aflossen of investeren?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aflossen of investeren?

Bericht door deleted »

Tim schreef:Ik ben het maatje van beide niet.
Ben jij zeker het maatje van "de technologie" ?
Het wordt je niet gevraagd. Zou dit aan jou gevraagd moeten worden? Of, als het je dwars zit, zou je dit zelf moeten vragen?
Om dat met succes te vragen heb je middelen nodig. Lobbywerk.
In de praktijk hebben alleen de maatjes van "de economie" deze middelen.
Ook de gewone gebruikers laten zich vangen in dit verdeel-en-heers spelletje natuurlijk.
De helft is netto korting ontvanger van subsidie de andere helft netto bijbetaler. Nogal logisch dat deze het onderling niet eens geraken... Maar wie er ook(meer of minder, rechtstreeks of onrechtstreeks) betaalt, er is slechts één netto ontvanger in dit systeem en dat zijn de vriendjes van "de economie". Hun investering in 'lobbywerk' is er ruim weer op terugverdiend.

En ja als er in dit model dan achteraf nog andere kosten opduiken: netwerkkosten, brandweerinterventies, extra keuringsinstanties, recyclage, noodfondsen, rechtzaken tegen failliete bedrijven, ... enz, dan is dat weer een kost voor de gemeenschap natuurlijk. Zo gaat dat. Een economisch interessant model is er altijd één waarbij de winsten worden geprivatiseerd en de kosten genationaliseerd. De vraag blijft: voor wie interessant ?
Maak me om heel andere "subsidie" druk, die geheel niet aan mij toekomen of gevraagd worden. Als ik vragen stel krijg ik geen antwoord.
Ben niet helemaal mee welke je bedoelt, maar veel kans dat het om hetzelfde achterliggend systeem gaat.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:En ja als er in dit model dan achteraf nog andere kosten opduiken: netwerkkosten, brandweerinterventies, extra keuringsinstanties, recyclage, noodfondsen, rechtzaken tegen failliete bedrijven, ... enz, dan is dat weer een kost voor de gemeenschap natuurlijk. Zo gaat dat. Een economisch interessant model is er altijd één waarbij de winsten worden geprivatiseerd en de kosten genationaliseerd. De vraag blijft: voor wie interessant ?
Heb je het boek "Starving the monkeys" gelezen? :twisted:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aflossen of investeren?

Bericht door deleted »

Heb je het boek "Starving the monkeys" gelezen? :twisted:
Neen.
Vertel , vertel ...

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Ben jij zeker het maatje van "de technologie" ?
Nope, Heb nog geen idee wie m'n maatje wordt, of ik uberhaubt zo'n maatje wil hebben.

Qua achterliggend systeem, zal idd wel dezelfde zijn.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:En ja als er in dit model dan achteraf nog andere kosten opduiken: netwerkkosten, brandweerinterventies, extra keuringsinstanties, recyclage, noodfondsen, rechtzaken tegen failliete bedrijven, ... enz, dan is dat weer een kost voor de gemeenschap natuurlijk. Zo gaat dat. Een economisch interessant model is er altijd één waarbij de winsten worden geprivatiseerd en de kosten genationaliseerd. De vraag blijft: voor wie interessant ?
OBL-Rien schreef:Heb je het boek "Starving the monkeys" gelezen? :twisted:
Neen.
Vertel , vertel ...
G
In dat boek wordt de samenleving gezien vanuit het perspectief van quality-toevoegers en quality-nemers.
De quality-nemers zijn natuurlijk de monkey's.

Ik moest daar even heel hevig aan denken toen ik jou beschrijving las.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie