Dutch John schreef:Gandalf schreef:
Tadelakt is -als het goed is- op basis van (hydraulische) kalk.
Nu geraak ik in verwarring. Misschien heb ik destijds bij Wolf niet goed opgelet, maar ik meen dat de basis van tadelakt hydraatkalk is in plaats van hydraulische kalk?
Ja, toch goed opgelet. Wolf gebruikt voor alles hydraatkalk. Al maakt hij het voor sommige toepassingen ook wel hydraulisch met tras.
Voor tadelakt zelfs enkel hydraatkalk.(zover ik begrepen had)
De traditionele (Marokkaanse) Tadelakt is echter met hydraulische kalk. Voornamelijk omdat deze grondstof daar ook voorkomt.
Maar ook omdat hydraulische kalk al van zichzelf minder kapillair is en dus waterdichter dan hydraatkalk.
Ook de droogtijden zijn korter en de hydraulische kalk mag gerust vroegtijdig aan water blootgesteld worden. Het hardt ook in een natte omgeving uit.
Ik vermoed dat Wolf dus een wat andere werkwijze hanteert. Met name
de droogtijd alvorens het 'inzepen' (en dus ook de in gebruikame) zal toch een stuk langer zijn.(aktief 'lang' nagestreefd door voldoende lang vochtig te houden) Ook blijft de pleisterlaag meer waterdoorlatend dan bij het gebruik van hydraulische kalk, maar er zou een compensering kunnen zitten bij deze laatste eigenschap. Het zou namelijk kunnen (=een voorzichtige en onbewezen persoonlijke hypothese) dat er bij gebruik van hydraatkalk er veel meer ongecarbinatiseerde (lucht)kalk in de pleister zit als je gaat 'zepen'. (volledige carbonatisering is 1jaar per cm. Een tijd die nooit gehaald wordt ,denk ik, bij het afwerken van een badkamer) En dat de reactie van zeep+kalk=kalkzeep veel dieper en in grotere mate de volledige pleisterlaag doordringt en op die manier evengoed een goede waterdichtheid bekomt.
Maar behalve Wolf, denk ik dat de meeste 'tadelakt' produkten dus op basis van hydraulische kalk zijn. In het beste geval dan nog natuurlijk, want de meeste potjes in de handel zullen ook nog wel wat "chemo" en cement bevatten....
Voor mijn voorstel hierboven maakt het uiteindelijk ook niet veel uit. Als je de toplaag verwijderd kom je op een onderliggende kalkstuc (ook weer in het beste geval, best controleren: het zou niet het eerste geval zijn waar een potje 'tadelakt' op een gipsstuc gesmeerd werd). Of die kalkstuc nou van hydraulische, dan wel pure hydraatkalk was maakt niet zoveel meer uit. Hij zal inmiddels kalkSTEEN geworden zijn. Om die afgebikte laag terug vlak te krijgen zou ik in ieder geval hydraulische kalk gebruiken om terug glad te maken. Die hydraulische laag 'pakt' beter op de ondergrond. Hard mooi uit door een paar dagen vochtig te houden. Of kan zelfs 'vers' betegeld worden. De hydraulische kalk fungeert dan ook meteen als tegellijm, eventueel zelfs als voegmiddel.
Andere vraag: tadelakt over tegels. Welke voorbehandeling?
Geen ervaring ermee.
Ik zou denk ik de tegels er af halen.
Ongetwijfeld kan je er ook een een gewone 'chemo' tegellijm op zetten als hechtlaag en van daaraf een klassieke tadelakt stuc opbouwen.
Theoretisch zou je er ook een hechtlaag van hydraulische kalk (of hydraulisch gemaakte hydraatkalk= 1deel hydraatkalk op 1 deel tras)
en scherp zand (rijnzand) op kunnen 'spritsen'. Dat wil zeggen: de traskalk met zand (1op1 tot 1op2 ) in een emmer met vrij veel water tot een vrij natte mortel(lopend, dunner dan pannekoekdeeg) mengen en met een spaan met een goede flinke zwiep tegen de tegels 'kwakken' Het mengsel voortdurend mengen want het zand zakt naar de bodem.
Deze eerste laag is vrij dun (milimeters) op de tegels, moet niet mooi zijn. Zeker niet gelijktrekken. Dekking gewoon hoger dan 70% nastreven. [
Ook een spritslaag op basis van hydraatkalk is technisch mogelijk, maar moet om uit te carbonatiseren wel veel langer vochtig gehouden worden (niet te nat en niet te droog). Is verdomd moeilijk voor zo'n dunne laag op zo'n ondoordringbare ondergrond van tegels. Je zou er al bij moeten gaan camperen. Op een leemondergrond zou het bijvoorbeeld minder problematisch zijn , daar zorgt het leem ook mee voor de trage vochtvrijgave]
ALS je dit wil proberen vind ik nog wel ergens een Youtube filmpje dat ik laatst tegenkwam (spritslaag op cob), maar ik zou het zelf niet doen op tegels.
In mijn ervaring is het wegkappen van tegels een werkje van een uurtje in een douche. De onderliggende lijm/cement/stuc laag is een rotwerk, maar kan voor tadelakt gerust blijven zitten, want is mineraal en behoeft enkel terug vlak gemaakt. Ik zou het dus niet te moeilijk maken: tegels er af.
G