Woodgas Stove Camping brander

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Woodgas Stove Camping brander

Bericht door Tim »

Hey,

Na al die gaspotjes in de vakantie wou ik eens wat anders. Mezelf verwend met een pit op hout.



Het ding rookt idd niet, start makkelijk. Echter ik blijft teer maken aan de onderkant van de theepot. Ik heb berk en eik meermaals geprobeerd. Zachtjes branden wil wel, maar op het randje van uitgaan.

Kan ik daar nog iets aan doen om de vlam schoner te krijgen?

Hieronder 2 plaatjes, een vol gas en daarna de beluchting dicht. Bij openen wolkt ie even flink :mrgreen:.

Tim
Bijlagen
Origineel.jpg
Gesmoord.jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Woodgas Stove Camping brander

Bericht door Dutch John »

De geblazen versie zal het beter doen. Geforceerde luchttoevoer zorgt voor een betere verdeling van primaire en secundaire lucht, een hetere vergassing en voor meer turbulentie, waardoor de vlammen korter en schoner zijn. Schoon houtgas maken met natuurlijke trek is bijna onmogelijk. Zolang de vergastemperaturen onder de 1.000 graden blijven, wordt de teer niet gekraakt, waardoor je gele vlammen en roet krijgt. De TLUD's zijn eigenlijk ontgassers, geen vergassers.

Dus: geef je campingbrandertje een schoorsteen van 6 meter of een kleine fan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Woodgas Stove Camping brander

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Dus: geef je campingbrandertje een schoorsteen van 6 meter of een kleine fan.
Hahha, ventilator is geen optie. Zal eens kijken naar een schoorsteen. Mag ie ook van klinkers gemaakt zijn? :mrgreen:

De theepot was al zwart, die komt wel eens vaker (open) vuur tegen. Alleen hoopte ik op minder boenen. Niet dus.

Heb je nog ideeën om hem kleiner te maken (de beschikbare energie)?

Blik is niet zo duurzaam voor dit werk, maar wel ruim voorhanden om te proberen.

Tim
Plaats reactie