Ooievaar

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Ooievaar

Bericht door pelletpower »

Vanmorgen zijn de eerste ooievaars weer gearriveerd. 4 stuks. Beetje vroeg voor de tijd van het jaar?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ooievaar

Bericht door Ruuben »

:pp
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Ooievaar

Bericht door Lieve »

Hebben ze babytjes mee gebracht???
:fsm:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ooievaar

Bericht door pelletpower »

Nee helaas, ik moet ook altijd alles zelf doen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ooievaar

Bericht door Ruuben »

Had je je dak maar niet vol moeten leggen. Nu kunnen ze niet meer bij je landen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ooievaar

Bericht door peterberg »

Er is een hertenkamp aan de rand van het Delftse Hout. Daar zit al twee weken een stel. Een eindje verderop op een groenstrook langs de A13 zitten er een stuk of 10, die worden door bewoners gevoerd. We vinden het leuk, maar we zijn wat overvoerd door een stuk of vier fazanten hennen die elke dag wel minstens een keer door of langs onze tuin komen. Zaaien van wat dan ook is geen beginnen aan, ze vreten alles op. Vorige week zat er eentje in een plantenbak met viooltjes, kennelijk ook eetbaar.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ooievaar

Bericht door Dutch John »

Hier is de ooievaar een van de weinige vogels in de weien, naast een paar reigers en heel veel kauwen, roeken en kraaien. De ware weidebroedvogels hebben het zesmaal per jaar maaien niet overleefd. Mooi hoor, al die pogingen om het ooievaarsbestand op te vijzelen. Maar geef mij de gewone soorten maar terug.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Ooievaar

Bericht door daniel »

tja, bij ons op 16 jan al twee in het weiland gezien.... onder Utrecht.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ooievaar

Bericht door Pietje »

Heet dit niet gewoon "overwinteren"? (voor zover we van "winter" kunnen spreken?)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Ooievaar

Bericht door Paul Joosten »

Lang niet alle ooievaars vertrekken naar het zuiden in onze "winter". Vanmorgen zag ik er langs de snelweg ook twee in een weiland in Friesland. Zullen zich ook wel de buikjes rond eten aan de muizen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ooievaar

Bericht door jwardenier »

De muizenplaag in Friesland daar kunnen ze inderdaad hun buikjes vol eten , overigens is de ooievaar gewoon een inlands soort .
Tot in de jaren 60 heeft er hier in de buurt een wild paar gebroed , door de vele bestrijding middelen waren ze hier uitgestorven .
En als we niet op passen zal dit zich herhalen , in de aardappelteelt wordt nu een granulaat mee gestrooid tijden het poten, het gif in deze blauwe korrel dood al het bodemleven ,de insecten die in doodstrijd boven de grond komen worden als makkelijk hapje door de ooievaar gegeten en aan hun jongen gevoerd .
Wij hebben al jaren een ooievaarsnest bij huis 2 jaar terug heb ik 4 jongen kunnen begraven vorig jaar 2 ,en in de hele regio zijn de jongen dood gegaan .
Vaak wordt gewezen naar de ooievaar als schuldige van de terug gang van de weidevogel , terwijl zoals D J aangeeft het huidige maaibeheer 9 tot 12 m ineens bij snelheden van zelfs 20 km per uur geen enkel dier een overlevingskans bied .
Dan zijn er nog de vele vossen , we hebben dassen in onze voortuin gezien en wat te denken van de vele roofvogels , het mag een wonder heten dat er nog weide vogels zijn .
En omdat dit ook ecologie is , de vraag wat doen jullie om de leefomgeving van al het wild te veraangenamen .
Ik zal mijzelf als inleiding aanhalen , 1 een ooievaarsnest , vleermuizenkasten ,veelsoortige nestkasten En een engelschuilplaats.
Vedder hebben we bos wallen aangeplant met veel zaad dragende bomen en struiken zodat ook de bij een kans krijgt .
We maaien in augustus om de krekels te sparen . En natuurlijk zijn bestrijdings middelen en kunstmest hier uit de boze Op mijn verlanglijst staat o a nog een poel en nog een halve h a hakhout . Ik heb maar een klein stukje grond maar we hebben reen in de rogge egels en vele soorten vogels , op een zomeravond een orkest van zangvogels en krekels en het geklepper van de ooievaar ,Zelf vorig jaar een paartje kievieten .Fazanten hebben we losgelaten 2 x terug gezien daarna nooit weer , af en toe breek je haast je nek in een gat gegraven door de das , maar dit is mijn paradijs.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ooievaar

Bericht door Dutch John »

Buiten de weidevogels is hier het faunabestand qua soorten redelijk in orde. Maar niet qua aantallen. Probleem is dat we als een soort oase tussen de wei- en akkerlanden liggen. Die laatsten zijn qua bodemleven dood, dus alles trekt naar hier. Ook de overschotten van predatoren als vossen, ratten, kraaien en kauwen. Mollen zijn een echte plaag; ik vang alleen al in het kleine kasje 40 stuks per jaar.

Waarmee ik wil zeggen: je kunt je eigen terrein in evenwicht hebben, als de omgeving niet mee doet, dan blijft het vechten tegen plagen.

Groet,
DJ
Ps. konijnen hebben we niet veel en die paar vreten liever het bittere alsem-absint dan de savoie-kool die er naast staat.....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ooievaar

Bericht door Tim »

Hey,

Ik zit vrij dicht op het vuur qua weide vogels, de terugloop is echt een kwestie van habitat. Dat een roofvogel of vos van de open vlaktes gebruik maakt, kun je ze niet kwalijk nemen.

Qua muizen is eigen schuld. Vroeger stonden die polders onder water, of net niet. Alles wat in een hol zat verzoop. Maar tegenwoordig moet het water eruit als het er zit en erop als het er niet zit. Boeren zouden beter moeten weten of hun (O)pa nog eens vragen.

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ooievaar

Bericht door pelletpower »

Ooievaars overwinteren toch in het zuiden? Nog nooit 1 gezien putje winter. Na maandag ook hier niet meer. Vorig jaar heeft een stel hier een nest groot kunnen brengen waarvan 2 kinderen in het najaar meegevlogen zijn. Ze komen dus nog wel terug.

Na de ooievaars zijn de ganzen vandaag massaal aan het vertrekken. Ook een machtig gezicht, die samenklonterende v'en. Aan het eind wel zo'n 100 of 200 vogels met een dronken gans voorop. En het is nog geen carnaval! Waarom vliegen die beesten niet noord/zuid? Het lijkt erop dat ze nu de Maas volgen richting het oosten.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Ooievaar

Bericht door Paul Joosten »

Lang niet alle ooievaars trekken naar het zuiden! Vooral die rond de vroegere ooievaarsstations blijven vaak gewoon hier overwinteren.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie