Klimaatkast zelfbouw

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Taita »

Sinds een tijdje maak ik zelf wijn en heb ik de behoefte deze goed op te slaan. Helaas heb ik niet de beschikking over een kelder en is deze door de hoge grondwaterstand ook lastig te realiseren. Ik overweeg daarom de zelfbouw van een grote klimaatkast in mijn schuur. Ik denk daarbij aan de volgende opzet:
- inhoud ongeveer 3 m^3
- zeer goede isolatie door glaswol, PUR of PIR platen (R2,5 tot 4)
- Inhoud bereikbaar door met hetzelfde materiaal geisoleerde deuren
- koeling door een (oude) koelkast waarvan ik de deur verwijder en de voorkant in de kast en de achterkant buiten de kast plaats
- een kleine ventilator voor het verspreiden van de koeling
- temperatuur 10-12 graden
- verwarming met een thermostaat en een verwarmingselement (ben ik nog niet helemaal uit)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die ook een klimaatkast gemaakt hebben. Verder vraag ik me af of een koelkast voldoende capaciteit heeft om een dergelijke goed geisoleerde kast te koelen. Ideeën voor thermostaat en verwarming zijn ook welkom.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door deleted »

Ik heb geen ervaring met klimaatkasten. Maar voor zo'n beperkt volume en matige temperatuur moet er toch ook een passieve (niet energieverbruikende) oplossing zijn ?
Ik weet dat er prefab-kelders bestaan, maar die zijn wellicht te duur en te groot; Al eens naar een kleine betonnen watertank gekeken om die in de grond te steken en als kelder te gebruiken ?

G
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Taita »

Monolytische kelders zijn inderdaad erg duur. Een kleine kelder (in feite een waterdichte afgesloten kuil) in de garage was aanvankelijk mijn eerste idee. Maar dit is lastig te bouwen en goed waterdicht te krijgen. Ik zit hier 3 meter onder NAP, het water staat hier nu 10cm onder de graszode. Verder heeft dit nadelen qua toegankelijkheid. Omdat ik het heel goed wil isoleren mag een klimaatkast in deze opzet misschien van de leden van het ecologieforum? Overigens zit ik eraan te denken om de warmte die het systeem genereert te gebruiken om in een tweede goed geisoleerde kleine ruimte planten te kweken of misschien zelfs aquariumvissen te houden.
Laatst gewijzigd door Taita op 10 jan 2012, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Chicken Power »

Hallo Tatia,

Wat je wil is zeker zo te verwezenlijken.

Wat je wel moet bedenken, is dat je zeer goed aandacht moet geven aan de isolatie aan de buitenkant. Die moet echt dampdicht zijn, anders wordt het een natte en schimmelende bende die vooral niet meer isoleert. Kunststof schuim lijkt dus al wat praktischer.

Je kan meer dan een koelkast nodig hebben tot je er een hebt die dit wel aankan. Het vermogen van de elektromotor is afgestemd op een verdampingsdruk die hoort bij een koelruimte temperatuur van 0 tot 7 graden. En dat dan ook nog bij een inhoud van 2 a 3 honderd liter. Jij zit dus in alles dik hoger. Het zou maar zo kunnen zijn dat de eerste kast die je probeert, het niet trekt. Zie dat met een ampèremeter in de gaten te houden.

Voor de verwarming kun je zo’n vorstbeschermer van 500 W gebruiken, maar pas wel op met de brandveiligheid van je constructie.

Zorg vooral ook voor massa binnen de isolatieschil, dat zorgt voor een zo constant mogelijke temperatuur.


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door deleted »

Cp,

Zou het misschien ook mogelijk zijn om een waterbuffer in te zetten als stabiele massa om koelte langer vast te houden ?
Eventueel aangesloten op het grondwater dat hier blijkbaar niet al te diep zit ?

Wat is de temperatuur van grondwater eigenlijk ? Is die ook niet erg stabiel ?

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Tim »

Hallo,

Zou het niet beter zijn een type koelkast te zoeken met een aparte verdamper? Vaak zie je die in wat oudere koelkasten als vriesvakje. Die zou dan met een computer ventilator oid fan actief de koude kunnen verspreiden.

Afbeelding

Net wat Cp zegt, zonder goede koude afvoer, denk ik dat de compressor blijft janken en je verdamper alleen maar aanvriest.

Heb je geen kruipruimte? Door dat gat past precies een krat (zelfgebrouwen) beugels. En een flesje geeft niets om natte voetjes :mrgreen:. Je moet het krat alleen niet vergeten :oops:.

G: Grondwater is typisch 9 a 10 graden. Idd, je kan ook au bain marie. Waterpompje neemt minder dan een compressor.

Tim
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Taita »

Bedankt voor het meedenken. Ik heb inderdaad geen kruipruimte, mijn huis is gebouwd op een massieve betonplaat die rust op gestabiliseerd zand.

Met een flinke wijnvoorraad is de temperatuur voldoende gebufferd lijkt me.

Het gebruik van grondwater om te koelen is een interessante optie. Maar ik denk niet dat ik voldoende grondwater kan aanzuigen. Ik zou dan een drainagebuis diep moeten ingraven, maar dan wordt het een hele operatie. Verder is het voor de wijn belangrijk de temperatuur stabiel te houden. Als het warm is moet het systeem voldoende capaciteit hebben om het op 10-12 graden te houden en ik vraag me af of dat met grondwater lukt.

Ik heb wat zitten rekenen aan het maximale theoretische energietransmissie op basis van de volgende uitgangspunten:
- Grootte kast is 2(h) bij 0,8 (d) bij 2 (b) dus 3,2m^2 inhoud
- Oppervlakte (A) is dan 15,2 m^2
- Isolatie waarde (R-waarde) 2,5
- Maximale temperatuurverschil (T) is 30-10= 20 graden
Energietransmissie is dan Q=A.T/R=15,2*20/2,5= 122 W

Een gemiddelde koelkast moet dit toch kunnen leveren lijkt me. Het gaat hier om de maximale transmissie. In veel gevallen is dit getal veel lager. Bovendien is een koelkast een warmtepomp: om 122 W kou te leveren zou maar een kleiner wattage aan energie nodig moeten zijn, of maak ik hier een denkfout?

Een koelkast met verdamper lijkt me juist niet handig omdat dit tot veel ijsvorming zal leiden. Ik zat juist te denken aan een normale koelkast met een grote capaciteit (van zichzelf een slechte isolatie) zonder vriesvak. Eén of meer computerventilatoren om temperatuur overal gelijk te houden(moet wel op 220V kunnen draaien)

Belangrijkste uitdaging lijkt me het goed luchtdicht krijgen van de constructie, met name de deuren.

Kloppen mijn overwegingen?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door OBL-Rien »

Een bovengrondse kelder?

Bv een lage stenen of betonnen constructie waar je een halve meter zand overheen gooit?

Dat kost wel wat ruimte, maar die kun je eventueel nuttig gebruiken om er dingen op te verbouwen (een grote kruiden en/of groente spiraal bv)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door deleted »

Een erg oude oplossing is ook een 'ijskelder'. http://nl.wikipedia.org/wiki/IJskelder
Soms was die ook bovengronds zoals Rien hier beschrijft.
En de temperaturen waren het hele jaar rond zelfs lager dan hier gewenst voor de wijn.

En het zal wel een beetje naast de kwestie zijn voor de topicstarter, maar ik vond dit werkje toch echt de moeite voor de geïnteresseerde zielen:
http://studiodi.home.xs4all.nl/IJskelderBoekje.pdf

Mocht er interesse zijn voor het 'ijskelder'-concept, dan splits ik wel een en ander af naar een nieuw topic.

G
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Taita »

Een bovengrondse kelder is een aardige gedachte die ik nog even laat bezinken. Een probleem wat ik zie is dat ik hier op puur veen zit met een dunne teellaag die het veen afsluit. Als ik de kelder moet afdekken met eigen grond moet ik wel veen gebruiken. En veen in de buitenlucht 'verbrand'. Ik zie dat duidelijk aan het veen dat ik in het verleden heb uitgegraven uit de vijver. Oplossing zou zijn dat ik grond laat aanrukken. Zo'n kelder wil je een beetje dicht bij huis. Daar is natuurlijk de tuin ingericht.

Een ijskelder kende ik niet. Maar als ik de omvang van de voorbeelden zie is dat een enorm ding en daarom geen reele oplossing. Verder vraag ik me af of in sommige van onze winters voldoende ijs te leveren valt. Ik heb hier dit jaar nog geen ijs gezien.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door OBL-Rien »

Ik weet niet hoe groen je vingers zijn, maar als je op een laag veen zit is het misschien juist interessant om een flink stuk grond met aarde te hebben. Dan kun je opeens veel meer soorten planten zetten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Taita »

Misschien wek ik een verkeerde indruk, maar ik koester inderdaad de voordelen van mijn woonplaats. Zuurminnende soorten zoals Rhodo's en heide gedijen hier heel goed. Bovendien, mochten brandstoffen echt onbetaalbaar gaan worden dan kan ik nog altijd mijn perceel als turf opstoken :-)
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Paul »

Ik zou zelf voor de grote klimaatkast gaan. Zeker een Rd van 2,5 proberen te halen en alles ontzettend goed luchtdicht maken.

Voor de koeling heb je geluk. 10-12 graden is niet heel koud. De gemiddelde jaartemperatuur in Nederland is 9,3C, maar het laatste decennia meer iets van 10C. Ik zou zelf proberen om te koelen met grondwater. Als je dit wat dieper betrekt en niet al teveel, dan varieert de temperatuur hiervan door het jaar nauwelijks en zou je zo altijd een bron van ongeveer 10C moeten hebben. Je kunt dan aan in je kast een paar flinke radiatoren hangen die je periodiek spoelt met nieuw water. Bijvoorbeeld eens per twee uur een hydrofoorpomp 5min laten pompen met een tijdklok.

Even rekenen:
50L / 2uur met een dT van 2K = 25L x 2K x 4180J / 3600 = 58W
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Taita »

Ik kreeg nog een nieuwe ingeving. Stel dat je in de klimaatkast een diepvrieskast zet met de achterkant aan de buitenkant. De diepvrieskast is geisoleerd, maar onttrekt toch warmte aan zijn omgeving. Mogelijk dat je hiermee zelfs gratis koeling kunt realiseren, terwijl het verbruik van de diepvrieskast wordt beperkt. Of dit voldoende is om bij een hittegolf de temperatuur op 10-12 graden te houden is natuurlijk de vraag. In de winter kan dit wel eens teveel van het goede zijn en moet de diepvrieskast gesccheiden worden van de rest door er een plaat isolatie tussen te zetten.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Klimaatkast zelfbouw

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:Zou het misschien ook mogelijk zijn om een waterbuffer in te zetten als stabiele massa om koelte langer vast te houden ? Eventueel aangesloten op het grondwater dat hier blijkbaar niet al te diep zit ?
Zoals naderhand al toegelicht, prima alternatief. Maar wel met een retour ‘bron’, niet op het riool lozen.
Tim schreef:Zou het niet beter zijn een type koelkast te zoeken met een aparte verdamper? Vaak zie je die in wat oudere koelkasten als vriesvakje. Die zou dan met een computer ventilator oid fan actief de koude kunnen verspreiden.
Zou in de uitvoering en stuk praktischer kunnen zijn. Hoeft alleen de verdamper in de kast te komen. Wel een condensbak maken.
Taita schreef:Met een flinke wijnvoorraad is de temperatuur voldoende gebufferd lijkt me.
Alles wat je aan massa meer hebt, maakt de temperatuur meer constant.
Taita schreef:Ik zou dan een drainagebuis diep moeten ingraven, maar dan wordt het een hele operatie.
Valt mee hoor, hogedrukspuit met een ontstoppings lans, en hij zit er zo in.
Taita schreef:Ik heb wat zitten rekenen aan het maximale theoretische energietransmissie op basis van de volgende uitgangspunten:
Ik laat het echte rekenwerk altijd door een derde doen, naar mijn gevoel vindt ik jouw uitkomst redelijk laag. Ik kom in bij jouw maatvoering al aan een andere oppervlakte.
Taita schreef:Een gemiddelde koelkast moet dit toch kunnen leveren lijkt me.
Zeker in absolute zin. Maar het van het relatieve verschil van werktemperatuur, en dus de druk, af. De elektromotor moet die wel aankunnen.
Taita schreef:Bovendien is een koelkast een warmtepomp: om 122 W kou te leveren zou maar een kleiner wattage aan energie nodig moeten zijn, of maak ik hier een denkfout?
Nee, helemaal juist, opgenomen vermogen zou 45 tot 50 Watt zijn.
Taita schreef:Belangrijkste uitdaging lijkt me het goed luchtdicht krijgen van de constructie, met name de deuren.
In dat verband ook nog even naar de maten, zou je niet meer voor een kastmodel gaan, je hebt nu een breed front met veel deuroppervlak en bijbehorend kou verlies. Deurafdichtingen blijven lastig, en erg schimmelgevoelig door het condens wat er op neerslaat.
Taita schreef:Mogelijk dat je hiermee zelfs gratis koeling kunt realiseren, terwijl het verbruik van de diepvrieskast wordt beperkt.
Gratis bestaat niet. Hooguit dat je het verlies nog nuttig aanwend.
Taita schreef:Of dit voldoende is om bij een hittegolf de temperatuur op 10-12 graden te houden is natuurlijk de vraag.
Dan zul je de deur tijdelijk wat kunnen openen, moeten natuurlijk geen zwaar kritische levensmiddelen in bewaard worden natuurlijk.
Taita schreef:In de winter kan dit wel eens teveel van het goede zijn en moet de diepvrieskast gesccheiden worden van de rest door er een plaat isolatie tussen te zetten.
Of je keert de vrieskast om. Dan gebruik je hem idd als warmtepomp.


Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie