ongenode gasten

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

ongenode gasten

Bericht door Lieve »

In onze tuin hebben we momenteel 4 kippen.
Natuurlijk krijgen onze kippetjes dagelijks een hoeveelheid granen e.d.
Deze graantjes en andere kippen lekkernijtjes brengen veldratten mee die ook een graantje komen mee-eten.
Ondanks dat deze ratjes echt heel mooie diertjes zijn, zijn ze toch ongewenst.

Enkele jaren geleden is er een officiële dienst gekomen en sinds die tijd was het beter, maar ik vind het niet leuk dat er gif gestrooid word.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: ongenode gasten

Bericht door Tim »

Lieve,

Gif strooien mag ook niet meer. Men moet eerst vaststellen of er overlast is met een lokmiddel!, waarna ze vallen zetten of gif. Werd er in de landbouw maar zo gehandeld.

Best is een aardappelkist op de kop, met een ratteval met wat voer erin. Komen de kippen niet om, de ratten wel. Vergeet de entree niet te maken, voor de ratten.

Vallen kun je krijgen bij de agrarische winkels in het land.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ongenode gasten

Bericht door kockie »

We hebben hier een aantal doorloopvallen staan, gemaakt van (zoals veel hier) ouwe troep. Er wordt er regelmatig eentje gevangen. Zo'n doorloopval kun je in alle soorten en maten maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: ongenode gasten

Bericht door Dutch John »

Alles begint met ervoor te zorgen dat de ratten geen voer aan kunnen. Dus bakken met een hoge rand, zodat de kippen niet kunnen knoeien. Laat ze die nek maar uitrekken. Een zichzelf sluitende "trapbak" die opent als de kip op de loopplank staat. Voervoorraad in afgesloten kast. Regelmatig uitmesten. Een rat die voer kan aankomen begint niet aan gif en mijdt vallen en klemmen. Alleen de hongerigen en stommerikken vang je.
Maak een doorloopval groot genoeg en liefst van oud hout. Zorg dat er geen mensengeur aan hangt. Als je er één hebt, dan af en toe tegen de val te schoppen. Het beestje krijst en verjaagt daarmee de rest. Voor een tijdje... Een klem is echter goedkoper en doodt sneller.

Als ze geen voer aankunnen, ben je er zo vanaf of voorkom je al deze sores.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: ongenode gasten

Bericht door Pieke »

@Lieve,

Ik had hier tot voor kort ook een boel muizen onder het hok zitten. Het gemorste graan vond gretig aftrek, ze liepen letterlijk af en aan. Ik heb wat stenen geplaatst op hun 'aanlooproute' zodat die muizen, door de ren, in het blikveld van mijn kipjes kwamen.Binnen 3 dagen geen muis meer gezien. Die kipjes hebben ze gewoon opgegeten.Ik heb nog ergens een filmpje dat ze er eentje verorberen.

P.s. een van mijn eerste kipjes had ik Lieve genoemd :wink:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: ongenode gasten

Bericht door Lieve »

Hartelijk dank allemaal voor de tips, ik heb enkele aankopen gedaan. Nu installeren, dat is voor morgen.

@Pieke
Ik hoop dat Lieve veel eitjes gegeven heeft.
Hier heb ik de kippen met z'n tweetjes ratten zien verjagen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: ongenode gasten

Bericht door Dutch John »

Het lijkt erop dat ik de ratten definitief kwijt ben. Voorkomen is beter dan genezen. Korrelvoer zit tegenwoordig in een zelfgebouwde voerbak met automatisch afsluitende klep en hoge rand. Knoeien is onmogelijk. Droog meel wordt breivoer als je er wat water bijdoet. Knoeit dan niet meer. Wel 's avonds de open breivoerbak in een afgesloten kast wegzetten of er een deksel op leggen. Ergens hoog wegzetten heeft geen zin, de ratten kunnen klimmen als de beste of laten zich via een spant of gording in de bak vallen.
Nu kun je stellen dat de ratten overdag wel uit een open bak zullen vreten. Dat kan, maar niet als deze vol in het licht staat. Zorg dus voor veel daglicht in het nachthok. En nogmaals: een hoge opstaande rand voorkomt knoeien van voer.

Keukenafval gaat niet op de composthoop. Is ook vragen om ratten. Gooi het voor de kippen. Die halen het eetbare eruit en laten voor de ratten niets over.

Aldus zullen zich geen ratten vestigen. En anders zijn ze met een handje gif of een klem te verleiden wegens gebrek aan beter.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: ongenode gasten

Bericht door jwardenier »

Ratten en muizen , ja die hebben wij ook .Laatst een rattenklem gezet met kistje eroverheen tot overmaat van ramp meende de kat er toch bij te moeten en liep de volgende morgen met de klem om zijn poot in het kippenhok [Is weer volledig genezen ]
We hebben hier veel graan staan ook liggen er nog niet gedorste schoven op zolder, een waar paradijs voor muizen en ratten .
Afgelopen najaar heb ik 2 elektroniche ongedierte verjaag apparaatjes aangeschaft , door een geluidje welke ratten en muizen niet prettig vinden blijven de jutte zakken heel en ook in de schoven vind ik nog geen sporen van ongedierte . Eerder jaren waren er zakken met graan zo aangevreten dat het ondoenlijk was , er was eens een schijnbaar dove muis ,maar die is door onze hond gepakt .
De katten hebben zins kort een kattenluikje bij de voordeur en nu brengen die muizen ratten en vogeltjes in huis ,meestal dood maar heel af en toe ook een levende en dan worden de slaapkamers het jachtgebied van onze honden.Ook niet echt prettig ze rauzen alles onderste boven ,maar wakker worden terwijl een muis toekijkt vind vooral mijn vrouw niet erg geslaagd en ik dan ook weer niet ,wakker worden van een gillend en op bed staand dansend vrouwtje daar wordt mijn humeur niet beter van . J W
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: ongenode gasten

Bericht door Tim »

jwardenier schreef:een gillend en op bed staand dansend vrouwtje daar wordt mijn humeur niet beter van . J W
Ik ben nogal beeldend ingesteld, snap hem niet echt.

Heb je ook een foto?

Tim :mrgreen:
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: ongenode gasten

Bericht door jwardenier »

Je zal het er mee moeten doen dan je beeldend bent ingesteld , zou ik daar een foto van maken dan kan ik beter een dagje gaan vissen of zo [vooral niet thuis komen ]
Plaats reactie