Kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door deleted »

Een (klein) aantal producenten brengt nu ook linoleum met het laminaat-kliksysteem op de markt.
Hetgeen het moeilijk te plaatsen linoleum nu ook voor het doe-het-zelven geschikt maakt.

Maar waar ik me een beetje zorgen over maak is de drager van het systeem namelijk HDF .
Hoe gezond/ongezond/ecologisch is dit meteriaal?

Bovenlaag dus linoleum en onderlaag meestal kurk. Die onverdacht zijn neem ik aan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door Tim »

Gandalf,

MDF en HDF, tevens vele andere geperste plaat, is meestal verlijmd met lijm op basis van formaldehyde. Dit is troep, zowel ecologisch als voor je eigen gezondheid. Is bamboe geen optie? Daar heb je tegenwoordig ook leuke alternatieven.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door deleted »

Zit ik inderdaad naar bamboo te kijken. En vind ik in een eco-winkel iets nieuw: unibamboo. Lijkt me wel leuk, maar als je dan op de eigenschappen doorzoekt kom je toch uit dat het in de emissieklasse E1 zit. Idem als het kliklinoleum eigenlijk.
Nochtans wordt dit dan algemeen wel als ecologisch beschouwd ...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door Tim »

Gandalf,

Kan gewoon hout niet? Dat wou ik ook graag, maar vrouwlief niet.... Soms moet je ook wat weggeven :mrgreen:

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door deleted »

Nou een bericht verwijderen gaat blijkbaar niet ???
Laatst gewijzigd door deleted op 16 sep 2010, 15:54, 5 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door deleted »

Hout is een optie.
Momenteel ligt er een (eeuw oude)houten ondervloer. Dwz een plancher: genagelde planken zonder tand en groef. Dus er valt vanalles tussen. Op het eerste verdiep heb ik deze gewoon opgeschuurd en geolied. Maar deze dennenplanken zijn eigenlijk te zacht en geven splinters af.

Mijn idee was er houtwolplaten op te leggen en daarover een zwevende vloer.
Dit heeft een dubbele voordeel: thermische en akoestische isolatie.
Linoleumlaminaat is bovendien voordelig ivm de geringe dikte, lijmloze locksysteem en eenvoudige plaatsing.(plus 14 euro per m² op ebay.de !!! )
Houten parket moet ofwel boven de houtwolplaten op een nieuwe zwevende roostering. Dit zal dus een heel stuk hoger komen. Ofwel moet ik het parket verlijmen.
Maar voor dat laatste denk ik dat de gebruikelijke lijmen niet beter zullen scoren dan het linoleumlaminaat ivm schadelijke stoffen. (formaldehyde en weekmakers)

Een andere optie is echt linoleum laten plaatsen. Dit vind ik echter te kostelijk.
Blijft wél nog in de running: plancher eruit en nieuwe kastanje of eiken vloerplanken rechtstreeks op de (oude) balken.
Maar dan voeg ik dus geen isolatie toe en dat zou eigenlijk wel spijtig zijn in een oud huis met zo'n ingrijpende vernieuwing(skost).
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door deleted »

Heeft iemand misschien nog een gouden tip om de kieren tussen de oude vloerplanken te dichten?
Breeuwen zoals ze in de scheepsbouw zeggen.
Oorspronkelijk werd hiervoor hennepkoord (of vlas) en houtteer gebruikt.
Maar houtteer is blijkbaar ook niet zo gezond.
Het zou wel een beetje soepel moeten blijven denk ik. Daarmee valt stopverf af.

Iemand ?
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door wouter a »

Beste Gandalf,

Ik zou als ik dit probleem had op een scheepswerf gaan kijken, in het speciaal daar waar de jachten voorzien worden van het houten dek.

zij hebben de materialen om dit te doen, met een beetje mazzel kun je van hun 1 of 2 blikken van het goedje overnemen, voor een acceptabele prijs.

Gezien de huidige millieu eisen voor materialen waar men mee moet werken behoort dit een niet al te gevaarlijk goedje te zijn, het is dan in ieder geval stof en waterdicht. Als je de vloer dan ook nog een mooie beits meegeeft, dan wordt het ook een hoogwaardige en chique vloer.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: kliklinoleum: ecologisch en gezond ?

Bericht door deleted »

Ik woon nogal ver van scheepswerven ...

Maar heb ook wat zoekwerk verricht.
Houtteer is terug toegelaten voor restauraties en voorts gebruikt men vaak een soort koudrubber (diverse merken) voor nieuwe toepassingen. Het zal wel aan de normen voldoen, maar ten eerste is dat dan voor buitentoepassingen en ten tweede HDF E1 voldoet ook ruim aan alle bestaande normen...

Mijn eigen normen zijn nogal eens strenger ...

Een ander veel gebruikt produkt (oa schilders/ plaatsers deuren ramen enz): butylkit. Weet iemand of er hier ook gezondheidsrisico's aan zitten?
Plaats reactie