Stroom verbruik uitrekenen en energie besparende maatregelen

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: stroom verbruik uitrekenen

Bericht door David86 »

Zomaar een meng ventiel ertussen zal er voor zorgen dat je was automaat ook met warm water gaat spoelen, dat is niet ideaal...

Spoelen koud
Wassen warm
Naspoelen koud
..
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: stroom verbruik uitrekenen

Bericht door Mees* »

AERNIE schreef:@mees,

leg eens uit water verpompen met lucht, Ik heb een 4 kamerfilter een stuk verder op staan en wat te bedenken om het organisme op gang te houden voor de koi's?

grusse,
http://www.nishikigoi-online.com/phpbb3 ... &start=312
in het bericht van 8 juni op pag 25 zie je hoe ik het opgelost heb. Het is de simpelheid zelve.
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: Stroom verbruik uitrekenen en energie besparende maatreg

Bericht door AERNIE »

Bedankt Mees voor wederom je reactie, eerlijk gezegd snap ik er geen reet van. ik zie dat je bent over gegaan op een makkie o.a. even buiten het onderwerp om wat betreft een makkie hoe zijn je bevindingen daarmee? kort gezegd ik heb enorme problemen met vervuiling in mijn 4 kamerfilter. Ik ben ooit begonnen ( nooit afgemaakt ) met een makkie diameter buitenpijp 315mm en binnenpijp 200mm.
de hoogte is nader te bepalen tot een hoogte van 900mm. situatie verder omschreven. vijver staat ongeveer 400mm boven maaiveld met in het tuinhuisje verder op gelegen de pomp opgesteld pal op het maaiveld (ook de pomp zonder voor filtering en moet ook aangepast worden ). Ik zit nog te denken aan een zeef maar die zijn zo machtig duur.

Met belangstelling wacht ik je antwoord af,

MVG,

Aernie
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Stroom verbruik uitrekenen en energie besparende maatreg

Bericht door Mees* »

Dag Aernie,

Hou er rekening mee,als er één soort handel mega is dan is het wel alles waar het woordje 'koi' aan hangt.

Ik ben inussen een kleine 10 jaar moderator op het forum in de link en heb daar al heel veel ellende voorbij zien komen tot meerdere echtscheidingen aan toe.
Alles voor de vijver en dan een jaar later ontdekken dat drukpompen, luchtpompen, UV verwarming enz tot exorbitante verhogingen van de energiekosten leiden. Mensen die ineens 4 tot 5000 euro bij moesten betalen zijn geen uitzondering.
Als je de Makkie (de naam is afgeleid van de Easy welke in het Nexusfilter zit; ooit bedacht door Jan Stienstra, de volksnaam Makkie komt van mij, ha) bouwt zoals hij ooit bedacht is heb je een perfect voorfilter, daarna een bak met bewegend bed en je bent klaar. Het kan in de meest simpele bakken ingebouwd worden. Vervolgens gravity aansluiten en met een airlift je water verpompen. Een luchtpomp heb je toch nodig dus die kun je net zo goed nuttig inzetten. Ik ben mijn zelfde vijver ooit begonnen met twee vortexen van 1,5 m3 een vierkamerfilter van 2m3, een Answer, stapels japanse matten en bewegend bed.
Ik heb nu alleen de twee vortexen nog met statisch en bewegend bed. Afscheid genomen van de Answer (aangedreven door een forse waterpomp), vierkamerfilter, drie behoorlijke waterpompen, twee UV 55' en een forse luchtpomp.
Het scheelt een kleine 700w = €1400,-- p/jaar (alles draait continu). De enigen die er ooit wat aan hebben gehad zijn de koidetailhandel en Essent

De vijver (35 m3) is kraakhelder
Als je nieuwsgierig bent: Werkendam
AERNIE
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 okt 2012, 21:59

Re: Stroom verbruik uitrekenen en energie besparende maatreg

Bericht door AERNIE »

Hoi Mees,

Werkendam kozakkenboys :-p is een heeeel eind uit de buurt ik ben zelf woonachtig in Rijssen.
Ik zal is kijken of ik meer over je verhaal en wat duidelijke foto's kan vinden en hoe ik zoiets zelf kan maken ( ik begrijp nog steeds slecht hoe het zit ). Ik heb maar 10 kuub inhoud en een overbevolking ik zou heel graag willen dat ik de boel is fatsoenlijk onder de knie kan krijgen zonder een hoop gemartel. Wat betreft energie kosten moeten we niet zeuren het is hobby maar beheersbaar houden moet goed te doen zijn. Ik zal is kijken of ik een foto kan schieten van het makkie. Maar ik vraag me af of de inhoud voldoende is. de japanse matten in de 2e kamer heb ik vervangen door om de tralies een stuk vliegen hor te maken. hier achter blijft veel vuil kleven en is makkelijk schoon te maken. raakt het hor verstopt gaat die als een brievenbus open staan ( kan ik wel elke dag doen maar ben gekke Henkie niet ).
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Stroom verbruik uitrekenen en energie besparende maatreg

Bericht door Mees* »

Zoek eens op 'airlift' en 'koivrienden.be', zij zijn de airlift steeds verder aan het doorontwikkelen; er gaat een wereld voor je open.

Succes!
Plaats reactie