Over tadelakt heen tegelen?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
trebsijg
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:32

Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door trebsijg »

Dag beste mensen,
ik weet niet of ik in het goede hokje zit. Maar ik heb een vraag. In mijn bestaand huis zat slecht gedaan tadelakt in de douche en nu willen we dat renoveren en dat met tegels doen. De vraag is echter, kan dat zomaar over tadelakt heen en zoja wat is de beste procedure. Primeren? Ruw maken?
Ik kan op internet niets vergelijkbaars vinden.
Heeft iemand er ervaring mee?
Met vriendelijke groet
Gijsbert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door Lieve »

Tadelakt maakt waterbestendig, hangt er natuurlijk ook vanaf welke methode je wil gebruiken om je tegels te bevestigen. Lijm? Cement?
Er bestaan zeer diverse produkten, de 1 nog duurder dan de andere.
Het is altijd beter op een gezonde basis te werken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door Tim »

Hey,

Ondiepe naden erin slijpen en eraf hakken.

Mijn ervaring dat je altijd achteraf spijt krijgt dat je het de eerste keer niet gewoon goed gedaan hebt.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door ritsaert snijder »

Glad, zeep, olie, geeft geen goede ondergrond. Ik zou de tadelakt ook goed opruwen en als je een tegellijm gebruikt op basis van cement met een papje van cement en water inbranden. Ik zou voor de zekerheid een proefje doen met 1 tegel.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door deleted »

Ik zou eerst proberen de tadelakt terug te redden. Is hij niet meer te vernieuwen ?

Tadelakt is -als het goed is- op basis van (hydraulische) kalk. De toplaag is inderdaad verzadigd met olie/zeep.
Tweede optie (als tadelakt toch vervangen wordt door tegels) zou dan voor mij zijn: toplaag met zeep er af halen en terug vlak (tegelbaar) maken met hydraulische kalk (1 deel NHL op 3 delen zand). Dit als je goed ziet hoe diep de zeep zit en je het er kan afschrapen (met scherpe beitel)

Laatste optie is om alles eraf te halen.

Hydraulische kalk is op zich prima om op te tegelen. De zeep/olie in de toplaag niet.

Je zal wel moeten checken of er geen gipspleister onder de tadelakt zit. Gips is niet goed om op te tegelen. Is ook niet goed voor tadelakt (gips zwelt op bij opname van water).

G
Laatst gewijzigd door deleted op 07 mar 2015, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door ritsaert snijder »

@ Gandald,
De zeep/ olie reageert toch met de kalk tot een andere stof?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door deleted »

Ja. Kalkzeep.

Kalkzeep is een onoplosbare plakkerige stof die ook niet echt hard wordt.
Ik vraag me ook af in welke mate alle zeep/olie wordt omgezet in kalkzeep bij Tadelakt.
Ik ben geen tadelakt-kenner. Maar ik denk dat het een 'oververzadiging' betreft. Dus een deel 'kalkzeep' met ook nog resten zeep/olie in de toplaag. Daar zou ik toch niet graag op tegelen.

G
trebsijg
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:32

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door trebsijg »

Dankjewel voor jullie bijdragen!
Te glad dus en zal niet goed hechten. De vorige eigenaar heeft het getadellakt en niet goed. Er kwamen te grote scheuren die dan weer met silicone afgesmeerd zijn. Das natuurlijk niet fris. Schoonmaken is al ook al zo wat dan.
Mijn voorlopige conclusie is afsteken en dan in de cement laten zetten die tegels.
Nogmaals dank!
Groet Gijsbert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Tadelakt is -als het goed is- op basis van (hydraulische) kalk.
Nu geraak ik in verwarring. Misschien heb ik destijds bij Wolf niet goed opgelet, maar ik meen dat de basis van tadelakt hydraatkalk is in plaats van hydraulische kalk?

Andere vraag: tadelakt over tegels. Welke voorbehandeling?

Groet,
DJ
die eindelijk de begeerde, maar moeilijk te verkrijgen bouwstof heeft kunnen kopen
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:
Gandalf schreef: Tadelakt is -als het goed is- op basis van (hydraulische) kalk.
Nu geraak ik in verwarring. Misschien heb ik destijds bij Wolf niet goed opgelet, maar ik meen dat de basis van tadelakt hydraatkalk is in plaats van hydraulische kalk?
Ja, toch goed opgelet. Wolf gebruikt voor alles hydraatkalk. Al maakt hij het voor sommige toepassingen ook wel hydraulisch met tras.
Voor tadelakt zelfs enkel hydraatkalk.(zover ik begrepen had)

De traditionele (Marokkaanse) Tadelakt is echter met hydraulische kalk. Voornamelijk omdat deze grondstof daar ook voorkomt.
Maar ook omdat hydraulische kalk al van zichzelf minder kapillair is en dus waterdichter dan hydraatkalk.
Ook de droogtijden zijn korter en de hydraulische kalk mag gerust vroegtijdig aan water blootgesteld worden. Het hardt ook in een natte omgeving uit.
Ik vermoed dat Wolf dus een wat andere werkwijze hanteert. Met name de droogtijd alvorens het 'inzepen' (en dus ook de in gebruikame) zal toch een stuk langer zijn.(aktief 'lang' nagestreefd door voldoende lang vochtig te houden) Ook blijft de pleisterlaag meer waterdoorlatend dan bij het gebruik van hydraulische kalk, maar er zou een compensering kunnen zitten bij deze laatste eigenschap. Het zou namelijk kunnen (=een voorzichtige en onbewezen persoonlijke hypothese) dat er bij gebruik van hydraatkalk er veel meer ongecarbinatiseerde (lucht)kalk in de pleister zit als je gaat 'zepen'. (volledige carbonatisering is 1jaar per cm. Een tijd die nooit gehaald wordt ,denk ik, bij het afwerken van een badkamer) En dat de reactie van zeep+kalk=kalkzeep veel dieper en in grotere mate de volledige pleisterlaag doordringt en op die manier evengoed een goede waterdichtheid bekomt.

Maar behalve Wolf, denk ik dat de meeste 'tadelakt' produkten dus op basis van hydraulische kalk zijn. In het beste geval dan nog natuurlijk, want de meeste potjes in de handel zullen ook nog wel wat "chemo" en cement bevatten....

Voor mijn voorstel hierboven maakt het uiteindelijk ook niet veel uit. Als je de toplaag verwijderd kom je op een onderliggende kalkstuc (ook weer in het beste geval, best controleren: het zou niet het eerste geval zijn waar een potje 'tadelakt' op een gipsstuc gesmeerd werd). Of die kalkstuc nou van hydraulische, dan wel pure hydraatkalk was maakt niet zoveel meer uit. Hij zal inmiddels kalkSTEEN geworden zijn. Om die afgebikte laag terug vlak te krijgen zou ik in ieder geval hydraulische kalk gebruiken om terug glad te maken. Die hydraulische laag 'pakt' beter op de ondergrond. Hard mooi uit door een paar dagen vochtig te houden. Of kan zelfs 'vers' betegeld worden. De hydraulische kalk fungeert dan ook meteen als tegellijm, eventueel zelfs als voegmiddel.


Andere vraag: tadelakt over tegels. Welke voorbehandeling?
Geen ervaring ermee.
Ik zou denk ik de tegels er af halen.

Ongetwijfeld kan je er ook een een gewone 'chemo' tegellijm op zetten als hechtlaag en van daaraf een klassieke tadelakt stuc opbouwen.

Theoretisch zou je er ook een hechtlaag van hydraulische kalk (of hydraulisch gemaakte hydraatkalk= 1deel hydraatkalk op 1 deel tras)
en scherp zand (rijnzand) op kunnen 'spritsen'. Dat wil zeggen: de traskalk met zand (1op1 tot 1op2 ) in een emmer met vrij veel water tot een vrij natte mortel(lopend, dunner dan pannekoekdeeg) mengen en met een spaan met een goede flinke zwiep tegen de tegels 'kwakken' Het mengsel voortdurend mengen want het zand zakt naar de bodem.
Deze eerste laag is vrij dun (milimeters) op de tegels, moet niet mooi zijn. Zeker niet gelijktrekken. Dekking gewoon hoger dan 70% nastreven. [ Ook een spritslaag op basis van hydraatkalk is technisch mogelijk, maar moet om uit te carbonatiseren wel veel langer vochtig gehouden worden (niet te nat en niet te droog). Is verdomd moeilijk voor zo'n dunne laag op zo'n ondoordringbare ondergrond van tegels. Je zou er al bij moeten gaan camperen. Op een leemondergrond zou het bijvoorbeeld minder problematisch zijn , daar zorgt het leem ook mee voor de trage vochtvrijgave]
ALS je dit wil proberen vind ik nog wel ergens een Youtube filmpje dat ik laatst tegenkwam (spritslaag op cob), maar ik zou het zelf niet doen op tegels.
In mijn ervaring is het wegkappen van tegels een werkje van een uurtje in een douche. De onderliggende lijm/cement/stuc laag is een rotwerk, maar kan voor tadelakt gerust blijven zitten, want is mineraal en behoeft enkel terug vlak gemaakt. Ik zou het dus niet te moeilijk maken: tegels er af.

G
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door GTV6 »

Ik dacht dat er juist tegels moesten komen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over tadelakt heen tegelen?

Bericht door Dutch John »

Hier op termijn andersom.

G, bedankt voor de uitvoerige uitleg. De glazuurlaag van de tegels beschadigen met een hamer zal ook helpen voor een betere hechting.


Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie