heb de kunst afgekeken en doe zoiets nu zelf.
Ik vind de term "vrijwillige slavernij" ook niet van toepassing. Onderhoud en snoeiwerk is er altijd buitenaf, enkel verdeel ik het over het jaar, om een redelijke constante aanvoer van brandstof te verkrijgen. Eerder ging het in grote hoeveelheden richting paasvuur. Doodzonde in mijn optiek. Wel is het zo dat ik veel meer heb aangeplant om aan de benodigde hoeveelheid brandstof te komen. Maar ook dit is ten dele erfinrichting.
Het streven naar een aanmerkelijke vermindering van het verbruik is ook hier actueel, maar gezien onze woonsituatie zal ik nooit in de buurt kunnen komen van een modern geïsoleerd huis. Dus de middenweg is om met zo weinig mogelijk aanvoer van buitenaf een comfortabele manier van leven te bereiken.
Dat ik veel met de beplanting rond huis bezig ben heeft niets met slavernij te maken. Dat is je erg senang voelen op je eigen stek en de mogelijkheden daarvan ten volle benutten.
Jan