aflossen of investeren?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

GeorgeBfast

Re: aflossen of investeren?

Bericht door GeorgeBfast » 13 feb 2013, 14:23

Ik zou gewoon investeren in die zonnepanelen. Ik denk dat iemand met een huis met een waarde van €400000 en een hypotheek van €50000 zich totaal geen zorgen hoeft te maken en met een gerust hart kan investeren in zonnepanelen. Stel dat waarde van woning halveert dan nog is het een relatief kleine hypotheek en is er niks aan de hand. Bovendien neemt door de investering van zonnepanelen de waarde van de woning enigzins toe omdat eigen elektriciteit kan worden opgewekt. Met het geld wat op de energierekening wordt bespaart kan men ook een stuk hypotheek aflossen. Aflossen is natuurlijk erg belangrijk als je een hoge schuld hebt maar we moeten ook niet overdrijven , een beetje geld laten rollen is goed voor de economie.
En de koop van zonnepanelen levert op termijn een besparing en is dus geen slechte investering.
Wat betreft het kopen van landbouwgrond zou ik willen stellen dat je ook hier geen tophypotheek op moet nemen. Als de grondprijs €50000,- per ha is zou ik nooit meer dan 50% van de aankoopwaarde durven te financieren. Mensen met vermogen kunnen dat relatief veilig stellen door aankoop van grond maar ook de grondprijs kan wel eens dalen. Zal nooit heel heftig zijn want er kan er geen bij geproduceerd worden maar het is in het verleden wel eens gebeurd. Zelf bezit ik ook 36 ha landbouwgrond en telen we korrelmais en aardappelen en nog wat grasland als voederwinning voor het jongvee. Ik zit trouwens ook te denken om te investeren in zonnepanelen maar dit vraagt in mijn geval wel om een enorme investering. 900 m2 asbest golfplaten laten verwijderen , nieuwe dakplaten laten aanbrengen plus zonnepanelen monteren die 21000 KW stroom produceren wat mijn eigen jaarlijks verbruik is. Ik heb nog geen duidelijke offerte maar waarschijnlijk gaat het om een investering tussen de €60000-€70000,-
Ga het komende maanden eerst allemaal nog eens goed op een rijtje zetten en wat offertes laten maken en vergelijken.

Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen » 13 feb 2013, 16:36

@Mees.
Een terzijde opmerking.
Als je besluit tot geheel aflossen is het volgende misschien het overwegen waard.
Laat de hypotheekakte niet doorhalen. Als je nog eens wat op hypothecaire basis wil financieren spaart dat kosten uit.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.

Mees*

Bericht door Mees* » 13 feb 2013, 16:40

Geheel aflossen? Ja, maar dan denk ik dat ik dat niet morgen doe (lees: kan) :wink:

Dutch John

Bericht door Dutch John » 13 feb 2013, 16:54

GeorgeBfast schreef:Ik denk dat iemand met een huis met een waarde van €400000 en een hypotheek van €50000 zich totaal geen zorgen hoeft te maken en met een gerust hart kan investeren in zonnepanelen.
Juist iemand met een relatief kleine schuld moet deze snel aflossen, als de mogelijkheid zich voordoet. Als je inkomen wegvalt, kan zelfs deze kleine schuld een molensteen om je nek zijn. Niet dat iemand die ver "onder water" staat maar raak moet doen, maar of je nu een beetje of heel erg failliet gaat, dat maakt volgens mij niet veel meer uit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

GeorgeBfast

Bericht door GeorgeBfast » 13 feb 2013, 18:33

Tja maar als iedereen zo voorzichtig wordt komt er totaal geen geld meer in de economie en zal de crises verergeren en dus de kans dat je inkomen wegvalt. Die zonnepanelen is toch een renderende investering en is geen dure vakantie of auto die alleen maar geld kost.
Laatst gewijzigd door kockie op 13 feb 2013, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd

Dutch John

Bericht door Dutch John » 13 feb 2013, 20:08

Onze economie is gebaseerd op groei; ons monetair systeem op schuld. En wat krijgen we dan: exponentiële schuldgroei. Loopt toch een keer kapot, tenzij de volgende generaties bereid zijn onze schulden te gaan afbetalen. Ik reken daar niet op.

Je hebt gelijk dat een renderende investering niet te vergelijken is met consumptiegoed. Maar de vraag was: aflossen of investeren. Je kunt ook lezen: vrijheid of rendement.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Zoete inval

Bericht door Zoete inval » 13 feb 2013, 20:22

Dat is zou voor voor mij echt helemaal geen reden zijn om geld uit te gaan geven.
Doe wat de meeste rust in je hoofd en je leven geeft, daar heb je namelijk het meeste plezier van.
Als je hypotheekloos bent, met lage maandlasten, kun/ wil je misschien minder gaan werken, of juist iets heel anders gaan doen. Wat wil je met de toekomst?

Mees*

Bericht door Mees* » 13 feb 2013, 20:24

Ik denk dat met name die vrijheid wel eens en probleem kan worden. In ons geval betalen we nu zegmaar circa € 250,-- met de huidige rentestand. Ik krijg er toch licht hoofdpijn bij als ik tegen m'n pensioentijd met 30% minder inkomsten (waarschijnlijk nog een stuk minder.........gok ik zo) ineens het dubbele zou moeten gaan betalen, in de jaren 80 kwamen er ook rentes van 12% voor. Dan valt dat volgens mij toch best tegen.
En ja, het is nog lang niet zo ver, maar als ik terug kijk in de tijd is m'n zoon toch best snel 17 geworden.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 13 feb 2013, 20:30

Maar als de investering beter rendeert dan de aflossing. Dan kan je dat extra rendement gebruiken om extra af te lossen. Voor nu is dat een simpele som en de toekomst .....
Ritsaert
groet!

Ritsaert

Jan.

Bericht door Jan. » 13 feb 2013, 20:45

Eigenlijk hebben de voorstanders van wel aflossen gelijk. Als je het op korte termijn bekijkt.

Moeilijk voor me om toe te geven.

Maar elke euro die als aflossing naar de banken gaat komt NOOIT meer in de economie.
Later las ik overigens dat de regering koos voor fictief aflossen en dat je die aflossing weer kon opnemen. Dat maakt het weer anders.

Uiteindelijk moet ik mijn gezin ook onderhouden Als bouwvakker ben ik dus afhankelijk van klanten die hun geld liever aan mij besteden dan aan een bank. [Want mijn eigen pups gaan altijd voor die van een ander] Daarnaast heeft bouwen en aanpassen aan je ouwe dag ook zo z'n voordelen.

Als wij in de situatie van Mees zaten zou ik pas aflossen als de kinderen het huis uit waren.
Want nu met jonge volwassenen in huis ben je echt veel geld nodig.
Later als je weer alleen thuis zit kun je met veel minder geld toe.
Je inkomen is misschien minder maar de schuld die je vooruit geschoven hebt is door de inflatie ook veel minder geworden.

In mijn achterhoofd houd ik steeds de gedachte dat er nu heden ten dage voldoende woningen zijn, meer mensen zijn die zelfstandig wonen, dan over zo'n twintig tot dertig jaar.
Laat die banken dan maar mooi verrekken met het fictieve geld dat in die huizen zit waar geen vraag meer naar is.

Met excuus dat ik ook zo'n duister kant heb :mrgreen:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 13 feb 2013, 21:00

Nou Mees, je hebt wel wat losgemaakt. Net alles nog even teruggelezen en eigenlijk heeft iedereen gelijk. Dat wil zeggen zwart/ wit bestaat niet, het is altijd grijs. Je moet beslissen vanuit je eigen situatie. Panelen heb je genoeg volgens mij. Collectoren is hobby. Als je kinderen het nu niet vereisen, is het dus aflossen.

DJ, weet je wat zuur is: nu 4 jaar buffelen. Dan gebeurt er iets en de curator gaat met de aflossing aan de haal. In zo'n geval pakken we de panelen op en is de electr rekening in een volgend leven gedekt. Niet echt motiverend om af te lossen dus. Doen we overigens wel, er moet een einde aan schuld komen.

David, panelen vormen waarschijnlijk een betere investering dan aflossen. Wij hebben ons systeem zo gedimensioneerd, dat als we zonder werk komen de electr rekening betaald is (mits saldering blijft). Zoals alle voorgaande posts laten zien, moet je op basis van je eigen situatie beslissen. Wij zijn aan alle kanten aan het besparen en dit wordt consequent van de hypotheek afgehaald. Als je het zo doet snijdt het mes aan 2 kanten.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 13 feb 2013, 21:03

Nou heb ik ook iets. Hier zijn meerdere eigen baasjes.
Die arbeidsongeschiktheidsverzekering stoort me. Elk jaar een bult premie. Verzekering eruit en elke maand 300 of meer van de hypotheek. Stom of niet stom? Wie heeft er geen en wie durft niet zonder?

Jan.

Bericht door Jan. » 13 feb 2013, 21:15

Ooit wel gehad. Nu niet meer want je gooit elk jaar ruim 4000 euro over de balk.

Toen ik eens wat had, [iets stoms natuurlijk] en aanspraak wenste te maken, bleek dat ik een wachttijd had van 4 weken voordat de edele heren wensten uit te keren.

Dus mijn inkomsten vielen weg en de klus moest wel klaar. Maar daar had ik conculega's voor. :P

Toen heb ik besloten dat we meer aan vriendschap hadden dan aan verzekeraars.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 13 feb 2013, 21:26

Ik schaar me compleet achter het antwoord van Jan!
Een goede verzekering voor ZZPers is niet te betalen!!
Beter te vervangen voor een netwerk van vrienden.

Toen ik mn poot verbrijzelde stond ik al snel noodgedwongen met gips op de ladder.
Mensen met oude polissen waren aantal jaar geleden nog redelijk uit met vaste percentage's uitkeringen etc.
Maar die voorwaarden zijn er al lang niet meer..
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

pelletpower

Bericht door pelletpower » 13 feb 2013, 21:27

Zo denk ik ook Jan. Als er werkelijk stront aan de knikker is, wordt je toch niet geholpen! Het verbaast me: de mensen van wie ik denk dat ze deze verzekering hebben, die hebben hem niet en andersom.
Toen ik het op mijn heupen kreeg en mijn vrouw vertelde dat ik'm buiten wilde zetten zei ze: en je betaald al 10jaar. Wat is dat nou voor antwoord? Moet ik dan van dak van de loods springen om een beetje rendement van de premie te hebben?
Bovendien betaal je de hoofdprijs en als er wat gebeurt ga je alsnog kopje onder. Bedankt Jan. Nog meer ervaringsdeskundigen? Ik was te snel, Benthuis kwam eronderdoor.

Plaats reactie