Salix Alba, het vervolg

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Salix Alba, het vervolg

Bericht door Pietje »

Jan, jouw berg grove snippers lijkt erg om wat er van mijn mini-schredder af komt, maar dan groter. Waarom niet gewoon een rol met bovenmes tegen een ondermes? Gewone houtschredders ("snipperaars") maken redelijk kleine snippers omdat door de hoge draaisnelheid van de rol de afgesneden plakjes hout meteen in kleine stukken breken. Ik verwacht dat als je een Jenssen of Vermeer langzaam maar krachtig laat draaien je dezelfde output krijgt als je nu hebt. Maar dan een eenvoudiger constructie.

Mijn snippers zijn te fijn voor houtstook, daar komt meteen broei in. Zeker in de zomer is dat in een paar uur begonnen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix Alba, het vervolg

Bericht door nck »

Pietje schreef: Ik verwacht dat als je een Jenssen of Vermeer langzaam maar krachtig laat draaien je dezelfde output krijgt als je nu hebt.
Dat is een illusie. Dergelijke machines halen hun snijvermogen juist uit de snelheid. Uit en te na getest met een Jensen en een vanDaele.
In mijn vorige werk als monteur van o.a. dit soort machines kon ik redelijk mijn gang gaan.

Daarbij speelde nog een heel ander fenomeen, de dunne taaie twijgen.
Die worden nu redelijk mee gesneden maar in een schijfhakselaar worden ze tussen de messen meegetrokken.
Ga je dan met de aanvoer in snelheid terug verpulverd het dikkere hout weer.
Er is hoegenaamd geen goede tussenweg te vinden hierin met vers hout.
En daarbij is het eindresultaat te fijn.

De Laimet snijdt in een continu beweging met een dubbelgangig schroefmes.
Dit vergt in verhouding maar een fractie van het vermogen als in een Jensen.
Pietje schreef:Maar dan een eenvoudiger constructie.
Mijn laimet is de eenvoud zelve.
Hier een promofilmpje (als het mag)
[youtube]watch?v=f4ygvg1P-vw[/youtube]

Zoals hierboven gezegd, ik heb hem gemodificeerd zodat ie niet meer stroopt bij wilgentenen en dat hij niet direct breekt.
Maar het snijdt als een tierelier.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Salix Alba, het vervolg

Bericht door Dutch John »

Je kunt een Laimet kleiner laten snijden door een schroefmes met een andere spoed. Misschien sneller gebouwd? En maar één bewerking nodig. Ik meen dat Devobo in Deventer twee schroefmessen bij hun Laimet hebben. Je zou daar eens kunnen kijken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Salix Alba, het vervolg

Bericht door Pietje »

nck schreef:
Pietje schreef: Ik verwacht dat als je een Jenssen of Vermeer langzaam maar krachtig laat draaien je dezelfde output krijgt als je nu hebt.
Dat is een illusie. Dergelijke machines halen hun snijvermogen juist uit de snelheid.
Dat zeg ik net. Door het (eenvoudig te slijpen) vlakke mes krijg je een enorme piek in het gevraagde koppel op het moment dat het mes een stuk hout raakt. Om die piek af te vlakken kun je het mes maken zoals jij gedaan hebt (schroefdraad), of veel massatraagheid geven + hoog toerental (gewone schredder). Maar als je het toerental flink naar beneden haalt met hetzelfde vermogen (= dus enorm koppel geven), dan krijg je ook mooie plakjes. Het jammere is dat je het hoge koppel maar een klein deel van een omwenteling gebruikt. Maar het is zeker zo dat een mes dat schuin staat, beter snijdt dan een mes dat haaks op de snijbeweging beweegt.
Afhankelijk van de speling tussen boven- en ondermes gaan dunne twijgen goed. De speling moet echt heel klein zijn. En dat is 'ie meestal niet.
nck schreef:De Laimet snijdt in een continu beweging met een dubbelgangig schroefmes.
Dit vergt in verhouding maar een fractie van het vermogen als in een Jensen.
Het vermogen zal (bij gelijk debiet) gelijk zijn maar de piek is veel lager. (Snijden is snijden...) En daardoor heb je een veel kleinere motor nodig, die dus evenredig minder volume per seconde verwerkt.
nck schreef:Hier een promofilmpje (als het mag)
Van mij wel ;-) Helaas zie je op dit filmpje niet de inhoud...

Hoe is zo'n rond mes te slijpen met behoud van snijspeling?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix Alba, het vervolg

Bericht door nck »

Dutch John schreef: Ik meen dat Devobo in Deventer twee schroefmessen bij hun Laimet hebben. Je zou daar eens kunnen kijken.
Daar ben ik geweest en hier komt mijn (demo)machine weg. Ik kon bij hen uitgebreid testen met eigen vers materiaal. Hier toen de definitieve beslissing genomen.
Zij hebben ook inderdaad een grotere staan, heel imposant.

Overigens is de fractiegrootte ook sterk afhankelijk van het gebruikte toerental. Ik zit vrij laag te werken, de range loopt van 200 - 1000 omw min.
Vol op toeren snippert de machine een stuk fijner dan laag in de toeren. Voor mij is de snippergrootte ideaal tot nu toe ivm de snelle droging.
En er kan zo weer een breker bij in geplaatst worden om het fijner te maken.
Pietje schreef:Afhankelijk van de speling tussen boven- en ondermes gaan dunne twijgen goed. De speling moet echt heel klein zijn. En dat is 'ie meestal niet.
Dit werkt gewoon niet. En helemaal niet met wilg, dit is te taai. Je hebt een vooropening nodig van 0.75 mm (Jensen) Het mag in ieder geval nooit onder de 0.5 mm komen.
Het probleem niet de vooropening maar de ruimte tussen de twee messen.
Die is te groot.

En het resultaat van een te kleine speling heb ik ook eens meegemaakt. Daar wordt je echt niet vrolijk van.
Pietje schreef:Het vermogen zal (bij gelijk debiet) gelijk zijn maar de piek is veel lager. (Snijden is snijden...)
Nee dat is het niet. Pak maar een scherpe beitel en snij een stuk uit een stam, met de draad mee en haaks erop. De laimet is hier de redelijk goede middenweg.
Pietje schreef:Hoe is zo'n rond mes te slijpen met behoud van snijspeling?
Zo'n mes slijp je niet rond, althans niet in de omtrek, maar aan het kopvlak, komvormig met een slijptol op een geleider.
De snijspeling stel je in met het tegenmes
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Salix Alba, het vervolg

Bericht door Dutch John »

Pietje,

Een hoogtoerige hakselaar ombouwen naar laagtoeren en meer koppel is waarschijnlijk vragen om brekende assen, overbrengingen en frames.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Salix Alba, het vervolg

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Een hoogtoerige hakselaar ombouwen naar laagtoeren en meer koppel is waarschijnlijk vragen om brekende assen, overbrengingen en frames.
Dat kan inderdaad niet, en dat wil ik ook niet, maar het ging me om het principe.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie