welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Schroef
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2014, 20:21

welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Schroef »

Ik heb nu een vinylvloer op de slaapkamers. Recent ben ik erachter gekomen dat deze schadelijke stoffen bevat.

Nu wil ik een nieuwe "gezondere" vloer gaan leggen. Ik dacht aan een grenen houten vloer.

Maar..... welke ondervloer is geschikt. Welke ondervloer bevat GEEN schadelijke stoffen voor de gezondheid?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door deleted »

Schroef schreef:Ik heb nu een vinylvloer op de slaapkamers. Recent ben ik erachter gekomen dat deze schadelijke stoffen bevat.

Nu wil ik een nieuwe "gezondere" vloer gaan leggen. Ik dacht aan een grenen houten vloer.
De eindlaag van de grenen vloer kan zomaar dezelfde nadelen hebben als het huidige vinyl. Het is ook vooral de eindlaag/slijtlaa die de rootste invloed zal hebben op het binnenklimaat.
Dus hoe denk je de grenen vloer af te werken ?


Maar..... welke ondervloer is geschikt. Welke ondervloer bevat GEEN schadelijke stoffen voor de gezondheid?
Moet er nog een ondervloer onder dan ? Wat is de samenstelling van de bodem/dragende structuur van waarop je vertrekt ?

Gaan alle meubels en voorwerpen die kunststoffen en lijmen bevatten ook de kamer uit ?

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf, je het zeker gelijk met de vraag/opmerking over welke andere dingen er nog schadelijke stoffen bevatten.
Aan de andere kant moet je wel ergens beginnen, als dat de ondervloer is, dan vind ik dat helemaal OK.

Zelf ben ik ook bezig met de vloer keuze op dit moment, en heb er voor gekozen alle oude vinyl (let op: voor 198x zal er vaak asbest in zitten!!!) te verwijderen en over te gaan op hardboard met daarover softboard. Niet helemaal perfect, maar ik dacht een van de minst schadelijke en met een lang en herbruikbaar leven. (Het hardboard is alleen nodig omdat ik houten vloeren heb).

De keuze van tapijt heb ik nog niet gemaakt, dat wordt nog een lastige.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Schroef
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2014, 20:21

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Schroef »

Gandalf: Ik was van plan om de onbehandelde grenen vloer te behandelen met corcol van Aquamarijn.
Ik heb mezelf inderdaad ook afgevraagd wat de hoeveelheid schadelijke stoffen NU is, en wat het zal worden als je een nieuwe vloer legt.
Natuurlijk zijn er ook veel andere slecht plastic spullen in huis, maar de vloer vind ik wel een groot oppervlak.

Maar mocht je goede argumenten hebben, waarom ik de huidige vloer beter kan laten liggen, dan sta ik daar voor open hoor.

De vloer zal komen op een houten vloer. Er ligt nu volgens mij spaanplaat op als ondervloer of MDF.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Tim »

OBL-Rien schreef:De keuze van tapijt heb ik nog niet gemaakt, dat wordt nog een lastige.
Kokos? Hadden wij vroeger thuis op verschillende plekken.

Ik vind het grootste nadeel van tapijt dat er allemaal vuiligheid in komt. Liever hout, hoef je ook niet te zuigen.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door OBL-Rien »

Klopt Tim, in de woonkamer gaan we voor hout. Gewoon vegen, niet stofzuigen scheelt ook weer :wink:

Voor de slaapkamer wilden we eigenlijk toch een laagpolig tapijt (rol-reiniger mogelijk). Maar er is nog geen definitive keus.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Dutch John »

Hier is alles hout of steen. En losse vloerkleden. Warm en toch praktisch. Overigens heb ik de nieuwe houten vloeren gewoon op de oude gespijkerd, zonder tussenvloer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Tim »

Rien,

Wij hebben in de slaapkamers ook hout (helaas het verkeerde). Naast bed een matje. Vrouwlief heeft mooie pantoffels, ik loop op geitenhaar of doe direct oude schoenen aan.

Hoe lang loop je eigenlijk door de slaapkamer?

Een slaapkamer is al stoffig, ik zou er niet direct tapijt leggen.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door OBL-Rien »

De hoofdreden om tapijt te nemen is het geluid. Als men s'nachts door het huis loopt dan geeft tapijt de slapenden meer rust dan hout.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door deleted »

Tim schreef: Naast bed een matje. Vrouwlief heeft mooie pantoffels, ik loop op geitenhaar
Dat lijkt wel poëzie.
Heb jij haren op je voeten ? Beetje Hobbit.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Tim »

G,

Tijd geprobeerd te scheren, te hardnekkig. Door erop te lopen slijt het redelijk. In de winter heerlijk warm in bed.

Nu nog het huis inruilen voor een grot.

Tim :lol:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door deleted »

Tim schreef:Tijd geprobeerd te scheren, te hardnekkig.
Kop op ! Het grasmaaiseizoen staat weldra weer voor de deur ....
Nu nog het huis inruilen voor een grot.
Zeg nooit grot tegen een Hobbithuis. (Grot waren de Freggels)


http://www.simondale.net/hobbit.htm
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Tim »

G,

Ik ben een freggel......ssshht, niet doorvertellen.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door deleted »

Ahum,

Vloer en ondervloer dus.


Hier heb ik nog twee mogelijkheden.
De eerste is de oude vloer en ondervloer. Die ik welliswaar afgebroken heb, maar zeker ook de moeite waard is als je in het juiste seizoen kan bouwen en genoeg tijd hebt om het stroleem te laten drogen:
In omgekeerde volgorde, daar ik hem afgebroken heb:

Oude vloerplanken verwijderd. Dit waren dennen planken. Zonder tand en groef.
Daaronder zat de ondervloer. Een leemlaag met daarop houtskool en honderdjarig stof:
Afbeelding


Als je die rommel wegschept kijk je dus op een leemvloer. Eigenlijk is het stroleem met een laagje puur leem bovenop.
Afbeelding

Als je die stroleemlaag wegschept zie je dat ze op van die halfronde plankjes ligt (afvalhout)
Die plankjes liggen op een panlat die halfweg de balken is genageld.
Afbeelding

Onderaan zie je het kalkplafond. Kalk dat werd aangebracht op kleine houten latjes.
Ziet er zo uit als het gestofzuigd is:
Afbeelding


Dit is eigenlijk een vloeropbouw met heel goede akoestische, vochtregulerende en accumulerende eigenschappen. Ook nog verbazend kierdicht na 100 jaar.
Het enige nadeel is dat het leem moet kunnen drogen tijdens de bouwfase.

Ik heb de vloer vernieuwd tijdens de wintermaanden en wou ook eens iets anders uitproberen. Vandaar volgende 'droogbouw' (als dat niet fancy klinkt !):


Eerst plafond en balken goed gewitkalkt (Supercalco-90 met water en een blokborstel.)
Afbeelding


Dan houtstrooisel (houtsnippers) droog gemeng met dezelfde hydraatkalk uitgeharkt tussen de balken:
Afbeelding

Alles goed gemengd en luchtig geharkt. Een 20-tal cm dik (lambda 0,04 à 0,05).
Afbeelding

Kokosmatten op de baken uitgerold en er zwevend een oude dikke vloerplank opgelegd:
Afbeelding

Op de zwevende vloerplank de nieuwe vloerplanken geschroefd. (ervoor zorgen dat de schroeven niet dikker zijn dan de oude zwevende plank, dan blijft de hele vloer zwevend; ivm contactgeluid)
Afbeelding

G
Schroef
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2014, 20:21

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Schroef »

Hoe kom je aan die kokosmatten? Dat lijkt me een goede optie.

Ik vind trouwens de hele opbouw heel geschikt en mooi zeg!
Plaats reactie