Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

petra
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 aug 2015, 21:10

Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door petra »

Het topictitel zegt het eigenlijk al.

Ik zou het wel heel gaaf vinden om uiteindelijk zelfvoorzienend en onafhankelijk te kunnen leven. Weet niet of ik dat ooit (financieel) voor elkaar zou kunnen krijgen, maar een mens mag dromen niet waar? :wink:

Nieuwsgierig hoe het er onder de leden ervoor staat.
Wie is er hier helemaal onafhankelijk van de externe aanvoer van gas, elektra en/of water?
En wekt dit volledig zelf op of zuivert regenwater of heeft het vervangen of.....
Ik bedoel dus echt dat je van een voorziening helemaal bent afgesloten.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Lieve »

Wij hebben elektriciteit en internet.
Geen water en geen gas, maar dat is natuurlijk makkelijk.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Sandman79 »

Verwarming is hier 99% op hout, en 1% op pellets.
Direct verbruik van de energie die de zonnepanelen opwekken ligt nu op een 35-38%. Ik hoop dit door mijn verbruik te doen zakken en eventueel wat andere gadgets te doen stijgen naar een directe dekking door eigen productie van een 70-80%
Warm water is hier op Zonne-energie en op hout / pellets
Internetaansluiting is er.
Water is momenteel 100% stadswater, zal binnenkort naar een 10-20% stadswater gaan door inschakelen van de regenwaterput. Misschien ook richting 100% indien we ver genoeg kunnen zuiveren.
Riolering is ook aangesloten, Deze afsluiten staat nog het verste in de planning :) (als het er ooit van komt :))
Groenafval wordt al sinds 2 jaar niet meer aan straat opzet om opgehaald te worden.
Ons afval beperkt zich momenteel tot een zak per 2 weken, eigenlijk voornamelijk pampers van de jongste.
Plastic en pmd breng ik wel nog apart naar het containerpark.

Ik vind helemaal niet dat we als gezin extreem bezig zijn, Maar met vele kleine stappen kan je je impact al heel erg beperken.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door nck »

Gasaansluiting is beëindigd. Draaien volledig op snoeihout van eigen bodem door middel van biomassa verwarming.
Water voor onze dieren uit eigen put, met daaraan zelfgebouwde ontijzering.
Regenwater recuperatie is in aanbouw, voor gebruik van toiletspoeling, wassen en douchen.
Daarna enkel nog drinkwater voor consumptie.
Electra een behoorlijk overschot, eigen gebruik ligt rond de 60 %, zolang er gesaldeerd kan worden geen verdere plannen voor opslag van stroom.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Dutch John »

We hebben hier nog steeds nutsvoorzieningen, maar zijn er niet van afhankelijk. Meedraaien in de hedendaagse maatschappij zit altijd vast aan een of andere vorm van afhankelijkheid. Een voorbeeld: ik ken hier in het dorp ongens die hun gehele aardgasverbruik omgezet hebben in houtstook. Dat klinkt onafhankelijk, maar nu staat er een dure, nieuwe en complexe cv installatie, waar nogal eens wat mee is, terwijl alle zaterdagen in de winter en voorjaar opgaan om de jaarlijkse 30 kuub hout bijeen te schooien, zagen, rijden, afkorten, kloven en opstapelen. Afhankelijkheid ingeruild tegen vrijwillige slavernij, het is maar wat je liever doet.

Alleen degene die zijn behoeftes weet te beteugelen, hoeft niet erg afhankelijk te zijn en geniet daarnaast veel vrije tijd. Intussen leven we in interessante tijden en is er niets mis mee om van nutsvoorzieningen te genieten, maar de eerste levensbehoeftes mogen er niet van afhankelijk zijn. Waarbij stroom duidelijk geen eerste levensbehoefte is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door mro »

Test het eens uit :) : waterkraan dicht, hoofdschakelaar naar beneden en gaskraan dicht. 2 minuten werk en niet verboden.

Een jaartje zonder nutsvoorzieningen in huis en zien waar je uitkomt. Klinkt als een goed onderwerp voor een blog of een boek, voor dat laatste hoef je jezelf niet te verplaatsen naar een wifi-café :)

Zelf heb ik niet de ambitie om zelf voorzienend te zijn; je moet er teveel geld en tijd in steken. Ik focus op het minderen: ik hou mijn meterstanden bij en bedenk ideeën om die zo laag mogelijk te krijgen. Elektriciteit, gas en water kost mij momenteel jaarlijks rond de 750€ samen dus het gaat niet meer over geld besparen maar meer voor de voldoening.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door nck »

Dutch John schreef:ik ken hier in het dorp ongens die hun gehele aardgasverbruik omgezet hebben in houtstook. Dat klinkt onafhankelijk, maar nu staat er een dure, nieuwe en complexe cv installatie, waar nogal eens wat mee is, terwijl alle zaterdagen in de winter en voorjaar opgaan om de jaarlijkse 30 kuub hout bijeen te schooien, zagen, rijden, afkorten, kloven en opstapelen. Afhankelijkheid ingeruild tegen vrijwillige slavernij, het is maar wat je liever doet.
Hier heb ik toch moeite mee.
Mij biomassa installatie mag er dan voor een buitenstaander "imposant" uit zien, een nadere inspectie toont al heel snel de ver doorgevoerde vereenvoudiging.
Het geheel is aanmerkelijk minder complex dan een doorsnee gasgestookte HR(e) ketel. Oke, het is volumineuzer, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Wanneer je regelmatig iets hebt met je houtgestookte ketel dan doe je iets niet goed. Mijn (stukhout)ketel draait nu grofweg 32.500 uur, en daar is 1 keer een monteur bij geweest, voor het vervangen van de brandkamer. Ik heb de kunst afgekeken en doe zoiets nu zelf.

Ik vind de term "vrijwillige slavernij" ook niet van toepassing. Onderhoud en snoeiwerk is er altijd buitenaf, enkel verdeel ik het over het jaar, om een redelijke constante aanvoer van brandstof te verkrijgen. Eerder ging het in grote hoeveelheden richting paasvuur. Doodzonde in mijn optiek. Wel is het zo dat ik veel meer heb aangeplant om aan de benodigde hoeveelheid brandstof te komen. Maar ook dit is ten dele erfinrichting.

Het streven naar een aanmerkelijke vermindering van het verbruik is ook hier actueel, maar gezien onze woonsituatie zal ik nooit in de buurt kunnen komen van een modern geïsoleerd huis. Dus de middenweg is om met zo weinig mogelijk aanvoer van buitenaf een comfortabele manier van leven te bereiken.
Dat ik veel met de beplanting rond huis bezig ben heeft niets met slavernij te maken. Dat is je erg senang voelen op je eigen stek en de mogelijkheden daarvan ten volle benutten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door peterberg »

Geen gas, passiefhuis van 2 jaar oud, 178 m2 woon oppervlak. Zonnepanelen en zonneboiler, geen plannen om los te komen van het net zolang er gesaldeerd kan worden. Stroom overschot van april tot april dit jaar +/- 1800 kWh, veel meer dan vorig jaar. Internet, water en riool hebben we en dat blijft zo. Verwarming uitsluitend met eigen model massakachel van 2000 kg, gemiddeld verbruik over twee winters 1,8 m3 gekregen kistenhout en gekocht berken. Het wordt ook wel eens te warm :mrgreen: , we zijn nog bezig aan het huis te wennen.

We fietsen heel veel, met elektrische ondersteuning. Een brommobiel bestelwagentje aangedreven door een piepklein dieseltje voor vervoer van grotere spullen. Afstand gereden van februari tot februari met de diesel 1083 km. Dat laatste verraste mij, dat is 90 km per maand wat ik veel vind voor een ding dat maar af en toe wordt gebruikt, moet minder kunnen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door holtere »

Weinig verbruik staat buiten kijf.
Soms denk ik wel, of heb het gevoel dat het streven naar zelfstandigheid meer te maken heeft met het jezelf willen afkeren dan met werkelijk streven naar ecologisch hoogstaande doelen. Gezamenlijke nutsvoorzieningen hebben enorme voordelen vergeleken met ieder voor zich. Dan denk ik aan economische motieven maar ook aan gezondheid, veiligheid, vervuiling, ecologie en zo meer.
De westerse samenleving heeft enorme stappen (voorwaarts) gezet op al die terreinen dankzij regulering en gezamenlijke voorzieningen.
M.a.w. Ik moet er werkelijk niet aan denken dat 17 miljoen Nederlanders dit voor zichzelf gaan regelen. Het zou kaalslag en een onleefbare bende worden!
Zonder nuts is een intellectuele uitdaging met een hoog hobby-gehalte dat hopelijk weinig navolging krijgt!
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door OBL-Rien »

holtere schreef:Zonder nuts is een intellectuele uitdaging met een hoog hobby-gehalte dat hopelijk weinig navolging krijgt!
Helemaal mee eens.

In het algemeen is er een heel goede reden dat dingen zo zijn opgelost als ze zijn. Met veel elan ertegenaan gaan om het "anders" te doen heeft vaak een terugslag op een ander front.

Er zijn wel twee redenen om je toch onafhankelijker te willen maken:
1) Je verwacht dat de hele openbare voorzieningen onderuit zullen gaan in een economische collapse.
2) Je wilt je afhankelijkheden zo klein mogelijk maken om zo vervroegd uit een betaalde baan te kunnen stappen.

Beide redenen zijn OK imho. Maar denk niet dat je daardoor 'groener' geworden bent.
Groener kun je -imho- alleen worden door minder te consumeren en produceren. (Minder, minder, minder - lol)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door kockie »

Het enige dat ik van de nutsvoorzieningen niet gebruik is gas. Ik heb zo'n grote installatie staan om 2 huizen te verwarmen. Dat gaat alleraardigst. Wel tijd kwijt aan het verzamelen en kleinmaken van hout. Gelukkig vindt senior dat een aangename tijdsbesteding. Inmiddels word ik al gebeld als er hout in de omgeving gezaagd is. Over sociaal kapitaal gesproken ;)

Ik had ook ooit het plan om al m'n energie zelf op te wekken. De wil is er wel, maar inmiddels ingehaald door de feiten. Een stel zonnepanelen romen al een stuk van het verbruik af, maar een zelfgebouwd aggregaat waarvan ik de warmte zou kunnen gebruiken staat inmiddels erg ver onderaan mijn todo-lijstje. Een accupakket voor opslag van zonne-energie zie ik totaal niet zitten. Ik heb bij een van onze forumleden zo'n pakket gezien. Vind het erg leuk en mooi, maar wil het daar nog maar bij laten....


Ik gebruik al wel wat "eigen water" in en om het huis, dat zou nog wel wat meer kunnen, maar het water is hier erg hard en vooral mangaan-rijk. Dat vergt nogal wat investeringen die ik eigenlijk pas wil doen als mijn huis is afbetaald.

Verbruik moet op vele punten nog verder omlaag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door GTV6 »

Voor ons is het de weerzin afhankelijk te zijn van grillen in de zin van belasting en olieprijs.
Het geeft een goed gevoel als je minder afhankelijk bent al was het maar in economische zin.
Hout kun je overal kopen en je hebt er geen contract voor nodig.
Maar we zijn flink bezig geweest met een huis in Spanje zonder iets, (niet van de baan maar lastig) en ik kan je zeggen zonder enige nutsvoorziening ben je echt duur uit. Dan ben je blij wat er hier allemaal is. Ok houtstook mag je je wel afvragen of dat nu echt CO2 neutraal en ecologisch is. Hoelang deed die boom erover om opgestookt te kunnen worden en hoe snel is hij opgestookt. Er zit minder tijd tussen t.o.v. fossiel maar er zit een enorm tijdsverschil tussen stoken en groeien.
De beste kachel op hout kan het niet winnen van de beste gasketel.
Er komt ook nogal wat ellende vrij bij houtstook ook al is het de allerbeste kachel.
Ik ga er nog wat hout op gooien :-)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door OBL-Rien »

GTV6 schreef:Hoelang deed die boom erover om opgestookt te kunnen worden en hoe snel is hij opgestookt.
Voor de individuele boom wel, maar wanneer je een heel bos hebt kun je gemakkelijk net zoveel hout laten nagroeien als je opstookt.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Pietje »

GTV6 schreef:Ok houtstook mag je je wel afvragen of dat nu echt CO2 neutraal en ecologisch is.
De koolstof die in het hout opgeslagen is, komt uit de atmosfeer, en gaat er weer naar terug. Later, dat wel. De koolstof (en waterstof) die in aardgas zit, komt niet uit de atmosfeer. Die komt uit de bodem. En wordt toegevoegd aan de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. In dat opzicht zeker CO2 neutraal.
Van "ecologisch" hebben we nog niet een eenduidige definitie...

Ons strobalen-huis-in-opbouw gaat geen gasaansluiting hebben. Wel water (hoewel we genoeg drinkbaar te maken hangwater
hebben), stroom (for the time being), internet (dito) en riool.

Helemaal zelfvoorzienend is voor mij geen doel. Fijn dat het kan als het nodig mocht zijn. Maar liever voorzieningen op gemeenschaps-, gemeente- of regio-niveau. Hoewel wij in deze maatschappij niet echt leren hoe mensen met elkaar om kunnen gaan, is die vaardigheid wel noodzakelijk om minder individualistisch (en dus socialer en ecologischer) te leven.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Wie is hier niet meer afhankelijk van nutsvoorzieningen?

Bericht door Erikvr »

De vraag is waarom je het wilt. Voor het geld hoeft het vaak niet want energie en water zijn hier relatief goedkoop. Uit 'ecologisch' oogpunt is het beter om in een flat te wonen maar dat conflicteert wat met het algemene beeld.
Zelfvoorzienendheid is dus eigenlijk een egocentrisch gedachte, immers je bent de hele dag bezig met (het nadenken over) hoe je jezelf gaat voorzien. Op grote schaal is het absoluut een slecht idee.
Misschien zijn we vanuit de oertijd zelfvoorzienend geprogrammeerd en het is ook een leuke bezigheid. Zodra de nutsbedrijven deze bezigheden gaan overnemen slaat de verveling en de nostalgie toe :wink:
groet,
Erik
Plaats reactie