weerstation aan computer koppelen

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

weerstation aan computer koppelen

Bericht door ludo »

Hoi, ik weet niet of dit hier thuishoort, indien niet dan moet de moderator het maar verzetten.

Voor mijn vogelverwarmingsproject zou ik graag bijhouden of het werkt.
Daar heb ik iets voor bedacht.

Ik bezit van die digitale weerstationnetjes die draadloos doorgeven wat de temperatuur buiten en binnen is.

Er wordt dus een signaal uitgezonden en een zekere code (protocol)
Die zou ik willen "aftappen" en opslaan op mijn computer zodat ik dit kan in statistieken omzetten.

Iemand enig idee of dit kan ?
Of bestaat er al zo iets om op je computer aan te sluiten met software en alles ?

Groeten

Ludo
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik vond het onderwerp inderdaad in de verkeerde categorie staan en heb 'm dus verplaatst.

Ik denk dat de weerstationnetjes die je bedoelt een eigen protocol gebruiken dat lastig te onderscheppen valt.

Misschien heb ik wel een alternatief:
een kleine electronische schakeling die op aanvraag de temperatuur uitleest. Zelf heb ik dat ook al eens gemaakt als experimentele schakeling.

Het gaat om een ds1820, een kleine electronische component die met een 2 draads verbinding temperatuur kan meten. Op deze 2 draden kunnen meerdere thermometers geplaatst worden.

hier is een schakeling (en meer informatie) te vinden....

nadeel is dat bij de meting altijd een computer (of microprocessor schakeling) aan moet staan. Dit zal het geheel niet milieuvriendelijker maken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bij http://www.conrad.nl wordt een onafhankelijke datalogger voor temperatuur en vochtigheidsgraad aangeboden voor 39,95 euro. Inclusief software op CD-rom voor het grafisch weergeven van de uitgelezen resultaten.

Het typenummer is TFD 128
Het bestelnummer 646208-11

Dirk
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Bedankt voor het antwoord

Ludo

ps de computer staat al continu op wegens andere redenen
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:Bij http://www.conrad.nl wordt een onafhankelijke datalogger voor temperatuur en vochtigheidsgraad aangeboden voor 39,95 euro. Inclusief software op CD-rom voor het grafisch weergeven van de uitgelezen resultaten.

Het typenummer is TFD 128
Het bestelnummer 646208-11
Ik heb in de gebruiksaanwijzing gevonden dat, wanneer dit apparaatje wordt ingesteld om alleen de temperatuur te meten, er 252 dagen lang kan gelogd worden bij een interval van 5 minuten!

Voor wie het kan gebruiken, biedt dit apparaatje veel voor weinig geld.

Dirk
DimaX
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:29

Bericht door DimaX »

Dirk Bauwens schreef:Bij http://www.conrad.nl wordt een onafhankelijke datalogger voor temperatuur en vochtigheidsgraad aangeboden voor 39,95 euro. Inclusief software op CD-rom voor het grafisch weergeven van de uitgelezen resultaten.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Het typenummer is TFD 128
Het bestelnummer 646208-11

Dirk
Bedankt zocht ook zo iets !
Plaats reactie