Boekbespreking

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door Pietje »

OBL-Rien schreef:We zitten in het thema boekbespreking, dus ik heb een tip voor iedereen: Antifragility van Nicolas Taleb.
"Dingen die baat hebben bij wanorde". Interessant! Toevallig ook van toepassing op "Onderwijs": hebben we daar de zaken niet ook te robuust geregeld, en zou het beter werken om onderwijs wanordelijk te laten verlopen? Ik heb het op mijn verlanglijstje gezet!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door OBL-Rien »

Voor mij heeft dat boek als "eyeopener" gewerkt.
Ik zie de wereld nu echt anders, hoewel ik voorheen toch ook al werken als "The Black Swan" van hem had gelezen.

Wat onderwijs betreft, in dat draadje heb ik zojuist een toespeling gemaakt die met de materie in dit boek te maken heeft. Er zitten nogal wat spanningen in het onderwijs systeem die voor de meeste mensen en vooral de ingewijden waarschijnlijk onzichtbaar zijn. Tegelijk is er via het internet al heel veel mogelijk aan alternatief onderwijs. Ik kan me goed voorstellen dat we binnen nu en -zeg- 15 jaar met een 'event' te doen krijgen waarbij ogenschijnlijk van de ene op de andere dag het huidige systeem onderuit gaat en vervangen wordt door nieuwe methodes.
Het is principieel onvoorspelbaar wat het event zal zijn en wat er daarna komt. En achteraf zullen de mensen zeggen "natuurlijk, dat moest wel gebeuren, logisch toch...". Maar nu ziet nog bijna niemand dit aankomen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

Pietje,

Het is zeker een boek voor jou: het zal de ingeslagen weg versterken door onderbouwing. Het zet de puntjes op de i.

Groet,
DJ
Ps. De Engelse titel "Antifragile" is een paar keer voorbij gekomen. Voor een tientje meer heb je de Nederlandse vertaling "Antifragiel". Wel zo makkelijk, omdat er nogal wat geleerde terminologie in voorkomt. Die zich overigens per woord in de bijlage nog een keer uitgelegd ziet.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

Prosper! van Chris Martenson en Adam Taggart, de beheerders van de website Peakprosperity.com. Een boek dat beschrijft dat ons economisch systeem onhoudbaar is, de haperingen al zichtbaar zijn en dat de komende twintig jaar volledig anders zullen zijn dan de afgelopen 20 jaar.

Ik volg Martenson nu 8 jaar en ben daarmee niet objectief......Het is geen prepperboek, omdat preppers uitgaan van een kortstondige, maar heftige gebeurtenis, waarbij na verloop van tijd het normale leven weer doorgaat. Preppers maken daarom bijna alleen gebruik van materieel kapitaal, terwijl Martenson en Taggart alle 8 vormen van kapitaal uitgebreid toelichten. Wat de toekomst ook gaat brengen, alle vormen van kapitaal jezelf eigen maken, brengt je in vele opzichten voorspoed en een fijn leven. De toverwoorden zijn veerkracht en weerbaarheid. Een aanrader voor wie het knagende gevoel heeft dat de wereld niet meer fijn draait, maar niet weet hoe er mee om te gaan. Engels geschreven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Re: Boekbespreking

Bericht door jorisjoris »

Dutch John schreef:Prosper! van Chris Martenson en Adam Taggart, de beheerders van de website Peakprosperity.com. Een boek dat beschrijft dat ons economisch systeem onhoudbaar is, de haperingen al zichtbaar zijn en dat de komende twintig jaar volledig anders zullen zijn dan de afgelopen 20 jaar.
Zeer interessante site, ik ben zijn video`s aan het bekijken geweest, ik zit nu bij het gedeelte waar ons geld nu eigenlijk vandaan komt (uit de lucht).
Gaan zijn boeken over dezelfde materie als zijn video`s, heeft het nog zin om de boeken te gaan lezen na het bekijken van de video`s?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

Het is noodzakelijk om de crash course serie eerst gezien te hebben, voordat je het boek gaat lezen. Verder verwijst het boek regelmatig terug naar de podcasts en artikelen van de site. Het boek is geconcentreerde en geselecteerde informatie van de site. Hoewel de helft van zijn artikelen alleen voor betaalde leden is, is er verder voldoende te vinden. Ik heb althans nooit een abonnement genomen. De commentaren op de verborgen artikelen zijn wel te lezen voor iedereen en waarschijnlijk net zo leerzaam als het artikel. Veel permacultuurinfo op het "what should I do blog", te vinden onder "prepare". De 8 vormen van kapitaal komen in het boek veel uitgebreider aan bod, dan op de site.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

Vandaag een mooi stukje gelezen van Taleb:

I was at a venue where someone wanted to increase economic growth: "funding" and "investments" were mentioned every 240 characters.
Now some empiricism. Consider that almost all tech companies "in the tails" were not started by "funding". Take companies you are familiar with: Microsoft, Apple, Google, Facebook. These companies started with risk-taking. Funding came in small amounts, way later.
Now let us take the idea to its next logical step. The minute something called a "business plan" is created, the idea is corrupt and the BS start dominating. People start thinking in terms of other people's perception of the business, for "raising cash. Like prostitutes.
We can generalize to economic growth. The problem is that these discussions of "growth" are made by people who have never taken risks.
What is needed? 1) determination, 2) sophistication, 3) authenticity, 4) convexity and above all, 5) risk loving.
PS- Someone wanted to start an academic research center; his aim was to have a structure, a business plan, get research grants, etc. Then do research. I bailed out and did more for a total cost of $1.50, with http://www.fooledbyrandomness.com/FatTails.html

En ik had gisterenavond ook nog een eigen theorietje over geld :)

De ecb is momenteel massa's geld aan het bijmaken voor de banken maar het begint duidelijk te worden dat de effecten daarvan uitgewerkt beginnen te geraken. De geruchten gaan nu over het fameuze helikoptergeld -> rechtstreeks geld op de mensen hun rekening storten in de hoop dat men het zo snel mogelijk zal uitgeven.
Maar: is het niet zo dat als men daarmee begint dat men dat zal moeten blijven doen? Geld krijgen went snel...
En nu zeg ik misschien iets raars: maar zit de kans er dan niet in dat de ecb de geschiedenis zal ingaan als de invoerder van een soort van europees basisinkomen?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Het is noodzakelijk om de crash course serie eerst gezien te hebben
Maar vergeet niet de nodige kanttekeningen te zetten bij de CC.
Wat daar gezegd wordt is niet allemaal logisch correct.
Ik ben ooit eens begonnen er een kritiek op te schrijven, maar heb dat nooit afgemaakt. En om nu opnieuw te beginnen, daar heb ik geen zin in.

Laat ik dit even zeggen "geld wordt er niet zo maar bijgemaakt" komt niet "uit de lucht vallen".
Geld is een gekristalliseerde schuldbekentenis en daarmee net zo veel waard als het vertrouwen dat achter de schuldbekentenis staat.

Ik denk dat CM oprecht begonnen is met zijn CC, maar het onvoldoende heeft doordacht en nu op de gravy train zit en business de boventoon voert.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:rechtstreeks geld op de mensen hun rekening storten in de hoop dat men het zo snel mogelijk zal uitgeven.
De vraag is: Moet men dit geld terug betalen of niet?

Ja: dan is de oefening zinloos en schadelijk.
Nee: Dan is dat gelijk aan te stellen dat het geld geen waarde heeft en is de echte crash onafwendbaar geworden, zelfs op korte termijn.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

OBL-Rien schreef:
mro schreef:rechtstreeks geld op de mensen hun rekening storten in de hoop dat men het zo snel mogelijk zal uitgeven.
De vraag is: Moet men dit geld terug betalen of niet?

Ja: dan is de oefening zinloos en schadelijk.
Nee: Dan is dat gelijk aan te stellen dat het geld geen waarde heeft en is de echte crash onafwendbaar geworden, zelfs op korte termijn.
Ik denk dat de ecb momenteel aan het denken is: 'we waren er beter met onze stomme poten afgebleven' :) Maar ja, de neiging om 'iets' te doen is altijd heel sterk natuurlijk.

Nu hebben ze zichzelf in een hoek gemanouvreerd waarin ik heel benieuwd ben hoe ze er terug uit zullen geraken.

Misschien gaan ze de hypotheken van de gewone man terugbetalen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

Rien,

Ik kan niet ontkennen dat CM een inkomen uit zijn site wil halen. Mag hij van mij, hij maakt er nogal wat tijd aan kapot. En natuurlijk zal hij af en toe een steekje laten vallen, doen we dat niet allemaal en heeft niet iedereen zijn eigen waarheid?
Ik ben CM dankbaar voor het destijds onder de aandacht brengen van de 8 vormen van kapitaal en andere podcasts met mensen die permacultuur naar een hoger niveau trekken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door OBL-Rien »

Ik heb er ook geen probleem mee hoe hij zijn geld verdient.
En ik vind zelfs de CC een goede intro in de materie.
Maar ik heb de indruk dat hij -na de conclusies getrokken te hebben en zijn eigen leven compleet verandert heeft- hij daarna toch een beetje is blijven "hangen" in de oude standpunten.
Ik zie niet veel evolutie in zijn houding. Maar wellicht komt dat omdat ik hem niet zo zeer volg, buiten dat ik min of meer toevallig af en toe wat van hem lees of interviews met hem hoor.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:
OBL-Rien schreef:
mro schreef:rechtstreeks geld op de mensen hun rekening storten in de hoop dat men het zo snel mogelijk zal uitgeven.
De vraag is: Moet men dit geld terug betalen of niet?

Ja: dan is de oefening zinloos en schadelijk.
Nee: Dan is dat gelijk aan te stellen dat het geld geen waarde heeft en is de echte crash onafwendbaar geworden, zelfs op korte termijn.
Ik denk dat de ecb momenteel aan het denken is: 'we waren er beter met onze stomme poten afgebleven' :) Maar ja, de neiging om 'iets' te doen is altijd heel sterk natuurlijk.

Nu hebben ze zichzelf in een hoek gemanouvreerd waarin ik heel benieuwd ben hoe ze er terug uit zullen geraken.

Misschien gaan ze de hypotheken van de gewone man terugbetalen?
De 'Fourth Turning' (Hey, dit is tenslotte een 'boeken' draadje...) zal -mogelijk/hoop ik- niet veel overlaten van centrale banken....

Maar ze kunnen geen geld gaan geven aan de gewone man. Dat zal keihard als inflatie doorslaan en mogelijk zelfs het vertrouwen in de waarde van het geld volledig ondermijnen. Hierdoor is een hyperinflatie mogelijk. Zeker als het gebeurt in een tijd waar het vertrouwen in de overheid zo wie zo dalende is.
Stel je een eiland voor met maar enkele mensen en een CB. Als die CB geld gaat lopen uitdelen (ongeacht hoe dit genoemd wordt [basisinkomen]) dan ontwaard dit op slag al het geld, zowel dat wat al aanwezig is als ook het nieuwe geld. Niemand zal dan nog vertrouwen dat ze deze truc niet nogmaals zullen doen.

Nee, ik denk dat we eerder negatieve rente gaan zien, en een volledig digitale munt.

De effecten zullen er overigens ook daarmee niet beter op worden...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Pietje,

Het is zeker een boek voor jou: het zal de ingeslagen weg versterken door onderbouwing. Het zet de puntjes op de i.

Groet,
DJ
Ps. De Engelse titel "Antifragile" is een paar keer voorbij gekomen. Voor een tientje meer heb je de Nederlandse vertaling "Antifragiel". Wel zo makkelijk, omdat er nogal wat geleerde terminologie in voorkomt. Die zich overigens per woord in de bijlage nog een keer uitgelegd ziet.
ik heb voor de engelse gekozen, want ik vond de 'black swan' slecht vertaald. Lijkt me ook moeilijk om Taleb's boeken te vertalen, je moet haast een insider zijn. Als je hem op twitter zoekt blijkt hij nog meer (dropbox)downloads te hebben.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

kockie schreef:
Dutch John schreef:Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen niet eens willen weten hoe een bank werkt
Ik was een van die mensen denk ik waarop het bovenstaande zinnetje minus "willen" van toepassing is. Via posts op dit forum van oa Penneke zijn bij mij wel het een en ander aan vermoedens gerezen die door het boek aardig op hun plek gevallen zijn. Voor de niet geïnformeerde burger, waar ik mezelf ook gedeeltelijk toe reken, is het boek informatief.
ik geloof dat ik de verontwaardiging voorbij ben.
Plaats reactie