Niet verwacht, toch gekregen: SDE subsidie

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Niet verwacht, toch gekregen: SDE subsidie

Bericht door Dutch John »

Ik had al het plan opgevat om zeer kleinschalig met zon en wind wat te gaan doen in de vorm van accu-opslag, maar eindelijk is Agentschap NL (Senternovem) een keer wel van goede wil. Subsidie over een 4 kWe PV installatie. Op eigen initiatief aangevraagd, dus ik ben vrij om binnen nu en een jaar wat te kopen bij een leverancier naar keuze. Mijn verwachting is dat de prijzen verder zullen dalen. En misschien is het interessant om over de grens bij de Germanen te gaan winkelen.

Op dit forum is weinig informatie over PV te vinden, dus misschien is het tijd om wat ervaringen te plaatsen. De site van Peter Segaar is en blijft natuurlijk de meest uitgebreide, maar is daardoor ook vrij "wild" en onoverzichtelijk: http://www.polderpv.nl/

Een openingsvraag: de teruggeleverde zonnestroom wordt verrekend met het eigen verbruik. Nu hebben we een Ferraris meter die ook teruguit kan. Maar het is een dubbeltarief meter. Iemand ervaring met deze situatie? Moet ik enkel tarief aanvragen en proberen de meter te behouden? Kan dat eigenlijk wel? Of toch dubbel tarief houden? Ik kan de netwerkbeheerder bellen en ga dat ook zeker doen. Maar ik twijfel of zij een objectief antwoord geven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Niet verwacht, toch gekregen: SDE subsidie

Bericht door Tim »

DJ,

Ik heb ook een dubbel tarief meter. Volgens mij verandert hij van meting mbv een toonfrequentie ontvanger. Althans, die zit er bij mij tussen voor een boiler. Echter 's nachts verbruik je bijna niets en wek je met PV ook niets op.

Ik zou geen honden wakker maken bij de netwerkbeheerder, dat betekend trouble. Dan krijg je gegarandeerd een slimme meter en de aandacht, en momenteel max 4 à 5ct/kWh via een door jou aan te schaffen geijkte teruglever-meter met bijbehorende voorwaarden. Terwijl je iets van 25ct/kWh moet betalen!

Dus eerst die meter terug op nul, en niet meer panelen kopen dan waarmee je verwacht op nul te komen. En als het goed is krijg je SDE over je bruto meting, dus de opbrengst van de panelen. Daar is het niet van belang wat ermee gebeurt.

Groetjes,
De Kilowattomaffia
Een moderator wijzigde dit bericht:
kW aangepast naar kWh
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Niet verwacht, toch gekregen: SDE subsidie

Bericht door Dutch John »

Tim,

Voor de SDE heb je een brutoproductiemeter nodig, naast de al aanwezige verbruiksmeter. Zover geen probleem. Maar ons dagverbruik is maar een derde van het totaal verbruik. Het aantal panelen is gebaseerd op ons totaalverbruik, dus zowel dag als nacht. En aangezien hier de zon alleen overdag schijnt, rent de dagtariefmeter het negatieve in. Essent zal het overschot aan teruggeleverde stroom niet uitbetalen tegen het dagtarief. Zo slim zullen ze toch wel zijn. Mij lijkt dat een omzetting naar één tarief, met behoud van de dubbeltariefmeter de voor ons gunstigste oplossing is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Niet verwacht, toch gekregen: SDE subsidie

Bericht door Tim »

DJ,

Als je die meter mag houden, wil ik graag weten hoe je dat voor elkaar gekregen hebt. Verder, laat je geen nieuwe aansmeren, want dan wordt het al smeriger....

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Niet verwacht, toch gekregen: SDE subsidie

Bericht door kockie »

Op een ander forum (tweakers.net) loopt een zeer onoverzichtelijk topic over duurzame energie. Deze gaat in tegenstelling tot dit forum bijna alleen maar over PV. Daar zijn ook een aantal aanbieders van PV actief (waarvan ik met 1 ook zelf in zee wil gaan voor een 1KWp systeem). Denk er bij een dubbeltariefmeter aan dat ook het weekend in het laagtarief valt (evenals feestdagen). Hoe een leverancier met verschil tussen (veel) verbruik in laag tarief en negatief verbruik in hoog tarief omgaat weet ik niet. Ik geloof dat de meeste grote elektriciteitsmaatschappijen er erg veel moeite mee hebben.

Als iemand het adres van de leverancier wil hebben, dan graag een pm.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie