Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jeske
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:58

Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Jeske »

Hallo allemaal,

Om af te studeren aan de Universiteit Twente, doe ik onderzoek naar communicatie vanuit de Rijksoverheid omtrent windenergie. Met dit onderzoek wordt in kaart gebracht wat burgers vinden van de manier waarop het Rijk communiceert over nieuwe locaties voor windmolenparken.

Deelnemen aan deze korte vragenlijst duurt slechts 10 minuten en is anoniem. De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt om het Rijk aanbevelingen te doen over hoe zij het beste om kunnen gaan met communicatie richting hun burgers over windenergie, in het kader van mijn afstudeerstage bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Ik heb zo'n 200 respondenten nodig, dus je zou me echt heel erg helpen door de vragenlijst in te vullen. Vanzelfsprekend kan ik eventuele vragen hieronder beantwoorden en kunnen de resultaten indien gewenst opgestuurd worden.

De link naar mijn vragenlijst is: www.thesistools.com/onderzoek_windenergie

Alvast bedankt,

Jeske
Student Universiteit Twente
Stagiair Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door hotglass »

Zo langzamerhand is bij deze overheid met betrekking tot haar communicatie met de burgers over allerhande vraagstukken toch wel duidelijk
dat ze steeds de meest gunstige manier zoek om de publieke opinie te manipuleren.
Nu vraagt diezelfde overheid ook nog hulp van het publiek en een student om het nog gemakkelijker te maken????????

KRIJG TOCH G>>./hjnv.>> het heen en weer!!!!! :evil:
Jeske
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:58

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Jeske »

Hallo,

Het is juist de bedoeling van de overheid die perceptie weg te nemen. Vandaar dit onderzoek om te achterhalen of dit eventueel een geschikte manier is om burgers écht te betrekken en niet enkel de publieke opinie te manipuleren. Maar dat lijkt jou dus geen goed idee?

Groeten,
Jeske
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door deleted »

Neen natuurlijk niet.

De massa moet niet gemanipuleerd worden tot een "gevoel" van inspraak.

Maar de inspraak en participatie zelf moeten georganiseerd worden.
En een ander belangrijk aspect is dat dat niet enkel voor windmolens geldt.

Voor infotainment kunnen ze een reclameblok huren bij de 'nationale milieuloterij', maar dat is op een ander forum ...

G
Jeske
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:58

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Jeske »

Hoi Gandalf,

Ik ben het met je eens dat het niet alleen om het 'gevoel' moet gaan, maar dat de participatie echt georganiseerd moet worden, en (niet geheel onbelangrijk) dat hier vervolgens ook naar geluisterd moet worden. Mocht uit mijn onderzoek blijken dat participatie inderdaad wérkt, dan zal ik dat ook zeker aanbevelen aan de overheid. Dan is het nog hopen natuurlijk dat daar naar wordt geluisterd.

Groeten,
Jeske
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door deleted »

Ow. Inderdaad. Heeft een reden: Nu zie ik dat telkens je inlogd je een andere versie van informatieverspreiding krijgt.

Hotglass en ikzelf hadden waarschijnlijk de versie waar je helemaal géén concrete info kreeg of inbreng kon doen.
Anderen krijgen wel concrete info en inspraakmogelijkheden.
Bedoeling van de enquete is te kijken hoe mensen onder deze verschillende info-& inspraakniveau's hun weerstand/medewerking verandert tov het project.

Jullie moeten op de univ toch echt eens aan ip-blokkering denken bij enquetes ....

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door deleted »

Ik vind inspraak en participatie prima. Laat daar geen twijfel over bestaan.

Maar ik stel vast dat de overheid, zeker in België, daar zelf héél weinig moeite voor doet. In die context verwondert het me dat voor windmolens er steeds zoveel enquetes, inspraakmogelijkheden enz aan de buurt gegeven wordt.
Hoeveel fabrieken, snelwegen enz zouden er komen moest er daarook steeds een gelijkaardige draagvlak bij de buurtbewoners nagestreefd worden ? Ik denk niet veel ?

Dus waarom steeds die vragen bij windmolens en niet bij al de andere zaken ?
Buurtparticipatie en inspraak lijkt iets exclusiefs te worden voor windmolens ...

G
Jeske
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:58

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Jeske »

Ja, dat is inderdaad het idee... Helaas kon ik in het programma dat ik heb gebruikt geen ip-blokkering optie vinden. Heb er wel aan gedacht. Volgende keer beter...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door deleted »

Jeske,

Jij noemde in een vorig leven niet toevallig Christoff ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Dutch John »

Het zou mij verwonderen dat de overheid nu ineens burgers inspraak zou geven. Een aantal jaren geleden hebben we hier in de buurt zo'n gepland gigantisch windturbineproject aan de hand gehad. Ik zeg gepland, want alles was in kannen en kruiken en de inspraakavonden waren bedoeld voor (eenzijdige) uitleg en niet voor inspraak.

Als tegenstander van gigantische windmolenparken diep in het land (kleintjes op eigen erf juich ik wel toe) ben ik nog steeds blij dat de lokale overheden bovengenoemde insteek gebruikten. Het leidde namelijk tot grote oproer en opstand. De keutel werd dan ook snel ingetrokken voordat het echt gemeen zou worden.

Ik heb de brief in de enquête gelezen. Zo'n traject kan twee kanten uit. Enerzijds zou de overheid meteen het project kunnen stoppen, want niemand wil zo'n ding in de achtertuin. En in Nederland staat een turbine al snel in iemands achtertuin. Anderzijds kan de brief het begin zijn van een sluw marketingtraject, om de hersentjes langzaam maar gestaag te masseren.

Ik vrees het laatste, want er is nog steeds weerstand genoeg. De overheid kan de burgers bij projecten betrekken, maar zolang een burger niet de mogelijkheid heeft om financieel te kunnen meeinvesteren en daarmee ook de vruchten kan plukken, wordt het nooit een succes. Landbouwers kunnen dat coöperatief wel. Het zou hen dan sieren om zichzelf rondom in de turbines te zetten. Maar meestal ligt er nog wel een verloren lapje grond verder weg. Klinkt cynisch, maar was bij "ons" megaproject wel het geval.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jeske
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:58

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Jeske »

Hoi DJ,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. En voor het invullen natuurlijk! Ik zal het meenemen in mijn aanbevelingen voor het Rijk. Ik snap heel goed de reacties dat het 'meedenken' en de 'participatie' enkel bedoeld is om mensen in te palmen. Het verleden is daar immers niet altijd positief over geweest. Laten we hopen dat de ontwikkelingen op dat gebied in de toekomst de goede kant uit gaan...
Over het financieel participeren in windmolens: ik weet dat daar ook steeds meer mee gedaan wordt. Zou mooi zijn als dat de standaard wordt, zodat mensen echt kunnen profiteren van die dingen in hun omgeving. Maar natuurlijk ligt dat helaas niet in mijn handen;).

Groeten,
Jeske
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Tim »

Jeske,

Ik hoop ook dat je aanbeveling gehoopt wordt bij de overheid die geluisterd. Ik heb nogal een cynische houding hieromtrent. Onze overheid luistert al lang niet meer. Dat we opleidingen communicatie nodig hebben, verdorie ook nog op universitair niveau, om naar elkaar te kunnen luisteren en elkaar te begrijpen, daar wordt ik altijd een beetje verdrietig van.

De meeste communicatie "managers" die ik ken doet voornamelijk pr en marketing. Ofwel, dingen zo vertellen dat mensen het pikken of kopen.

Ennu, windenergie lijkt me nog niet zo'n maatschappelijk probleem. De ontwikkelingen rond de te bouwen kerncentrale, dan had ik overwogen je thesis half te schrijven met je tool.

Veel succes met je "studie",

Tim
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door hotglass »

Wat zijn jullie toch aardig....!

ikzelf ben eerder wat aangebrand, hahaha
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Het zou mij verwonderen dat de overheid nu ineens burgers inspraak zou geven. Een aantal jaren geleden hebben we hier in de buurt zo'n gepland gigantisch windturbineproject aan de hand gehad. Ik zeg gepland, want alles was in kannen en kruiken en de inspraakavonden waren bedoeld voor (eenzijdige) uitleg en niet voor inspraak.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit wel klopt. En welke (dubbele) rol overheden hier in spelen ... Vele projecten worden op deze manier afgeblazen.
Nu wil ik me niet uitspreken over de pro's en contra's voor zo'n windmolen-inplanting, maar heb jij in je gemeente dezelfde 'info'-avonden als er grote masten voor electriciteitskabels gepland worden ? Of een groot winkelcentrum ? Of een grote parking ergens ?
Of de honderden ander projecten die altijd wel in iemands zicht staan ?

Ik meen van niet, tenzij de door de wet voorgeschreven procedures als de bouwaanvragen enz al ingediend zijn ...

Waarom bij windmolens steeds een 'informele' ronde ? Willen de overheen wel windmolens? Of willen ze zich kunnen verschuilen achter het "njet" van de bevolking ?
Op zich is zo'n 'njet' wel democratisch verdedigbaar misschien, wat niet verdedigbaar is is dat het als instrumenteel gebruikt wordt: mensen zeggen meestal 'neen' als de gevolgen in hun achtertuin komen te staan. De corrupte overheid weet dit en zal de vraag enkel stellen als het 'neen' in de kraam past.


G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Windenergie en Overheidscommunicatie - Afstudeerscriptie

Bericht door Tim »

Hotglass,

What's in the name. Als je naam je vak vertegenwoordigd, heb je tenminste nog geleerd iets nuttigs te produceren.

Want praatjes vullen geen gaatjes, nu niet, nooit niet.

Tim
Plaats reactie