Kettingzagen aantrekken!!

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door kockie »

Eerste zaagactie is al afgerond....
stormschade.jpg
Bij de buurman is de schade erger. Als de wind wat gaat liggen eerst maar eens pannen hangen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door Pieke »

Wat doet deze stormschade met de prijs van een kuub brandhout?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door Pietje »

Op eigen terrein 3 bomen afgeknapt. En de overkapping van de zaagtafel (3x8) met stempels en balken en al over het oude huis gewaaid, plus een rij dakplaten van de woonunit. En de weg voor de buren vrijgezaagd. Telefoon roodgloeiend. Tja, minder gaan werken is meer werk dan ik dacht :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door Erikvr »

Pieke schreef: 18 jan 2018, 21:18 Wat doet deze stormschade met de prijs van een kuub brandhout?
Ik denk niet veel; het meeste stormhout gaat via de gemeente naar boomrooibedrijven en weer de handel in
groet,
Erik
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door pelletpower »

Als het de handel ingaat , keldert de prijs. Da's een van de weinige economische zekerheden die feit zijn. De vraag is hoeveel hout ingebracht wordt. Bij de laatste serieuze storm in Frankrijk een/twee decennia terug, waren zo veel eikenbomen omgewaaid dat dat echt wel de prijs beinvloedde.

Hier zijn aardig wat coniferen van een meter of 15 omgewaaid. Niemand wil ze hebben, ai ai hars, oei oei schoersteenbrand. Wat is dat nou , feit of fabel?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door Ruuben »

Hout moet 2 jaar droog zijn.
Hangt van de hoogte van je branderkamer af
Hangt van soort kachel af
Pas aan vuur toevoegen als kachel en schoorsteen goed heet zijn.
Gemengd hout stoken, niet alleen conifeer.
Hout moet goed kunnen branden, dus max O2 en geen volle branderkamer.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door pelletpower »

Nou, er zijn er voor veul omgewaaid. Dus voor de komende jaren zijn we voorzien. Dat wordt dus 100℅ conifeer. Geeft dat problemen of moet dat kunnen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door Ruuben »

pelletpower schreef: 24 jan 2018, 10:20 Nou, er zijn er voor veul omgewaaid. Dus voor de komende jaren zijn we voorzien. Dat wordt dus 100℅ conifeer. Geeft dat problemen of moet dat kunnen?
Het antwoord staat hierboven
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door nck »

pelletpower schreef: 23 jan 2018, 23:05 Hier zijn aardig wat coniferen van een meter of 15 omgewaaid. Niemand wil ze hebben, ai ai hars, oei oei schoersteenbrand. Wat is dat nou , feit of fabel?
Het zijn krengen om te hakselen, maar ze leveren excellente brandstof.
Gehakseld is het zo droog met weinig broei neiging.
Zeker in deze tijd van het jaar, de sapstroom staat zo goed als stil.

Maar zo onhandelbaar en het geeft zo'n tyfzooi.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door pelletpower »

Bedankt nck. Iedereen raakt in paniek over hars en schoorsteenbrand. Naar mijn idee heb je dan een slechte verbranding als er s c hoorsteenbrand ontstaat. Als je aan t prutsen bent zal t met hars wel sneller gaan. Kortom, het enige dat ik hoor is een hoop geroep zonder argumenten.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door Erikvr »

Ik heb een winter op droog naaldhout ipv loofhout gestookt maar de schoorsteenveger haalde er ongeveer 3 keer zoveel roet uit. Het maakt dus wel wat uit.
groet,
Erik
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door dormos »

Hangt erg van de kachel af. Ik stook in mijn vergasser ook naaldhout, en de vervuiling van m'n rookkanaal is niet ander dan bij loofhout.
Zal wel met de hete verbranding te maken hebben, waardoor deze vollediger is.
Hout met veel hars bevat veel meer energie, dus ik stook het graag. Alleen wordt bij het verwerken er van alles wel viezer door de hars.

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door pelletpower »

Kijk,. Daar heb ik wat aan. Echte ervaringen, zowel goed als minder positief.
Voordat t zover is zal ik de schoorsteen eens schoonmaken om met een schone start te beeginnen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door kockie »

Erikvr schreef: 25 jan 2018, 08:25 Ik heb een winter op droog naaldhout ipv loofhout gestookt maar de schoorsteenveger haalde er ongeveer 3 keer zoveel roet uit. Het maakt dus wel wat uit.
Het soort kachel en de manier van stoken is hierbij erg van belang. Ik stook graag naaldhout in Bergkachel en vergasser. Beiden gaan zonder problemen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kettingzagen aantrekken!!

Bericht door JantjeV8 »

Grote delen van Europa stoken enkel op naaldhout... Die hebben niks anders en zitten er middenin.

Afgelopen zaterdag m'n laatste vrachtje hout in de bossen opgehaald wat ik de weken ervoor al gezaagd had. Sjongejonge wat een puinzooi. Erg verleidelijk om nog wat omgevallen bomen op te laden, maar ik heb al zoveel zitten. Was er juist trots op dat ik in januari m'n voorraad al weer gekloofd en gestapeld heb. Ik heb het laten liggen...
Plaats reactie