Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door Tim »

Ow,

Ik zie dat David en myself elkaar wat overlappen. Een citaat van WA:

"We gaan een tijd tegemoed waarin het niet meer vanzelfsprekend is dat onze kinderen het beter hebben dan hun ouders."

Doe mij een citaat van onze almachtige vrijgezel waarin hij dit zo uitspreekt en met goeie maatregelen komt.

Volgens mij is ie meer bezig met de toekomst van de Beier en de huizenmelkers.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door deleted »

Sorry heren,

Verlichte despoten vind je overal ter wereld. Althans zo zien ze zichzelf steevast. Een buitenstaander heeft het dan eerder over een 'dictator'. ... eye of the beholder ...


Momenteel moeten die koningshuizen ook niet veel anders uitvoeren dan wat volksenthousiasmerende PR.
De doortocht die ik in het Journaal zag, leek bijvoorbeeld op 2 druppels water op de jaarlijkse aankomst van Sinterklaas.... wellicht hebben ze beide dezelfde producer ?


Eigenlijk geen gek idee, maak Sinterklaas koning. Die man is ook heel duurzaam.
"We gaan een tijd tegemoed waarin het niet meer vanzelfsprekend is dat onze kinderen het beter hebben dan hun ouders."
Dat sloeg dan vast op z'n eigen gezin, want de rest van ons zit al in die situatie.
G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door Tim »

G,

Ja, wellicht heb je gelijk. Het probleem ligt waarschijnlijk dieper.

Anders geschreven: Hoe kunnen we de huidige regering en of lokaal bestuur aanspreken op hun verantwoordelijkheden, waardoor er ook werkelijk wat verandert?

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door deleted »

Je hebt de 'elite' die je maatschappijvorm genereert.

Waarden en normen zijn nu eenmaal bij ons gericht op het 'individueel' succes.
School, daarna werk zijn de motor van onze maatschappij. En ze draait op concurrentie.
De beste zijn, de slimste, ... iedereen is concurrent van elkaar en het is 'ieder voor zich'.

Degenen die dan bovenaan op de ladder geraken zijn degenen die hier het best in gedijen.
Succes wordt gemeten aan de positie, niet andersom.
Een geweten en verantwoordelijkheidsgevoel en medeleven zitten in de weg in zo'n systeem. Die heb je dus maar beter niet op de weg naar de top.
En die heeft de top bijgevolg ook niet.

Meeste mensen vinden dat trouwens ook geen probleem. Die hebben een grenzeloos respect voor degenen die aan de top zitten. Zelfs degenen die zelf geen kans maken om de top zelf te bereiken.
Deze moraal van de grootste deel van onze cultuur zorgt ervoor dat de zaken blijven zoals ze zijn.

De top is een afspiegeling van de grootste gemene deler aan waarden, normen en 'idealen' van de maatschappij als geheel.
Als je dus vragen hebt bij de top, moet je volgens mij ook dezelfde vraagtekens plaatsen bij de maatschappij als geheel.

G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door frans »

Lees op http://www.prorepublica.nl/ het stukje "een duur sprookje" misschien ga je er anders over denken.
Lees nog meer en je vraagt je af waar de pek en veren zijn. :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door Paul Joosten »

frans schreef:Lees op http://www.prorepublica.nl/ het stukje "een duur sprookje" misschien ga je er anders over denken.
Lees nog meer en je vraagt je af waar de pek en veren zijn. :lol:
Blijf vooral je eigen gezonde verstand gebruiken. Het mijne zegt me dat dit nou niet bepaald het schoolvoorbeeld van een onbevooroordeeld en neutraal stukje proza is. Er staat heel wat (on)zin online...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door Pieke »

Lunch schreef:Ik ben toch benieuwd waar je die 50 miljoen vandaan haalt. Voor zover ik weet kost de troonswisseling 5,2 miljoen.

Hier komt die 50 miljoen vandaan http://www.nujij.nl/algemeen/monarchist ... 2291.lynkx. Ik heb het desbetreffende programma niet gezien,maar wel de aankondiging. Vreemd genoeg is die aflevering niet terug te vinden. http://www.uitzendinggemist.nl/programm ... van-waarde ,of is ie wellicht niet uitgezonden??

Hier nog een discussie http://monarchnie.nl/troonswisseling-ko ... g-miljoen/

Uit de link van Frans hierboven.

Op 4/24/2013 8:33:49 PM schreef wim3
Nu weer een onwettige troonwisseling dat allen al de stad Amsterdam meer dan 50 miljoen euro gaat kosten
En nu lees ik dat ze over een begroot vermogen van 25 miljard beschikken ( maar wellicht bedraagt dit 4 maal zo veel ) waarover ze geen belastingen hoeven af te dragen á 5 miljard ( bij 25 miljard ) Hoeveel biertjes zijn dat per hoofd van de bevolking?? Ik tik ze iig niet weg in één jaar.

En 7.000.000 voor Bea voor retourtjes naar Friso! Vanmorgen weer huilend afgerekend aan de benzinepomp,nu weet ik ook waarom er van die tissue's naast de pomp hangen :wink:

Leve de Koning,maar nogmaals :"Het mag allemaal wel wat minder"

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door David86 »

M.b.t. die 50 miljoen..

Wat kost een normale Koninginnedag het volk ? Dat feest zou toch wel gevierd worden, beveiligingskosten voor een "optreden" van de oranjes had je dan ook gehad en er zou ook weer heel veel politie op de been geweest zijn. Nu heb je de troonwisseling erbij. Ze hadden er ook 2 aparte feesten van kunnen maken, dat had meer gekost denk ik..

Beveiligingskosten vind ik een rare, de beveiliging word door het grootste deel verzorgt door ambtenaren die in loondienst zijn van het rijk. Politie, marechaussee en die "bijzondere jongens" moeten toch gewoon elke maand betaald worden, of ze ons nou prakeerbonnetjes uitdelen of in Amsterdam de oranjes "beveiligen" maakt volgens mij weinig uit. Misschien is die 26 miljoen dan wel gemiste verkeersboetes van die dag, veroorzaakt door agenten die voor de verandering eens wat anders aan het doen zijn dan burgers pesten en de staatskas spekken.
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door benthuis »

Pieke schreef:En 7.000.000 voor Bea voor retourtjes naar Friso! Vanmorgen weer huilend afgerekend aan de benzinepomp,nu weet ik ook waarom er van die tissue's naast de pomp hangen :wink:
Gr. Pieke
:lol: :lol: :lol: Scherpe observatie! :lol: :lol: :lol:
Ik dacht altijd dat het verband was, om het gapende gat te dichten....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door Pieke »

Pieke schreef:Vreemd genoeg is die aflevering niet terug te vinden. http://www.uitzendinggemist.nl/programm ... van-waarde ,of is ie wellicht niet uitgezonden??
Ik heb m al gevonden >> http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/se ... swisseling ( alleen toegespitst op de post beveiliging )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door ritsaert snijder »

Welke verantwoordelijkheid?
De ministeriële verantwoordelijkheid betekent dat de koning een marionet is van de minister president. Alles wat de Koning wil zeggen gaat langs de minister president. Dat gebeurt ook echt zo!
Dus lof voor de koning is lof voor de minister president!

@ David,
Ik ben het met je eens dat geld niet zo een heel erg belangrijk punt is. Ik geloof trouwens wel dat je in Nederland rustig het koningshuis kan afschaffen en dat de minister president dan gewoon eerste onder zijn gelijken kan blijven. Een dat we dan gewoon Koninginnedag kunnen vieren (kerst vieren we toch ook gewoon). En dat we dan een paar honderd miljoen per jaar besparen. Maar dat geld interesseert me het minst.

@ David,
Als ik je redenering volg dan zijn ambtenaren gratis. Ik ervaar dat maandelijks anders :lol:

Ik vind een constitutionele monarchie een drama. Prachtig theater maar ik snap niet dat er iemand echt serieus voorstander van kan zijn.

Een als je dan kiest voor een koningshuis, dan moet de koning ook wel echt voortkomen uit de koninklijke lijn. Het is heel aannemelijk dat dit niet zo is http://jacobusderoma.blogspot.nl/

Ik ben voorstander van een democratie. En ja, dat is de minst slechte oplossing. En het vertrouwen in Den Haag is laag... Maar de democratie die we nu hebben is in 1844 verzonnen en is dus dik 160 jaar oud...volslagen verouderd en nooit goed onderhouden. Ik ben voorstander van een nieuwe opzet. Op te bouwen vanuit de lokale democratie. Dat zou de start moeten zijn. Want onze eigen tuintje is vaak perfect verzorgd, maar komen we op straat (beheren we met elkaar) dan legen we onze asbak en rijden we door...
Tijd om daar met elkaar aan te werken. En de goede bedoeling om er samen voor te staan is al een heleboel waard. En de afrekenbaarheid van politici op de langer termijn is volgens mij wel te regelen.

Maar ja... (aanhakend bij Gandalf) een volk verdient zijn leiders :oops: .
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door David86 »

ritsaert snijder schreef: @ David,
Als ik je redenering volg dan zijn ambtenaren gratis. Ik ervaar dat maandelijks anders :lol:
Rits, ik stel niet dat ze gratis zijn, ik zeg dat ze toch wel betaald moeten worden of ze nu wat doen of niet..

Tenminste, als ik op mijn werk uit mijn neus zit te vreten krijg ik net zoveel betaald als dat ik hard aan het werk ben. Mij hard laten werken kost mijn baas dus niets extra.

Mijn probleem met democratie is dat we eens in de zoveel jaar uit een stel beroepsleugenaars mogen kiezen, de gene die het mooist kan liegen krijgt de meeste stemmen. Nadat we gestemd hebben trekken de heren hun eigen plan en tegen de tijd dat we ze verantwoordelijk gaan houden voor hun daden en niet nagekomen beloftes zijn ze met een volle portemonnee en een zwik wachtgeld met de noorderzon vertrokken, vaak richting de industrie of de financiële sector die zij in hun beroepsleven voor de staat bediend hebben.

En dan begint het verhaal weer opnieuw. Politici spreken tijdens het verkiezingsseizoen allemaal 1 keer de waarheid, dat is als ze elkaar leugenaar noemen.

Mijn gevoel zegt dat deze poppenkast meer kost dan het huis van Oranje en daarom eerst aangepakt moet worden alvorens we de koninklijke familie afzwaaien.

De bloedlijn van onze vorst doet me niet zoveel, al was het mijn buurman of collega vind ik het ook prima. Het gaat mij er om dat het volk de man kan confronteren met de gevolgen van zijn besluiten en dat de beste man voor zo'n 30 jaar in het zadel zit, als hij er een zooitje van maakt mag hij het dus ook zelf opruimen. Dat gegeven maakt een dergelijke leider hopelijk wat voorzichtiger in zijn beleid.

Een voorbeeld: "het kwartje van Kok" Kok is al bijna aan ouderdom gestorven maar het kwartje zit er nog op. Hij had beloofd dat het tijdelijk zou zijn.. maar hem kunnen we er niet meer op aanspreken.. en krijgen nu dus elke liter die we tanken een trap na van een politicus die de meeste jongeren niet eens meer kennen..

Groeten,
..
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door frans »

ritsaert snijder schreef: Ik vind een constitutionele monarchie een drama. Prachtig theater maar ik snap niet dat er iemand echt serieus voorstander van kan zijn.

Een als je dan kiest voor een koningshuis, dan moet de koning ook wel echt voortkomen uit de koninklijke lijn. Het is heel aannemelijk dat dit niet zo is http://jacobusderoma.blogspot.nl/


Maar ja... (aanhakend bij Gandalf) een volk verdient zijn leiders :oops: .
Ritsaert
Ik heb wel eens zitten mijmeren, leek me een aardige loterij....
Er lopen gegarandeerd heeeeel wat koninklijke afstammelingen in Nederland rond, die het niet weten.
De koninklijke lieden hebben vroeger hun geslachtsziektes niet met pissen opgelopen.... :fff


n.b. Tja, en dan mijn onderschrift, paarlen voor de zwijnen...
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door ritsaert snijder »

@ Frans,
dat klopt...maar waarschijnlijk is de echte Oranje lijn uitgestorven en dat maakt de kolder nog absurder.

@ David,
Ik snapte je punt ook wel, maar het gaat er om dat je bepaalde kosten redelijkerwijze naar het koningshuis kan schrijven. Dat zijn meer kosten dan men in het algemeen beseft; de koninklijke stallen, de RVD enzovoorts. Veel kosten zijn helemaal niet inzichtelijk.

We kunnen
kiezen uit een groep beroepsleugenaars
, aangezien we passief en actief kiesrecht hebben horen we daar zelf ook bij :lol: Maar dat is inderdaad wel een probleem. Het probleem is dat we in Nederland geen zin hebben om ons echt met het landsbestuur te bemoeien (en dan krijg je de leiders die je verdient) en dat het systeem (representatieve democratie) dat ook niet voldoende mogelijk maakt. Wat mij betreft gaan we aan de slag met die democratie.

Vind je het koningshuis echt een optie? Het zijn gewoon marionetten! En dan was Beatrix nog van het goede hout gesneden. WA is een sukkel is die wordt gered door Maxima. De monarchie is een spreekbuis voor de MP...dat is een feit. De overleving van de Oranjes komt door de mystiek van het koningshuis (de rotzooi blijft verborgen) en door de ministeriële verantwoordelijkheid (ze worden afgedekt door Den Haag en zeggen alleen wat ze mogen zeggen).

Een koning is een koning en staat boven het volk en wordt niet afgerekend door het volk. Een koning die afgerekend wordt door het volk is een gekozen president of een staatshoofd. Ik ben het er trouwens wel met je over eens dat politici meer worden afgerekend op de langere termijn.

Ik denk trouwens dat de heren het meer voor de macht doen dan voor het geld.
De bloedlijn van onze vorst doet me niet zoveel
Zonder bloedlijn geen koning... Maar als ik het zo op een rij zet ben je eigenlijk meer voorstander voor een staatshoofd die aangesteld wordt voor een langere periode. Maar hoe gaan we die dan selecteren?

Ritsaert



Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Heb jij vandaag ook een traantje weggepingt?

Bericht door Pietje »

Macht corrumpeert, en totale macht corrumpeert totaal.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie