Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nestor martin
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011, 21:45

Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door Nestor martin »

Ik heb die vraag nooit durven stellen.Een raket moet met een snelheid en een bepaalde hoek binnenkomen.
-Is dat nu omdat de aarde draait(dampkring mss ook) en de raket terug weg wordt geworpen omdat hij de draaisnelheid van de aarde niet heeft?
-De hoek kan ik verstaan,te snel en de raket verbrandt door de luchtweerstand.
Ik hoor het wel .
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door frans »

De dampkring wordt minder dicht hoe hoger je komt.
Door met de oppervlakte van de aarde mee te dalen komt de raket geleidelijk in steeds dichtere lucht.
Dat werkt als een rem.
Zelfs op de gebruikte wijze wordt hij nogal heet, anders zou hij verbranden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Nestor martin
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011, 21:45

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door Nestor martin »

Oef,de aarde draait maar 1 toer per dag.Men durft mij dan zeggen dat de aarde een gyroscoop heeft,of is dat de kern die draait?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door frans »

Hmm, ik wordt er wat draaierig van.
Ik heb er ook geen verstand van maar dit is wel iets dat ik zelf leuk vind.
Een satelliet die om de aarde heen draait doet niets anders dan naar de aarde vallen.
m.a.w. hij valt naar de aarde maar door zijn snelheid om de aarde valt hij er steeds voorbij.
Daarvan maakt men gebruik om een satelliet in een vaste baan te plaatsen zodat die gebruikt kan worden voor zijn doeleind.
Die dingen zitten om die reden op een bepaalde hoogte met de daarbij horende snelheid en staan dan stil t.o.v. de meedraaiende aarde.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Nestor martin
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011, 21:45

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door Nestor martin »

De aarde doet 1 tr/dag = 1 : 24*60 = ........tr/min ('k vind geen rekenmachine)
Als de sateliet dan een x km hoog hangt dan zou je zijn snelheid kunnen berekenen(hangt op 1 vast punt boven aarde).
Vanwaar die hoge snelheden komen weet ik niet ?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door David86 »

Omdat je behoorlijk de gang er in moet hebben om in een dag een ruim rondje rond de aarde te vliegen? Het is nogal een eind..
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door kockie »

En omdat een geostationaire satelliet ook nog een dikke 36.000 km van de aarde staat moet ie nog harder dan de aarde zelf. Ik heb het ooit bij natuurkunde gesnapt, maar dat is allemaal wel redelijk weggezakt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nestor martin
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011, 21:45

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door Nestor martin »

Wikipedia heeft een antwoord .Iets van hoeksnelheid.Idd doet die sateliet nogal wat kmh's.

I
n 1945 berekende Arthur C. Clarke, een Engelse science-fictionschrijver, dat als een satelliet in een baan om de aarde draait met een straal van 42 242 kilometer, deze een hoeksnelheid heeft die gelijk is aan die van de aarde. Een satelliet die aan deze eigenschappen voldoet, zou volgens Clarke altijd boven het aardoppervlak stilstaan en kan signalen zenden naar een groot gedeelte van de aarde. Het is mogelijk dat drie van zulke satellieten, die elk 120 graden van elkaar geplaatst zijn, de hele wereld kunnen bedekken (behalve de polen). Deze ring bevindt zich op ongeveer 36 000 kilometer boven de evenaar, en noemt men de Clarke Belt. De omlooptijd is dezelfde als de tijd die de aarde nodig heeft voor een complete rotatie om zijn as. De satellieten vliegen met een snelheid van ongeveer 11 700 km/u, maar lijken vanaf de aarde gezien stil te staan. De satelliet is altijd beschikbaar en schotelantennes kunnen er blijvend op gericht worden. Communicatiesatellieten moeten jarenlang blijven werken. Ze moeten daarom hun eigen elektriciteit kunnen opwekken, wat gebeurt met behulp van zonnepanelen. Als er licht op een zonnepaneel valt wordt er een stroom opgewekt. De zonnepanelen wekken genoeg elektriciteit op om de apparatuur van de satelliet te laten functioneren.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Draait de aarde,geraak je in de dampkring ?

Bericht door OBL-Rien »

Nestor martin schreef:Een raket moet met een snelheid en een bepaalde hoek binnenkomen.
Je bedoelt bv de apollo? I.e. een raket die terugkomt van de maan?
Dit soort raketten moet inderdaad met een bepaalde hoek binnenkomen, maar de niet met een bepaalde snelheid.
Anders gezegd, de hoek wordt bepaald door de snelheid. De snelheid moet immers tot 0 worden afgebouwd.
Als de hoek te klein is dan wordt er te weinig geremt en zal de raket de aarde voorbijschieten. Als de hoek te stijl is dan wordt er te hard geremt en komt er te veel energie vrij die de raket zou vernielen.

Voor satellieten is het iets anders, want een satelliet heeft niet genoeg energie om de aarde voorbij te schieten. Deze zou altijd wel landen, maar kleine hoeken zijn lastiger te controleren (dwz het landingspunt wordt onvoorspelbaar), dus kiest men een hoek die snel genoeg remt, maar waarbij de energie opname klein genoeg blijft.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie