Boekbespreking

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

Gisteren een boek meegenomen uit de bib en al bijna uit: Oerkracht. Over oa Wim Hof.

Ik ga mij er toch eens toe aanzetten om te leren douchen met koud water.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Boekbespreking

Bericht door jwardenier »

Ik hoop dat je het effect kent van brein Vrieszing ,met koud water wassen geeft dit verschijnsel niet ,je kan natuurlijk wel met minder warm water gaan douchen ,wil je echt zonder warm water dan zou ik het lappen met koud je kunnen aanbevelen .
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

Hier komt natuurlijk geen ijswater uit de kraan, pakweg 10gr gemiddeld. Dat is toch al een verschil met de huidige 37gr waarmee ik nu douche.

Als het gezonder en ecologischer is om met koud water te douchen dan wil ik dat wel eens proberen maar ik heb niet de ambitie om in ijsbaden te gaan zitten zoals in het boek.

Als dat een gewoonte zou kunnen worden dan kan ik dat ook eens proberen met koud regenwater. Met weinig werk kan ik een extra douchekop installeren in de badkamer waar regenwater uit komt.

Het zijn allemaal maar eenvoudige experimenten.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boekbespreking

Bericht door pelletpower »

En zeker de moeite waard mro. Een heel aparte ervaring zo n ijsbad. Doe een keer een workshop. Heel apart en verhelderend. En goed voor je lichaam. Polen is leuk, de Kilimanjaro lijkt me fantastisch.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Boekbespreking

Bericht door jwardenier »

Je bent geen ijswater nodig om hoofdkrampen te krijgen ,maar veel succes .
Een douche bestaat nog niet zo heel lang ,in de tijd dat er alleen koud water uit de kraam kwam waste men zich ,meestal bij de regenwaterton ,of een heet bad ,water opgewarmd door bedienden of moeders .
Wij hebben jaren zonder warm water kraan geleefd ,en ik heb wel eens een tuin douche genomen ,koud water via een tuinslang ,behoorlijke koppijnen gehad ,en niet alleen van de eigen brouw .
Ook sprongen we wel eens in het blauwe meer ,ijskoud water ,hier had je het verschijnsel niet .
Vlakbij dit meer had ik de bijen staan en wat is er lekkerder dan op een zwoele zomeravond een frisse duik te nemen .
Ecologischer zal het zeker zijn om onder een koude douche te staan ,of het gezonder is betwijfel ik ,maar en zullen vast deskundigen zijn op dit gebied .
Een regenwater douche zal minder koud zijn vooral als je het opslagvat in de zon zet .
Laat je beleving t z t maar eens weten ,ik ben benieuwd .
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Boekbespreking

Bericht door jobplas »

mro schreef:Gisteren een boek meegenomen uit de bib en al bijna uit: Oerkracht. Over oa Wim Hof.

Ik ga mij er toch eens toe aanzetten om te leren douchen met koud water.
Leuk dat het hier weer terug komt, ik heb in Januari een Cool Challenge gedaan (30 dagen lang de laatste minuut koud afdouchen). Idee is dat je lichaam meer went aan koude en dus harder en makkelijker eigen energie gaat gebruiken om zich op te warmen. Behoorlijk ecologisch lijkt me, omdat de thuis thermostaat ook een standje lager kan, zoals "bedoeld" is, gaat je lichaam bruine vetten aanmaken en gebruiken.

Momenteel zijn we bezig met de 10 weekse video cursus, voor "ademhaling, koudetraining en focus". Door dit leesvoer en zijn theorieën badder ik nu in een IBC vat met regenwater en douche vaker koud als warm. Goed voor je imuumsysteem, gezondheid en energieniveau! Probeer het maar, forceer het niet!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

Ik ben niet van plan om er ver in te gaan. Ik zou het al heel mooi vinden moest ik de gewoonte aankweken om altijd koud te douchen en eventueel om in de wintermaanden eens af en toe zonder al te veel kleren op mijn terras te zitten. Gewoon omdat het kan :)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

Zojuist Walden van Thoreau gekocht...
Meeste onderstaanden zijn hier al voorbij gekomen. Zijn er mensen die willen ruilen?
  • Beyond Civilization, Daniel Quinn
  • De glazen kooi, Nicholas Carr
  • The Soil and Health: A Study of Organic Agriculture, Albert Howard
  • The One Straw Revolution, Masanobu Fukuoka
  • Incerto - Antifragiel, Nassim Nicholas Taleb
  • Holistic Management, Allan Savory
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Boekbespreking

Bericht door remco d »

Vorig jaar "creating a forest garden" van Martin Crawford gekocht. Leest met mijn havo Engels van 10 jaar geleden, nog prima weg. Voor de vaktermen is een smartphone met Google wel makkelijk om bij de hand te hebben.

Mooi boek, mooie foto's, bruikbare ideeën. Een echt voedselbos lijkt me niet optimaal in Nederland maar ideeën ervan zijn te implementeren in een grotere tuin. Fijn is dat het klimaat waarin hij werkt vergelijkbaar is met de omstandigheden hier. Wel prijzig.

Of het het geld waard is? Tja als ik door een idee van hem zorg dat 2 boompjes niet dood gaan door vorst maar groeien en vrucht geven, is het zo terug verdient. De tijd zal het leren.

Mvg Remco.

Ps volgende op de lijst: regenerative agriculture van Richard Perkins
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 20 okt 2019, 19:13 Ps volgende op de lijst: regenerative agriculture van Richard Perkins
Ik heb m besteld! Dus eventueel te leen...
Een kennis was er op stage bezoek en heeft een aantal illustraties verzorgd...

Ff reclame voor zijn nieuwe project: https://www.facebook.com/Bodemzicht/

Ricardo is enorm gedreven en een wandelende encyclopedie...
Vlak onder Nijmegen is hij met zn meisje gestart met een project dat een behoorlijk bedrijf moet worden.
Andere schaal dan ik zelf ambieer, maar goed....

Het boek van Martin Crawford ken ik... Ik denk ook dat het voedselbos niet heiligmakend is....
Ik ga voor een combi van verschillende ideeen:
Alley Cropping
Pasture Cropping (indien haalbaar)
In ieder geval met snelle en intensieve "begrazing", dus beesten.
Als het mijn dagelijkse behoefte dekt (2/3 personen) en ik kan van wat er overblijft een bescheiden hypotheek onderhouden, ben ik tevreden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boekbespreking

Bericht door pelletpower »

"'Hoe gaan we dit uitleggen'" van Jelmer Mommers', vindt ik wel grappig. Of de oplossingen reëel zijn gaat de tijd uitwijzen. Dat dit de kant is welke we als maatschappij opgaan is wel duidelijk. Ik kreeg er goede zin van en heb mijn verkrampte gedrag laten gaan.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

Nog leestips voor tijdens verblijf onder een dikke denneboom?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Gargouille »

Voor de actuele wolven-discussie een oude bestseller: "Wee de Wolf" van Farley Mowat.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boekbespreking

Bericht door pelletpower »

Actueel niet meer G. De verdwaalde superhond heeft de uitgang gevonden en is vertrokken uit het Brabantse. Fantastische beesten alleen NIMBY!
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Boekbespreking

Bericht door alefarendsen »

Martin Shaw - Courting the Wild Twin. Alleen in het Engels meen ik en ik weet ook niet of een vertaling zou werken. Ik denk het mooiste boek wat ik dit jaar gelezen heb. Over verhalen, sprookjes, legenden en het terugvinden van je 'wild twin'. Voor een voorproefje, luister dit.

Richard Powers - The Overstory / Tot in de Hemel. Prachtig boek (mijn favoriet van vorig jaar) over . Voor de NRC abonnees staat hier een review. Voor niet NRC-abonnees, hier is een review te vinden bij De Groene Amsterdammer. Over bomen, natuur en hoe die zich weinig aantrekt van ons mensen. Mooi boek, zit erg slim in elkaar, waarvan ik er sommigen misschien wel 20 keer gelezen heb voor ik verder ging. Het deed me weer anders kijken naar de natuur en ecologie. Oh ja, winnaar van de Pulitzer-prijs van vorig jaar voor wat het waard is.
Plaats reactie