Boekbespreking

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

Sputnik schreef:Ik neem aan dat jullie er al bekend mee zijn, maar het afgelopen jaar heeft Joris Luyendijk een (voor mij) verhelderend boek geschreven over de financiële wereld, getiteld "dit kan niet waar zijn".

http://www.jorisluyendijk.nl/boek/dit-k ... waar-zijn/

De voorganger van dit boek, getiteld "het zijn net mensen", is eveneens een aanrader. Dit boek gaat over het verschil tussen absolute werkelijkheid en de vertaling en verbastering hiervan door de media.

http://www.jorisluyendijk.nl/boek/het-zijn-net-mensen/
Te goed om waar te zijn: easy money. Wat volgt na de verontwaardiging? Ook de gehypte Luyendijk is inmiddels weer voorbij.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Boekbespreking

Bericht door Sputnik »

Doel je op easy money voor Joris Luyendijk?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

Sputnik schreef:Doel je op easy money voor Joris Luyendijk?
Ook. Ik heb het niet kunnen uitlezen. Staats niks nieuws in als je de laatste 7 jaar geïnteresseerd bent geweest in de wereld van de poencreatie. Luyendijk is het paard achter de wagen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

Ik heb het boek niet gelezen, maar wel zijn lezing gezien. Voor iemand die de laatste jaren een beetje de analyse van het monetaire nieuws volgt, brengt Luyendijk inderdaad geen nieuwe inzichten. Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen niet eens willen weten hoe een bank werkt, terwijl je het in vijf minuten uit kunt leggen. Geen wonder dat het loopt zoals het loopt. Henry Ford zei het honderd jaar geleden al en er is sindsdien niets veranderd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Boekbespreking

Bericht door Sputnik »

De strekking van het verhaal is inderdaad al duidelijk voordat je het boek leest, desalniettemin valt er uit het boek nog voldoende te leren en te interpreteren. Maar Krelis is al helemaal op de hoogte zo te lezen :wink: Om Joris Luyendijk, gehyped of niet, het paard achter de wagen te noemen, vind ik oneerbiedig. In dit boek schetst hij bijvoorbeeld meerdere karakters en stereotypes binnen de zakenbanken. Het boek is gebaseerd op interviews en zoomt ook in op persoonlijke motieven en gedachtenstromen van bankiers in London. Daarnaast wordt ook nog de parallel getrokken naar de situatie in Nederland (zuidas Amsterdam).

Kort zijspoor naar film: met het oog op het uitbreken van de crisis is een film als Margin Call een aanrader.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen niet eens willen weten hoe een bank werkt
Ik was een van die mensen denk ik waarop het bovenstaande zinnetje minus "willen" van toepassing is. Via posts op dit forum van oa Penneke zijn bij mij wel het een en ander aan vermoedens gerezen die door het boek aardig op hun plek gevallen zijn. Voor de niet geïnformeerde burger, waar ik mezelf ook gedeeltelijk toe reken, is het boek informatief.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door OBL-Rien »

Sputnik schreef:Om Joris Luyendijk, gehyped of niet, het paard achter de wagen te noemen
Dat is natuurlijk altijd een probleem.
Toen ik in de jaren 2000-2004 mezelf enorm verdiepte in deze materie was er kennelijk niemand anders in geïnteresseerd. Ik heb toen wel geprobeerd om anderen er op te wijzen hoe het zat en waarom het mis zou gaan, maar niemand wilde het weten. Na een paar keer leer je het dan wel af.

Toen de financiële crisis echt goed begon doken er natuurlijk allerlei goeroe's op die wel even zouden zeggen waar het aan ligt. En hoewel ik hun motieven niet in twijfel trek lijkt het er -achteraf- wel op dat ze gewoon een andere manier gevonden hebben om van de crisis te profiteren. Want wie trekt er nu (tastbare) conclusies voor zijn/haar leven gebaseerd op zo'n boek?

Ok, stel de overheid en financiële industrie zijn niet meer dan een stel oplichters, so what? wat ga je doen?
Op dit forum zijn er ten minste een paar die er tastbare conclusies aan verbinden, maar in de samenleving als geheel? nee hoor, die gaan gewoon op de volgende -zwaardere?- crisis af. En daarna zullen de nieuwe goeroes er weer boeken over schrijven. Rinse & Repeat.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Boekbespreking

Bericht door Sputnik »

Dit stevent af op eenzelfde discussie als in het onderwijstopic. In de westerse maatschappij ben (en blijf) je afhankelijk van de economische conjunctuur. Dat is het systeem. Dit valt (naar mijn mening) niet meer te wijzigen, omdat ik geen enkele haalbare fundamentele wijziging kan bedenken. Ik ben benieuwd naar jouw mening OBL-Rien. Hoe ziet jouw utopie er uit voor wat betreft de economie? Dit is namelijk exact het vraagstuk waarmee het boek van Luyendijk eindigt. Deze vraag verder in topic http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=5408.

En voor wat betreft het paard achter de wagen verhaal: ik begreep dat jij doelde op het feit dat hij de "zoveelste" crisisanalyse schreef. Maar je doelt dus blijkbaar op het feit dat hij er niet voorafgaand aan de crisis mee kwam. Helder. Persoonlijk denk ik dat Luyendijk voorafgaand aan de crisis druk was met corresponderen vanuit oorlogsgebied, waarbij enorme vraagtekens heeft gezet bij de vorm van berichtgeving door internationale media, vervolgens beschreven in "Het zijn net mensen". Begrijp me niet verkeerd, ik wil hem niet op een voetstuk zetten, maar ik denk dat hij door z'n laatste boek wel voor een stukje bewustwording bij de Nederlandse burger gezorgd heeft. Dat hier vervolgens niets mee gedaan wordt, omdat het systeem het systeem is, tja..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door OBL-Rien »

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet "erg" of "slecht" wat Luyendijk doet.

Ik vindt het alleen jammer dat zoiets altijd achteraf komt. Achteraf is alles altijd verklaarbaar, daar is dacht ik zelfs een naam voor... een of andere fallacy...

Probleem is dat achteraf analyses altijd resulteren in oplossingen bedenken zodat DAT niet meer voor kan komen. Geheel voorbijgaand aan het feit dat we de volgende keer gebeten zullen worden door iets nieuws.

We hebben de illusie dat we begrijpen hoe iets zit wanneer we terugkijken, en we hebben de illusie dat we het dus de volgende keer kunnen voorkomen. The illusion of control.

We zitten in het thema boekbespreking, dus ik heb een tip voor iedereen: Antifragility van Nicolas Taleb.

In dat boek houdt Taleb zich bezig met hoe (ook als maatschappij) kunnen profiteren van "mislukkingen". De mens -aldus Taleb- probeert dingen robust te maken, in plaats daarvan zouden we moeten proberen om de wereld zo in te richten dat het juist beter wordt van ongelukken, mislukkingen en rampen.

========

Mijn utopie? Hmm. Ik zou het eerder een anti-utopie willen noemen. Ik wil namelijk niemand voorschrijven hoe hij/zij moet leven. Ik wil dus ook geen maatschappij vorm voorschrijven. Zolang we geen agressie gebruiken, mag alles.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Boekbespreking

Bericht door Joepie »

kockie schreef:
Dutch John schreef:Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen niet eens willen weten hoe een bank werkt
Ik was een van die mensen denk ik waarop het bovenstaande zinnetje minus "willen" van toepassing is.
Ik sluit hier helemaal op aan. Op de middelbare school niet gekozen voor handel en economie. Ook later niet veel lol gezien in het mezelf verdiepen in de economie (bètamannetje hè :lol:).
Twee woekerpolissen en een hypotheek onder water waren nodig om dit alsnog te gaan doen. Nu inmiddels goed geïnformeerd is het makkelijk terugkijken, natuurlijk. Ik denk dat het boek van Luyendijk best informatief kan zijn voor zij die nog verdiepende zijn.

Ikzelf ben bezig met het Engelstalige boek "How much is enough?" van Skidelsky & Skidelsky. De bekende econoom Robert Keynes voorspelde in 1930 dat het inkomen van werknemers gaandeweg zou blijven stijgen, tot op een niveau waarop in de behoeftes kon worden voorzien, en dat men daarna niet meer zou kiezen voor meer inkomen, maar voor meer vrije tijd. De auteurs proberen uit te leggen waarom Keynes hier fout in dacht.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

Vandaag deze gevonden in de bibliotheek:

http://www.mavenpublishing.nl/boeken/de-glazen-kooi/ (willekeurige link met uitleg gegoogeld).
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

mro schreef:Vandaag deze gevonden in de bibliotheek:

http://www.mavenpublishing.nl/boeken/de-glazen-kooi/ (willekeurige link met uitleg gegoogeld).
Serieuze aanrader!

'Nadenken daar hebben we een app voor' of hoe we nadenken uitbesteden aan de computer en het daardoor zelf verleren en daardoor niet meer terug kunnen.

Over vliegtuigen die zelf vliegen en daardoor piloten grotendeels overbodig maken, over smartphones/tablets die constant aandacht opeisen, over medische software die de beslissingen neemt ipv de huisarts,...
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Boekbespreking

Bericht door Anne2 »

Nieuwste kookboek wat ik heb gelezen:
Verrot Lekker / Christian Weij

Het laat andere manieren van voedsel verwerken zien. Groente en fruit fermenteren, wel jammer dat alles in de koelkast moet, dan is het wel bewaarbaar maar wat moet ik met al die potten in de koelkast? Ook frisdrank, zuurdesem brood, zuivelproducten, vissaus, vlees, enz.
Op een gegeven moment denk je alles is hetzelfde maar dan komt er toch weer wat verrassends.

Ik heb hem van de bieb geleend, dus hij is opvraagbaar.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boekbespreking

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef:We zitten in het thema boekbespreking, dus ik heb een tip voor iedereen: Antifragility van Nicolas Taleb.

In dat boek houdt Taleb zich bezig met hoe (ook als maatschappij) kunnen profiteren van "mislukkingen". De mens -aldus Taleb- probeert dingen robust te maken, in plaats daarvan zouden we moeten proberen om de wereld zo in te richten dat het juist beter wordt van ongelukken, mislukkingen en rampen.
Ik heb het net gelezen. Indrukwekkend boek. Zou verplicht leesvoer moeten zijn voor neomanen, overheidsdienaren, CEO's, bankiers, andere bestuurders, de wetenschap en de geneeskunde. Maar waarschijnlijk zouden de meesten uit die groep het boek al na een paar bladzijden ritueel verbranden.....

Taleb legt misstanden en goede ontwikkelingen op allerlei gebieden uit aan de hand van de triade: fragiliteit, robuustheid en antifragiliteit. Vaak grijpt hij daarbij terug naar filosofen (met name uit de oudheid). Je mag het gerust een filosofisch werk noemen, maar door de vele praktijkvoorbeelden en een sarcastisch/humoristische schrijfstijl leest het makkelijk en weet Taleb je tot het eind te boeien.

Inhoudelijk kan ik geen objectieve mening geven. Ik heb nog nooit een boek gelezen, waarin de confirmation bias van bijna elke pagina afspat....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boekbespreking

Bericht door mro »

Dutch John schreef:
OBL-Rien schreef:We zitten in het thema boekbespreking, dus ik heb een tip voor iedereen: Antifragility van Nicolas Taleb.

In dat boek houdt Taleb zich bezig met hoe (ook als maatschappij) kunnen profiteren van "mislukkingen". De mens -aldus Taleb- probeert dingen robust te maken, in plaats daarvan zouden we moeten proberen om de wereld zo in te richten dat het juist beter wordt van ongelukken, mislukkingen en rampen.
Ik heb het net gelezen. Indrukwekkend boek. Zou verplicht leesvoer moeten zijn voor neomanen, overheidsdienaren, CEO's, bankiers, andere bestuurders, de wetenschap en de geneeskunde. Maar waarschijnlijk zouden de meesten uit die groep het boek al na een paar bladzijden ritueel verbranden.....

Taleb legt misstanden en goede ontwikkelingen op allerlei gebieden uit aan de hand van de triade: fragiliteit, robuustheid en antifragiliteit. Vaak grijpt hij daarbij terug naar filosofen (met name uit de oudheid). Je mag het gerust een filosofisch werk noemen, maar door de vele praktijkvoorbeelden en een sarcastisch/humoristische schrijfstijl leest het makkelijk en weet Taleb je tot het eind te boeien.

Inhoudelijk kan ik geen objectieve mening geven. Ik heb nog nooit een boek gelezen, waarin de confirmation bias van bijna elke pagina afspat....

Groet,
DJ
Anti-fragility staat hier al een tijdje in de boekenkast, al een paar keer herlezen zelfs. Het is een van de weinige boeken die mijn manier van denken veranderd heeft. Vooral dan op gebied van tijd; hoe ouder een bedrijf/kennis/idee/... hoe groter de kans dat het nog ouder zal worden en nieuwe dingen/concepten zal overleven, redelijk tegen-intuïtief maar wel zeer logisch. En inschatten van opwaarts en neerwaartse risico's.
Plaats reactie