Probleem met blauwe natuursteen

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jhessels
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012, 16:18

Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door jhessels »

Ik heb in mijn living een schouw in blauwe natuursteen. Er waren restanten van lijm op de blauwe steen. Ik heb die proberen af te halen met aceton, maar de vlekken zijn nog slechter geworden.Kan mij iemand helpen om die schouw weer netjes te krijgen.Welk product kan ik eventueel gebruiken?Dank bij voorbaat.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door David86 »

Solvent naphta wil wel werken. dit oplosmiddel word vaak verkocht onder de naam "sticker verwijderaar"

Anders butyl acetaat of etyl acetaat, deze worden verkocht onder de naam "nagellak remover voor gevoelige nagels" o.i.d. kijk goed want soms is het aceton en soms een mengsel van eerder genoemde acetaten.

Succes
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door Jan. »

Alleen als je zeker weet dat het Belgisch Hardsteen is:

Probeer het eens met rozenblaadjes.
De bloemblaadjes wel te verstaan.

Soms wil tabaksap ook wel helpen. Pruimtabak.
Of uitgekauwde zwarevanelle ook hetzelfde uitwerkt weet ik niet.

Probeer eerst op een minder zichtbare plek.

Als alles schoon en weer droog is, in de slaolie zetten. Dan heb je minder kans op vlekken.

Laat het anders over aan een natuursteen bewerker, die hebben allerlei foefjes.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door David86 »

het is een kwestie van het oplosmiddel vinden dat van oorsprong in de lijm zat, voor veel "alles lijmen" is dat etylacetaat, die rommel noemen wij etac. Een lijm op etac basis lost ook wel op in butac (butyl acetaat)

Als je genoeg oplosmiddels aanbrengt en inwrijft op lijmresten (als dan niet uitgewreven) dan lossen de lijmresten op in het acetaat. (vandaar oplosmiddel) dit verdunde goedje word vervolgens opgenomen in de doek waar je mee inwrijft. Restanten verdampen snel, acetaten zijn net als de meeste zeer licht ontvlambare producten snel verdampt

Het voordeel van naphta is dat het een halffabrikaat is waar oplosmiddelen van gemaakt worden, derhalve is het erg breed toepasbaar.

Ik zie zo 123 rozenblaadjes en pruimtabak de wedstrijd niet winnen van een goeie lijm

Groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door Jan. »

Ik zie zo 123 rozenblaadjes en pruimtabak de wedstrijd niet winnen van een goeie lijm

Natuursteen behandel je niet met chemische stoffen, aangekoekte troep mechanisch verwijderen.

Daarna met natuurlijke stoffen terugbrengen in de gewenste staat.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door David86 »

http://www.natuursteentotaal.com/natuur ... 3&pageNR=3

Joehoe, Acetaten/naphta voor natuursteen, echter dik gesprijst

Waarschuwingen:

Schadelijk voor de gezondheid
Voor de reiniging van de vloer en alle voorwerpen verontreinigd met dit materiaal met veel water afspoelen.
De dampvorming niet inademen
Aanraking met de ogen en de huid vermijden
Draag geschikte handschoenen en beschermende kleding
Synthetisch product
Buiten bereik van kinderen houden
Werkruimtes goed ventileren.

chemisch..

boven dit product staat dan "the natural solution" :D marketeers...
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door Jan. »

Gasgasgas. :mrgreen:
Ja, jij durft het wel aan maar de topicstarter ken ik nog niet.
Laatst gewijzigd door Jan. op 20 nov 2012, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Probleem met blauwe natuursteen

Bericht door 12much »

Alles goed en wel..hoe kom je nou aan 123 rozenblaadjes?-)

Maar om nou ook een positieve bijdrage te leveren aan dit topic:

De suggestie van David snijdt wél hout. Je kunt die oplosmiddelen weer neutraliseren met rozenwater als je gevoelig bent voor al dat gas of de petroleumgeur (verkrijgbaar bij Turkse of Marokkaanse winkels voor weinig) en na droging zou ik er Marpol op smeren. Is na het drogen nog steeds van dat spul aanwezig of is de steen beschadigd? Gebruik dan voordat je er Marpol op smeert, een voor deze steen geschikt schuurmiddel. Je hoeft niet het hele oppervlak zwaar te gaan schuren want door de Marpol wordt de schuurplek geneutraliseerd/gecamoufleerd. Smeer het goed vlak uit en probeer het bij voorkeur eerst op een onzichtbare plek uit. Dit verandert de glans van je steen, en kan in kieren en scheurtjes witte lijntjes achterlaten, dan kun je beter Cerapol gebruiken. Beide hebben een hele hoge beschermende factor tegen vuil, vocht en beschadiging. Een soort coating zeg maar.
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie