Klimaatkast gerealiseerd

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Taita »

Enige tijd geleden heb op dit forum een topic aangemaakt over een klimaatkast http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=11&t=2190
Inmiddels heb ik deze kast gerealiseerd. Het is een forse kast geworden met buitenafmetingen van 220 breed, 75 diep en 220 hoog. De kast heeft een sandwich constructie en is volledig geïsoleerd met PUR schuim van 6 cm (R waarde 2,4). Ik heb twee deuren van de sloop over kunnen nemen die ook weer geïsoleerd zijn. De hele kast is gekit en voorzien van tochtband op om hem zoveel mogelijk luchtdicht te krijgen.

Afbeelding

De kast biedt heel veel ruimte. Op drie stevige rekken kunnen ongeveer 500 wijnflessen gelegd worden. Verder is boven en onderin plaats voor gistflessen en ander materiaal.

Afbeelding

Ik heb de airco buiten tegen de kast geplaatst en zo aangesloten op de klimaatkast. Met bouwschuim is een luchtdichte constructie verkregen. Ik heb de inlaatsensor gemanipuleerd met weerstanden waardoor de airco zelf de temperatuur regelt rond de tien graden. De uitstroomtemperatuur van de airco wordt flink laag (rond de 4-5 graden), Voor zover ik kan zien is er geen sprake van ijsvorming. Wel wordt er condens afgevoerd via een slang. De airco heeft maar enkele minuten nodig om de temperatuur van de klimaatkast op peil te brengen. Ik heb zoveel mogelijk massa toegevoegd door alle lege flessen en vaten die ik heb met water te vullen

Afbeelding

Tot zover alles prima, er is echter één probleem. Ik had verwacht dat de airco af zou slaan als de temperatuur op peil is. Op dat moment gaat de koeling wel uit, maar de ventilator blijft aan. In de laagste stand geeft de ventilator nog steeds een forse luchtstroom en flink lawaai. Dit kost energie en leidt bovendien tot overdruk in de klimaatkast waardoor er toch nog koude lucht ontsnapt. Ik moet nog een manier zien te vinden om de ventilator uit te zetten. Of ik moet op alternatieve manier koelen. ideeen zijn welkom.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Paul Joosten »

Meest simpele manier lijkt me een schakelcontact in de voeding van de ventilator. Een relais desnoods, aangestuurd door een thermostaat of misschien wel een of ander signaaltje in de airco zelf dat ook zorgt dat het koelen stopt?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Tim »

Taita,

Een vertraagd afvallend relais zetten via de stroomkring van de compressor. Als de compressor langer dan x minuten uit is, gaat de ventilator ook uit.

Je kan hem er niet rechtstreeks op zetten, omdat de compressor ook wel eens uitgaat om de verdamper de tijd te geven zijn "koude" af te geven. Zou de ventilator dan ook direct uitgaat, loop je kans dat de condens alsnog bevriest.

Tim
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Taita »

Bedankt voor jullie reacties. Hieronder wat plaatjes hoe het er onder de motorkap uit ziet en een schema

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een vertragend relais vind ik een goed idee. De compressor (CM in diagram) is eenvoudig te vinden, de ventilator (FMO in diagram) kan op meerdere snelheden draaien en heeft daarom diverse relais en draden. Ik wil hem op de laagste snelheid laten draaien. Welke draden moet ik dan hebben en kan ik die gewoon via 220V schakelen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Dutch John »

Een airco....

Je gaf eerder al aan dat een kelder onmogelijk is. Maar waarom niet 10 meter pijp ingraven, om koelende lucht door aan te zuigen met een ventilator van 2 W? Oké, kans op schimmel daar waar condens optreedt. Maar dat heb je met een airco ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Taita »

Ik wil eerst die airco goed aan het werk hebben. Ik ga later nog wel eens kijken of er mogelijkheden zijn om de koeling anders te realiseren. Ik heb nog geen alternatieven gehoord die mij overtuigen (allemaal theorie, maar heeft iemand het aan het werk gezien?). Ik denk dat ik nogal wat meer capaciteit nodig heb dan tien meter pijp om op warme dagen voldoende te koelen.

Overigens heb ik 5100Wp aan zonnepanelen op het dak liggen, dus als de milieubelasting je zorgen baart kan ik je wat gerust stellen.

Wie heeft suggesties t.a.v. die ventilator? Ik denk dat ik de kast maar open maak en ga meten op welke draden stroom staat en die dan ga schakelen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Dutch John »

Taita schreef: Overigens heb ik 5100Wp aan zonnepanelen op het dak liggen, dus als de milieubelasting je zorgen baart kan ik je wat gerust stellen.
Jevon's paradox.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door David86 »

John gebruikt hem wel vaker:

In economics, the Jevons paradox (pronunciation: /ˈdʒɛvənz/; sometimes Jevons effect) is the proposition that technological progress that increases the efficiency with which a resource is used tends to increase (rather than decrease) the rate of consumption of that resource.[1] In 1865, the English economist William Stanley Jevons observed that technological improvements that increased the efficiency of coal use led to increased consumption of coal in a wide range of industries. He argued that, contrary to common intuition, technological improvements could not be relied upon to reduce fuel consumption.[2]

The issue has been re-examined by modern economists studying consumption rebound effects from improved energy efficiency. In addition to reducing the amount needed for a given use, improved efficiency lowers the relative cost of using a resource, which tends to increase the quantity of the resource demanded, potentially counteracting any savings from increased efficiency. Additionally, increased efficiency accelerates economic growth, further increasing the demand for resources. The Jevons paradox occurs when the effect from increased demand predominates, causing resource use to increase.[2]

The Jevons paradox has been used to argue that energy conservation may be futile, as increased efficiency may increase fuel use. Nevertheless, increased efficiency can improve material living standards. Further, fuel use declines if increased efficiency is coupled with a green tax or other conservation policies that keep the cost of use the same (or higher).[3] As the Jevons paradox applies only to technological improvements that increase fuel efficiency, policies that impose conservation standards and increase costs do not display the paradox.


Ik geloof er wel in, de truc is volgens mij dan ook niet zo veel mogelijk ("gratis") energie zelf maken maar eerst zo weinig mogelijk gebruiken en dan een installatie afmeten op dat zeer bescheiden gebruik.. voor je het weet staat er een airco in de schuur te draaien voor je wijnflessen omdat je stroom (nu) toch niets kost.. dat kan niet de bedoeling zijn..
Laatst gewijzigd door David86 op 27 apr 2013, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Pietje »

effe door de vertaler gehaald....:

De Jevons paradox (economie) is de stelling dat als de technologische vooruitgang die de efficiëntie waarmee een resource wordt gebruikt verhoogt, dat het verbruik van die recource de neiging krijgt toe te nemen (in plaats van afname). [1] In 1865, de Engelse econoom William Stanley Jevons merkte op dat technologische verbeteringen die de efficiëntie van het gebruik van steenkool leidde tot een verhoogde consumptie van steenkool in een breed scala van industrieën. Hij betoogde dat, in tegenstelling tot gewone intuïtie, technologische verbeteringen niet kunnen worden ingeroepen om het brandstofverbruik te verlagen. [2]

De kwestie is opnieuw onderzocht door moderne economen die de effecten bestuderen van verbeterde energie-efficiëntie. Naast het verminderen van de hoeveelheid die nodig is voor een bepaald gebruik, verlaagt verbeterde efficiëntie de relatieve kosten van het gebruik van een hulpbron. Dat nodigt uit om het gebruik van het middel te verhogen, wat mogelijk de voordelen tegengaa van eventuele besparingen door efficiënter werken. Daarnaast versnelt de economische groei door verhoogde efficiëntie, wat leidt tot een verdere verhoging van de vraag naar grondstoffen. De Jevons paradox doet zich voor wanneer het effect van de toegenomen vraag overheerst, waardoor het gebruik van hulpbronnen verhoogt. [2]

De Jevons paradox is gebruikt om te betogen dat energiebesparing zinloos kan zijn, aangezien verhoogde efficiëntie het brandstofverbruik toe doet nemen. Toch kunnen verhoogde efficiëntie de materiële levensstandaard verbeteren. Verder, het brandstofverbruik daalt als verhoogde efficiëntie wordt gekoppeld aan een groene belasting of andere instandhoudings beleidsmaatregelen die houden van de kosten van gebruik van dezelfde (of hoger). [3] Zoals de Jevons paradox geldt alleen voor technologische verbeteringen die verhoging van de brandstofefficiëntie, het beleid dat opleggen behoud normen en hogere kosten niet de paradox weergegeven.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door deleted »

Einstein heeft in z'n jonge jaren ooit nog eens een frigo ontworpen die zonder electriciteit werkt.

Al is het niet zo'n succes geworden als de atoombom:

http://en.wikipedia.org/wiki/Einstein_refrigerator

Misschien in combi met een zonneboiler ?

G
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Taita »

Het is gelukt: als ik de witte draad onderbreek gaat de ventilator uit. Bedankt voor alle hulp. Zonder jullie zou dit echt niet gelukt zijn :fff

Wat moet ik met die Jevon's paradox, jongens. Mag een mens geen hobby meer hebben die een beetje energie kost?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door David86 »

Zo bedoel ik het i.i.g. niet. Gezien de gistingsflessen denk ik dat wijn maken je nauw aan het hart ligt, er zijn kwaaiere hobby's :)

Het is de gedachtegang m.b.t. het energieverbruik die even kritisch belicht werd. Je onderbewustzijn als het ware.. Het gaat dan ook over de redenatie die we als mens voeren.

Ik vind wijn maken ook erg leuk, goeie wijn drinken vind ik nog leuker, ik begrijp je hobby dus wel zeker.

Groeten,
..
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door Taita »

Ik heb een oplossing gevonden voor het uitschakelen van de ventilator in http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic. ... 218#503218
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Klimaatkast gerealiseerd

Bericht door David86 »

Gandalf heeft misschien een oplossing voor het uitschakelen van je airco http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=3419

Groeten,
..
Plaats reactie