Herkenbaarheid hittebestendig glas

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door 12much »

Wie weet hoe je hittebestendig glas herkent? Tijdens het zoeken met Google zie de term enorm vaak gebruikt worden in folders over het inleveren van hittebestendig glas. Dit mag niet in de glasbak. Door het hogere smeltpunt vormt het taaie brokken in de glasovens.

Ik wil het natuurlijk niet weggooien, ik heb het tenslotte al 10 jaar bewaard, om nu eindelijk in mijn RMH te gaan gebruiken. Maar nu begin ik te twijfelen, het sneed wel heel erg gemakkelijk :?

Dus wie kan er iets zinnigs over zeggen? Er staan geen logo's of merktekens in. Het zijn glazen schuifdeuren waar zo'n hapje uit geslepen is om er je vinger achter te haken.
Never burn faster than your Wocket.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door account verwijderd »

Als je op de kopse zijde van het glas kijkt, dan kleurt het rood achtig.
Verwijderd
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door hotglass »

michel schreef:Als je op de kopse zijde van het glas kijkt, dan kleurt het rood achtig.
Als het heet is bedoel je? :lol:

12much.......
Hittebestendig glas is er in veel soorten en maten.
In het algemeen bedoelt men hier glas mee met een laag uitzettingscoëfficiënt, zodat temperatuur verschillen in het glas zelf niet onmiddellijk tot breuk leiden.
Vaak is het zogenaamd borosilicaat glas. Glas dus met hoog percentage borax, waardoor de het uitzettingscoëfficiënt
omlaag gaat. Glazen koffiepotten worden er van gemaakt, buisglas voor laboratorium techniek zijn er vaak van gemaakt.
Duran is een merknaam van Schott, Pyrex is de merknaam van het zelfde product van de firma Corning Glass.
Beide firmas hebben o.a. gezelschap van een Tsjechisch en een Indiaas glasbedrijf.
Al deze bedrijven maken ook vlakglas van dit materiaal een flinke sortering kant en klaar producten en dus buisglas.

Herkennen doe je het aan de geelachtige kleur (van de zijkant of de dikste kant) Verder is voor kritische toepassingen een echte test wel beter. Soms is te achterhalen waar het vandaan komt.
Op kant en laar producten staat soms een geperst merkteken Duran / Pyrex oid.
In deze kant en klaar geperste producten zijn er weer twee kwaliteiten hitte bestendig glas. Hoe lager het cijfer, hoe beter je het kunt gebruiken.

Testje ? een klein stukje glas bv 1 x 5 cm en enkele mm dik. en een pincet van rvs.
eerst voorzichtig warm maken en dan goed heet stoken ik een vlam van de soldeerbrander.
Daarna ff wegleggen (bv. 5 minuten) op een niet te koude ondergrond, een stukje hout oid.
Hittebestendig glas blijft wel heel, gewoon (gekleurd) vensterglas oaf glas met hogere uitzetting knapt kapot tijdens het afkoelen.

Veel plezier en pas op de gordijnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door hotglass »

De kans dat glazen schuifdeuren van hittebestendig glas zijn gemaakt is niet bijzonder groot.
Daar is het veel te duur voor.

Verder zijn een een aantal glassoorten voor kacheldeuren op de markt die een nog betere hittebestendigheid hebben als de boven beschreven borosilicaat glas soorten. Zogenaamd "glaskeramiek" met een uitzetting dichtbij de 0 doen het goed in deze toepassingen.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door 12much »

Gaaf, je was me alweer voor en gelukkig hebben we in ons lab geen gordijnen.. :evil: Ik ga er meteen stukje vanaf snijden om uit te proberen morgen. Een zijn er natuurlijk weer twee vragen....

- Speciale reden dat de pincet van RVS moet zijn?
- is goed heet stoken synoniem aan: RVS pincet begint te gloeien?

Deze "schuifdeuren" vereisen iets meer uitleg... Vrienden van mij hadden zo'n gigantische zwarte smederijkap boven een centraal geplaatste, rondom open haard die midden in een zithoek van de toch al niet kleine huiskamer stond. Omdat brandend hout nou eenmaal de neiging heeft om vonken rond te spetteren, wilde de verzekering niet voor een tweede keer de bank vergoeden als er niet iets mee zou gebeuren. Toen heeft de kachelbouwer er rondom glazen schuifdeurtjes in gezet, gewoon vlakglas in een u-profieltje, maar wél hittebestendig. Ze hebben toen 50 gulden per stuk gekost, (x2 per zijde, tel uit je winst)

Ik moet voor het kleur herkennen toch al naar mijn collega's toe....

Tnxx
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door hotglass »

Mogen pincetten om te werken dan ook ergens anders van zijn gemaakt?????
pisbakkenijzer doet het niet zo lang in een gasvlam :lol:

Goed heet is als het meer als 500 graden is (= als de eerste roetlaag helemaal verdwenen is) of als het voorzichtig buigzaam wordt.

Kijk dat zijn nog eens schuifdeuren! Van een kachelbouwer zijn het vrijwel zeker hittebestendige glasplaten.
Aan de andere kant is 50 gulden nu ook weer niet zoveel voor bijzonder glas.
Het zou dus in het slechtste geval gehard glas kunnen zijn.
Dat merk je dan al als je het gaat snijden of zagen. Dan gaat het gelijk in splinters.

succes!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door peterberg »

Afgezien van borosilicaat glas heb je ook nog de glas keramieken. Die hebben tot 700 graden Celsius een uitzettings coefficient van vrijwel 0. Ik ken er twee: de ene heet Robax en wordt gemaakt door Schott, de andere heet NeoCeram, fabrikant Nippon Electric Glass. De eerste is paars op de kant, de tweede oranje/amberkleurig. Pirex is wit of lichtgeel, gehard of gewoon glas is eigenlijk altijd groen op de kant. De kleur is een goeie manier om vast te stellen wat het is.

Overigens zijn keramische kookplaten ook gemaakt van een van de hierboven genoemde glas keramiek, maar dan heel donker gekleurd. Enne... gebroken spullen mogen niet in de glasbak, het heeft een hoger smeltpunt dan gewoon glas en daar heeft de verwerker veel last van.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door frans »

Heb een paar van die smalle kachel glaasjes gebruikt.
Wat mij opviel is dat het duidelijk een stuk harder was dan gewoon glas, was zeeeeer moeizaam te snijden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door hotglass »

@Peter,

Bedankt voor je aanvullingen.
Echter overschat niet de mogelijkheid om aan de hand van kleur vast te stellen welk glas je in handen hebt.
Het kan ook zomaar kleurglas zijn uit een heel andere (fabricage)hoek. B.v. voor glas-in-lood of andere decoratieve toepassingen.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door 12much »

Was ik dus het strookje vergeten mee te nemen, wél de opgevouwen krant, hoe suf kan je zijn?-)

Maar het antwoord diende zich vanavond vanzelf aan, droge tik en een paar prachtige kronkels dwars door het glas. Het liet zich niet in rechte banen leiden. De 5cm afstand van Peter waren niet voldoende.

Dus nu maar op zoek naar een échte hittebestendig glasplaat. Ik heb voor nood nog wel van die strookjes, maar dat vind ik niet zo mooi....
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door hotglass »

Tja, heb je in ieder geval duidelijk herkend dat het niet voldoende hittebestendig is voor de Rocket :?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas.

Bericht door Albert van WdJ »

frans schreef:Wat mij opviel is dat het duidelijk een stuk harder was dan gewoon glas, was zeeeeer moeizaam te snijden.
Heb het bij ons thuis in de schilderszaak ook wel moeten snijden.
Het is inderdaad veel harder dan gewoon vensterglas.
Je moet er echt meer kracht voor gebruiken.

Belangrijk bij alle glas snijden is dat je het snijvlak schoon maakt (beste met terpentine), dat je evt. een nieuw snijwieltje voorzet, en je glassnijder even in de terpentine dipt (alleen de snijzijde vanzelf :? ).
En dan in één handeling snijden zonder dat je snijwieltje aan de andere kant van het snijvlak van de glasplaat laat gaan. Dus net 2-3 mm voor einde stoppen.
Niet te snel snijden, maar rustig aan.
En altijd zorgen voor een gelijkmatig steunende ondergrond tijdens het snijden, en tijdens het breken.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door 12much »

Gewaarschuwd mens telt voor twee, zou je zeggen:-) Gaat mijn meisje een nieuwe inbouwoven voor haar praktijkruimte kopen omdat ze de Bestron heteluchtoven zat is. Stuk of onderweg, waaibomenkwaliteit dus.

Hey, denkt Boy natuurlijk, mooi glazen deurtje van hittebestendig glas, 6 voor een kwart gevulde instookbeurten en twee halfvolle géén vuiltje aan de lucht. Gemiddelde temperatuur tussen de 250-320 graden Celsius boven in de primaire vuurkamer met gesloten deur bovenin gemeten (plusminus 10cm naar binnen) met een RVS thermokoppel.

Vandaag ben ik met mijn zwager de ruimte tussen de 20cm dikke buizen op aan het vullen met dirtcob (vuile stampleem omdat er zwarte grond in verwerkt is.) Rocket volgepropt met hout en gaan met die banaan. Omdat ik in het heetst van de strijd graag weet hoe warm het is, deurtje opzij geschoven (zit gelukkig een handvat aan over de hele breedte) om de thermokoppel er doorheen te steken. 460 graden Celsius en stijgend, 1 grote klap, glas wat heel gericht naar links en rechts wegspat en alleen het handvat nog in mijn hand......

Duizend kleine brokjes die je vroeger ook in die securit/staalglas autovoorruiten had, allemaal smeulende plekjes om mij heen op de houten vloer, de stucadoorsloper en wat plastic bescherming die rondom op de vloer lagen. Dus dat gaat ook niet werken. Nou gaan de meeste ovens slechts naar de 250 graden, maar dit had ik niet verwacht. Het vuur begint als een bezetene te loeien, dus ik zet er in de gauwigheid een 12mm dikke Fermacel plaat voor. Binnen een paar minuten begint deze als een gek te roken en vanuit het midden droogtescheuren te vertonen.

Nu is de kans groot, dat het glas gespat is tgv het manipuleren tijdens het meten, beetje te ruw opzij geschoven etc. maar toch. Er liggen marmeren platen voor de ingang, brandblusser staat in de buurt. Ik heb een stuk beton op de 200 ltr oliedrum liggen met daar boven op houtblokken die niet helemaal droog waren. Die begonnen ook binnen een paar minuten stevig te roken en omdat ik dacht dat het stoom was, niet meteen aandacht aan besteed. Ze zijn allemaal verkoold aan de onderzijde. Ik laat het ding geen moment alleen, omdat we nog dik in de experimentele fase zitten en ik er nog niet vertrouwd genoeg mee ben. Maar dit illustreert wél weer dat je je altijd weer bewust moet zijn dat je letterlijk met vuur speelt en rekening moet houden met onverwachte wendingen.

Mijn zwager zei achteraf, dat het zomaar zo af had kunnen lopen dat we de hele middag bij de eerste hulp hadden gezeten als het glas naar mij toe was gespat. Ik zat met een synthetische sportbroek en halter shirt op mijn knieën voor de kachel toen het gebeurde.....(24 graden, sjouwen en stampen van emmers en kruiwagens met leem)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door frans »

Je hebt in ieder geval vast gesteld dat er voor gewone huis tuin en keukenovens gewoon gehard glas wordt toegepast.
In ieder geval geen (veel) hitte bestendig glas.
Ik heb een kachel ruit die zo heet is geworden dat er een laag van los is gekomen, dat vindt ik nog eens apart.
Maar niet gebroken!!
n.b. Die stroken die je hebt hebben het voordeel dat de opgebouwde spanning in ieder geval veel geringer is.
Overigens, spannend verhaal. had gefilmd moeten worden :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door 12much »

was niet te filmen, zo spannend... :shock:
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie