Boekbespreking

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

De verbreding van mijn horizon haal ik van internet. De verdieping uit boeken. Meestal is het zo dat iemand die de moeite neemt een boek te schrijven, veel weet van het onderwerp, omdat de schrijver zich al lange tijd bezig houdt met zijn passie. Internet is een wat te toegankelijk medium, waardoor opinies en getheoretiseer zich ondoordacht laten spuien.

Ik koop boeken uitsluitend in papieren vorm. Mag ouderwets klinken, maar zelfs matig papier is duurzamer dan een E-reader. En dat Amazon afgelopen maanden een stijging ziet in de verkoop van papieren boeken, ten koste van E-boeken, is tekenend.

Het merendeel van mijn boeken is ouder dan 30 jaar. De inhoud is over het algemeen van betere kwaliteit. Heel veel boeken uit de jaren '70 die gaan over duurzame methodes staan vol feitjes en weetjes, waarbij de woorden van mensen die de ambachten beheersten nog nagalmen.

Het lijkt me een topic waard om boeken te bespreken. Niet elk boek past bij iedereen. Reviews op grote boekenschuiversites als Bol en Amazon vind ik van twijfelachtige kwaliteit. Ik wil aftrappen met een aantal boeken over permacultuur en -zoals dat vroeger heette- biotuinieren.

"De Bio-tuin" van Kreuter/Veltman,1984, uitgeverij Groenboekerij.
Dit is een uitstekend boek voor zowel de beginnende als gevorderde moestuinier. Leunt sterk tegen de permacultuur, maar handelt niet over voedselbossen. Uitgebreide uitleg over bodemleven. Verder praktische plantenlijsten. Zaken als verhoogde bedden, nooit meer spitten, natuurlijke bemesting en afweermiddelen en een stukje over siertuinen. Vind je hem in de kringloop, niet nadenken, kopen. Geldt voor alle boeken van Luise Kreuter en in het algemeen zijn boeken van de Groenboekerij van bovengemiddelde kwaliteit.

"Tuinieren zonder Gif" van Alwin Seifert, 1972, Uitgeverij Hollandia b.v.
Goed boek vooral over het maken van compost en wat de resultaten zijn. Ook zo'n voorloper van de permacultuur. Heel veel verhalen over hoe het niet moet en hoe wel. Dus vooral aan de hand van de eigen ervaringen van de schrijver die in zijn tijd als een soort halfgod beschouwd werd. De uitgebreide lofzangen op z'n eigen successen gaan wel vervelen. Het boek had de helft dunner gekund.

"Tuinieren zonder Spitten" van Ruth Stout, 1974, uitgeverij Arcanum.
Geweldig boek, geschreven door een oud vrouwtje dat zich telkens verbaast over de ophef die haar manier van tuinieren teweeg brengt bij bezoekers, maar ook bij wetenschappers. Heel eerlijk stelt ze dat de informatie op een paar bladzijden past, maar uitgevers zien nu eenmaal liever een wat dikker boekje. Kern van het boek is het bedekt houden van de moestuinbedden, met eender welk organisch materiaal. Voor- en nadelen komen uiteraard aan de orde. Het boek is lief geschreven en verveelt daardoor geen moment.

"Tuinen van Overvloed" van Fransje de Waard, 2011, uitgeverij Jan van Arkel
Prima permacultuurboek voor iemand die slechts de term kent en de eerste schreden wil zetten. Bevat niet zoveel praktische informatie, maar het legt duidelijk uit waarom en hoe permacultuur een duurzame oplossing kan zijn. Een echt startersboek.

"Holzer's Permacultuur" van Sepp Holzer, 2012, uitgeverij Jan van Arkel.
Een goed vervolgboek. Sepp Holzer -permagod uit Oostenrijk- legt uit hoe hij zijn ouderlijke boerderij omgezet heeft naar een duurzaam geheel. Neemt niet weg dat veel van de informatie ook toepasbaar is in de kleine moestuin of bostuin. Het bevat een aantal plantenlijsten, een hoofdstuk over paddenstoelen kweken, hoe dieren in te passen, een paar ontwerpideeën, kortom: erg breed. Een boek voor iemand die al iets van permacultuur weet en klaar is voor een praktische vervolgstap.

"Herstellende Landbouw" van Mark Shepard, 2014, Uitgeverij Jan van Arkel
Hier heb ik spijt van. Eerder schreef ik dit erover: Ik heb het boek inmiddels gelezen en vermoed dat mijn verwachtingspatroon wat te hoog lag. De praktische feitjes passen op 50 pagina's. De overige 250 bestaan uit de bekende wollige permacultuurmantra's, wel honderd keer herhaald. Erger nog, een conventionele agrariër die zijn blik wil verruimen, zal afgestoten worden door de bozige tirades tegen de huidige manier van werken. Die telkens terugkomende tirades breken het boek af. Verder schopt de schrijver telkens tegen de eenjarigen, maar aan het eind lees je wel dat ze op zijn bord landen. Maar nergens hoe hij ze teelt.
De voorgestelde technieken zullen alleen kleinschalig kunnen, zoals de landbouw van honderd jaar geleden. Machinaal oogsten lijkt me onmogelijk, al is machinaal afvoeren van het land wel mogelijk. En wat moet je dan met die enorme hoeveelheden tamme kastanjes en frambozen? Ik zou pleiten voor veel meer diversiteit en nog kleinschaliger.
Resumerend: redelijk boek voor degenen die al half overtuigd zijn van permacultuur. Degenen die al verder zijn, hebben er niet veel aan. Zij die nog moeten beginnen, zullen het waarschijnlijk niet uitlezen.

Gaia's Garden, van Toby Hemenway, 2009, Uitgeverij Chelsea Green Publishing
Dit is een echt praktijkboek voor degene die zelf een voedselbos wil gaan aanleggen. Wel in het Engels. Hemenway start met wat beginselen, maar al vlug heeft het boek diepgang. Talloze plantenlijsten, ontwerpvoorbeelden, uitleg over plantengildes, helofytenfilters, hoe dieren erin te passen, stadstuinen. Een boek dat bij de derde keer lezen weer nieuwe dingen leert. Geen beginnersboek, maar wel toegankelijk. Ongetwijfeld zijn er nog uitgebreidere boeken over permacultuur, maar hiermee kom je een heel eind. Lastig is wel, dat je via de latijnse naam de Nederlands naam van plantgoed moet opzoeken. Bovendien is het gebaseerd op de Noord-westelijke Amerikaanse habitat. Nogal wat planten komen hier niet voor. Maar zeker een aanrader.

Oké, het begin is er. Uiteraard zijn andere meningen over bovengenoemde boeken welkom. Alleen zo kan een lezer een objectief beeld vormen. En heb je pas een ander willekeurig boek gelezen, schroom niet, vertel erover.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boekbespreking

Bericht door pelletpower »

DJ, dankje voor de samenvatting. Mooi overzicht. Er zijn er een aantal die ik ga lezen. Dat moet in de vrije momenten, dus lezen op een ontspannen manier is belangrijk. Echt problemen met engels heb ik niet, maar het nederlands heeft de voorkeur.
Herstellende landbouw viel inderdaad een beetje tegen. Het gedeelte over waarom niet gebruiken van gif vond ik persoonlijk wel interessant.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door kockie »

3 Heb ik er gelezen, met de 4e (Gaia's garden) ben ik ongeveer halverwege. Voor dat boek moet ik echt even gaan zitten, geconcentreerd lezen is daar wel belangrijk. De bovenste 3 heb ik nog niet gelezen. Misschien komt dat nog een keer. De meningen van de boeken die ik gelezen heb, die deel ik wel (de laatste 4 uit het rijtje).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

Doen we gelijk nog een boek erbij. Onlangs in de kringloop gevonden en daardoor nog vers in het geheugen:
"Terug naar de bron", van Readers Digest, 1985.
Zelden een boek gezien dat zoveel feitjes en weetjes opsomt. Gebonden en in goede kwaliteit papier. Enorm breed qua inhoud, maar daardoor geen diepgang. 350 bladzijden over het bouwen van schuren, hekwerken, verwarmen en koken met hout, zon-, wind- en waterenergie, werken met hout en ijzer, dus ook smeden, groenteteelt, boerderijdieren, conserveren van voedsel, oud handwerk en ambachten, zoals manden vlechten en nog tientallen andere bezigheden van onze grootouders. Aan elk onderwerp zijn maar een paar pagina's besteed. Een geconcentreerd naslagwerk voor de zelfvoorziener. Lijkt op de boeken van Seymour.
De laatste zin op de kaft: "De eenvoudige vaardigheden van onze grootouders zijn niet verloren gegaan. "Terug naar de bron" laat ze u (her)ontdekken, de duizend-en-een praktische methoden, technieken, huismiddeltjes en recepten die tezamen de levenskunst van vroeger vormden." En voor 1 euro moet je het niet laten liggen....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door kockie »

Die boeken van Seymour heb ik ook in bezit en gelezen. Ik vind deze boeken mooi als inspiratie, maar voor het echte doen moet je toch echt verdere literatuur raadplegen.

Ik wil "the urban homestead; Kelly Coyne, Erik Knutzen- 2010" onder de aandacht brengen. Een goed toegankelijk boek over een gang naar minder afhankelijkheid van externe (bronnen). Het gaat over het telen van groente tot het aanpassen van je vervoerswensen. Voor mij was niet alles van toepassing. Ik heb hier grond genoeg ter beschikking, maar voor mensen met een achtertuinof balkon, die groenten en fruit willen kweken, staat het boek vol ideeën!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boekbespreking

Bericht door pelletpower »

Een leuk boek om te lezen. Niet al te veel diepgang, maar de gedachtevorming en worstelingen zijn interessant. Geen idee of het te koop is. Lenen of contact opnemen kan altijd.

isbn 978.90.81726016 Voorbij Duurzaamheid, Het boek dat nooit gedrukt had mogen worden.
Bijlagen
voorbij duurzaamheid.jpg
voorbij duurzaamheid.jpg (42.39 KiB) 15441 keer bekeken
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

Boeken van Velt?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door kockie »

Krelis schreef:Boeken van Velt?
Bespreek ze maar!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

Ik heb jaren geleden de oude uitgave van 'tuinen van overvloed' gelezen of beter: doorgeworsteld. Is nu herschreven en anders opgezet? Fransjan is erg van veeteelt integreren in pc.

http://thuisopaarde.nl/agenda-archief/ ipv alles zelf uitzoeken :idea:


http://www.salatinnaarnederland.nl
Laatst gewijzigd door Krelis op 25 mei 2015, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door kockie »

Net gelezen: Eliot Coleman: "The Winter Harvest Handbook"
ISBN10 1603580816
ISBN13 9781603580816

Leuk en enthousiast geschreven boek dat uitlegt hoe je ook in de winter frisse salades op tafel kunt toveren. Het boek is geschreven op Amerikaanse winters. Koud en zonnig. In hoeverre dat hier toepasbaar is zal de tijd leren.... Zoek ook eens op youtube op Eliot Coleman. Een groot gedeelte van het boek lijkt daar al gefilmd.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

http://www.amazon.com/Market-Gardener-S ... t+gardener

Door DJ al eerder genoemd. In een ruk uitgelezen. Gewoon raised bed en vruchtwisseling. Sympatiek boek en vooral boerenverstand.

Fortier neemt winterdag een paar maanden vrij......

En een filmpje/podcast http://www.peakprosperity.com/podcast/9 ... farming-20
Laatst gewijzigd door Krelis op 25 mei 2015, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

kockie schreef:
Krelis schreef:Boeken van Velt?
Bespreek ze maar!
Nee.....teveel koffietafel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door kockie »

Ik wil best een keer bij je aan tafel komen zitten hoor.... :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

DJ

http://www.geekwire.com/2015/paper-back ... s-rebound/

'The Paperbook Is Mine' het zijn de uitgevers, de graaiers die de ebooks de nek omdraaien.

(Ik koop dan ook 'used' cd's en boeken. Ben een early adopter van ebooks/iRex)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:En dat Amazon afgelopen maanden een stijging ziet in de verkoop van papieren boeken, ten koste van E-boeken, is tekenend.


Groet,
DJ
Ebook 'winterharvest' van Coleman is ook wel ietsje duurder dan papieren uitgave en niet alleen dit boek, maar zie toch een trendje.
Plaats reactie