Metabo, bosch blauw of makita

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DutchHumvee
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2018, 12:32

Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door DutchHumvee »

Hallo allemaal. Ik ben op zoek naar twee slijptollen 1 van 230 mm doorsnee en 1 van 125 mm doorsnee. Nou heb ik overal een beetje navraag gedaan naar welk merk de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, maar ik krijg toch wel veel verschillende dingen te horen. Zo zeiden ze bij de gamma dat Makita het neusje van de zalm is, maar Bosch professioneel ook zeker goed is voor het geld wat je ervoor betaald. Bij de Hornbach werd mij weer verteld dat Makita de laatste jaren toch iets minder is geworden en hij rade mij Hitachi aan of Bosch blauw. Wat betreft Metabo, die werd mij afgeraden door zowel de Gamma als de Hornbach (Hornbach verkoopt ook geen Metabo), ook omdat de kwaliteit minder zou zijn geworden de laatste jaren. Bij de Multimate konden ze mij helaas helemaal niet helpen met mijn vragen. Zelf leen ik heel af en toe een kleine Metabo slijptol van mijn buurman en die bevalt mij prima, zelf had ik een grote Ferm slijptol, maar die is onlangs stuk gegaan. Ik gebruik de slijptol vooral om metaal (lees ijzer) door te slijpen.
Wellicht past deze vraag niet helemaal op een ecologieforum, maar beter op een klusforum, maar daar ken ik niemand en weet niet of de adviezen wel of niet goed zijn. (hier ken ik ook niemand maar heb de laatste twee jaar regelmatig de site bezocht en zo weet ik dat hier over het algemeen gedegen advies gegeven wordt :D )

Alvast bedankt
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door JantjeV8 »

Ga naar een technische groothandel, niet naar een bouwmarkt.
DutchHumvee
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2018, 12:32

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door DutchHumvee »

Bedankt voor je snelle reactie. Bij de Mulitmate zeiden ze dat ik beter naar de Mastermate kon gaan voor advies, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad vooral omdat de openingstijden/dagen minder ruim zijn dan die van de bouwmarkten.
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door Alex »

DutchHumvee
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2018, 12:32

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door DutchHumvee »

Hallo Alex, ook jij bedankt voor je reactie. Ik heb de link bekeken, maar kan helaas niet vinden wat ik zoek. Daarnaast was ik ook meer op zoek naar mensen hun persoonlijk ervaringen met de genoemde merken.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door WillemLimmen »

Het merk is volkomen oninteressant voor dit soort gereedschap. Let alleen op het soort overbrenging, haakse vertanding is snel stuk, een hypoïde vertanding gaat veel langer mee cq gaat niet stuk.

Jaren terug een merkloos ding gekocht voor een paar tientjes, niet kapot te krijgen..

Groeten Willem
DutchHumvee
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2018, 12:32

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door DutchHumvee »

Beste Willem,

Dank je wel, ga ik daar even naar zoeken, want ik heb nog geen idee wat het is en hoe dat er dan uit moet zien.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door Oersted »

Ik denk dat je bij alle genoemde merken wel goed zit. Een slijpschijf is nu ook niet het meest geavanceerd gereedschap...

Aangezien je een goede prijs/kwaliteit verhouding wil => koop online
bv: toolnation.nl, klium.nl,...

Slijpen vind ik altijd veel te traag gaan, dus neem een toestel met veel vermogen. Minstens 1000W voor 125mm, minstens 2000W voor 230mm

Er zijn ook combi sets te koop, bv dit (flex is een zeer degelijk merk):
https://www.toolnation.nl/flex-l2100-23 ... offer.html

Of kijk hier wat rond:
https://www.toolnation.nl/machine/slijp ... l?limit=36

Koop ook deftige schijfjes, deze uit de doe-het-zelf zaken zijn rommel en slijten veel sneller dan schijfjes van een deftig merk.

Ik heb al een aantal keer spijt gehad van een aankoop, en telkens omdat ik een te licht toestel heb gekocht. Achteraf heb ik dan toch nog een zwaarder toestel aangekocht. Dus wees niet te gierig, en geef wat meer uit aan een zwaarder toestel. Goedkoop is meestal duurkoop.
En blijf gewoon weg uit die doe-het-zelf zaken.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Metabo, bosch blauw of makita

Bericht door pelletpower »

Wij zijn inderdaad ook overgegaan op flex. Goedkoopste en erg goede tollen. Al wel koolborstels bij een tol versleten. Ik vraag me af of dat de tol te verwijten is. Ze worden niet gespaard. Buigen of barsten
Plaats reactie